بازارهای خارجی

تبعات حمله اسرائیل به ایران

‌روزنامه جروزالم‌پست در یادداشت نوشته شده توسط آدام هافمن منتشر کرده است: مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین ادامه دارد و گزارش شده که به مرحله پایانی رسیده است. بسیاری در غرب آسیا، واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی نفس خود را در سینه حبس کرده‌اند تا ببینند بازگشت به توافق هسته‌ای ایران ممکن می‌شود یا خیر.

اسرائیل نیز تحولات وین را از نزدیک دنبال می‌کند. نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل این واقعیت را پذیرفته که قطعاً توافقی با ایران در راه است و اخیراً گفته است که توافق و آنچه که به نظر می‌رسد شرایط آن باشد، به توانایی ایران برای ساختن بمب اتم‌ این کشور لطمه وارد می‌کند.

با این حال، اگر مذاکرات وین با شکست مواجه شود و ایران برنامه هسته‌ای خود را علاوه بر اقدامات بدخواهانه منطقه‌ای فعلی از جمله علیه اهداف اسرائیلی، آزادانه دنبال کند، چشم‌اندازها برای حمله اسرائیل به ایران بیشتر خواهد شد.

اسرائیل نگران بود که توافق با ایران نتواند مانع تولید تسلیحات هسته‌ای توسط این کشور شود و پیشتر پیام داده بود که آماده حمله به ایران است. بنت گفته است که اسرائیل آزادی عمل خود را در هر مکان و در هر زمان و بدون محدودیت حفظ خواهد کرد و تومر بار، فرمانده آینده نیروی هوایی اسرائیل گفت که نیروی هوایی این کشور همین فردا آماده حمله است.

اگر اسرائیل آن‌طور که مقامات این کشور می‌گویند، به ایران حمله کند، چه اتفاقی خواهد افتاد و چه تاثیری بر غرب آسیا خواهد داشت؟ منطقه بعد از چنین اتفاقی چه تغییراتی خواهد داشت؟

شاید این پرسش‌ها در حال حاضر فرضی به نظر برسند، اما ممکن است فردا به واقعیت تبدیل شوند.

کارشناسان در ابتدا می‌گفتند که بدون در نظر گرفتن نتایج حمله نظامی اسرائیل، غرب آسیا در سال‌های بعد از این حمله وارد مرحله‌ای از اشاعه تسلیحات هسته‌ای خواهد شد که نه تنها دولت یهود، بلکه شامل ایران و احتمالا عربستان می‌شود. حمله اسرائیل باعث می‌شود تا تمایل حکومت ایران به داشتن تسلیحات هسته‌ای تقویت شود و همانند کره شمالی، آن را تضمینی در برابر حملات آینده خواهد دید.

عربستان نیز از ترس حمله تلافی‌جویانه هسته‌ای ایران علیه خود به دنبال تولید برنامه هسته‌ای خواهد رفت. یک حمله موفقیت‌آمیز می‌تواند نقش شتاب‌‌دهنده به برنامه هسته‌ای عربستان داشته باشد و تصمیم‌گیرندگان سعودی را تشویق کند تا از این حمله استفاده کرده و از برنامه هسته‌ای ایران پیشی گیرند.

حمله اسرائیل به ایران چه تاثیری بر دولت یهود خواهد داشت؟ یک حمله موفقیت‌آمیز می‌تواند عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسرائیل را پیش ببرد. برخی از کارشناسان می‌گفتند که حمله موفقیت‌آمیز اسرائیل می‌تواند باعث شود محمد بن سلمان، به عنوان پادشاه، روابط با دولت یهود را عادی‌سازی کند و انتظار داشته باشد احساسات ریشه‌دار ضد ایرانی در عربستان بر هرگونه واکنش منفی به این عادی‌سازی غلبه کند.

با این حال، حمله شکست خورده می‌تواند تاثیر منفی بر موقعیت منطقه‌ای اسرائیل داشته باشد، زیرا تا قبل از آن حمله، کشورهای خلیج فارس تصور می‌کردند که اسرائیل طرف قدرتمندی برای امور امنیتی و شریک حیاتی برای تقابل با ایران است. کارشناسان ارزیابی می‌کنند که اگر اسرائیل در تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران شکست بخورد، عربستان تمایل کمتری برای تعامل با این کشور خواهد داشت.

توافق هسته‌ای بین آمریکا، دیگر قدرت‌های جهانی و ایران در وضعیت فعلی تقریباً قطعی به نظر می‌رسد و خطرات یک ایران هسته‌ای بی قید و بند بیشتر از گذشته است.

اگر اسرائیل احساس کند که مجبور است برای متوقف کردن ایران هسته‌ای باید به تنهایی وارد عمل شود، واقعیت ژئوپلیتیک کاملاً متفاوتی در غرب آسیا ظاهر خواهد شد.

شبیه‌سازی مورد بررسی توسط برخی از ارشد‌ترین کارشناسان ایران و غرب آسیا در سطح دنیا انجام شده و به ما نشان می‌دهد که بعد از حمله اسرائیل به ایران چه اتفاقی می‌افتد و سال بعد از این حمله چگونه خواهد بود.

چنین حمله‌ای بر ایران، عربستان، روسیه، چین، آمریکا و همچنین موقعیت منطقه‌ای اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا