بازارهای خارجی

قاچاق نان به افغانستان و پاکستان

 آرد ارزان، انگیزه قاچاق را بالا برده است و امروز این قاچاق تنها به قاچاق آرد محدود نمی شود و نان پخته شده با آرد یارانه ای هم از مرزها خارج می شود. 

دبیر نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان این خبر را اعلام می کند، مدیرکل پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی ستاد آن را تایید می کند و فرماندار ایرانشهر از شناسایی متخلفان قاچاق نان خبر می دهد.

آرد را به اسم فضولات حیوانی بارنامه می کنند و به راحتی از استانی به استان دیگر می برند تا برسد به شهرهای مرزی. 

قاچاق وقتی بیشتر می شود که نه تنها آرد شهرهای مرزی بلکه سهمیه آرد استان های دیگر هم به مرز می رسد. 

ایست های بازرسی حساسیتی روی انتقال کالا بین استان ها ندارند و کالاهای یارانه ای هم به راحتی در کشور جا به جا می شود. به همین دلیل محموله کشف شده قاچاق در سیستان ممکن است سهمیه آرد گلستان یا اصفهان باشد. 

دولت سالانه چندین هزار میلیارد تومان یارانه می دهد که نان ارزان به دست مردم برسد اما این نان سر از افغانستان و پاکستان در می آورد.

محموله های آرد با خودرهای سنگین ترانزیتی به کشورهای همسایه می رود و اغلب هم برای خریداران سود دارد و هم برای فروشندگان صرفه اقتصادی.

در کنار جا به جایی آرد یارانه ای بین دو کشور، بسیاری از پاکستانی ها و افغانستانی های مرزنشین به شهرهای مرزی ایران می آیند و نان ارزان می خرند و به خانه می برند.

بررسی سرانه مصرف در شهرهای مرزی به وضوح از سایر مناطق کشور بیشتر است و این میزان سرانه مصرف از قاچاق در این شهرها حکایت دارد.  

صدور بارنامه های صوری 

محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با اقتصاد آنلاین گفت: بحث یارانه ای بودن قیمت آرد، در همه شهرهای کشور موجب آزادفروشی و قاچاق آرد شده است اما این موضوع در خصوص شهرهای مرزی با شدت بیشتری رخ می‌دهد؛ ضمن آنکه علاوه بر قاچاق آرد، نان نیز قاچاق می شود.

او تاکید کرد: موضوع مهمی که در پرونده های تشکیل شده وجود دارد، قاچاق آرد با منشا غیراستانی است. بخش قابل توجهی از آرد قاچاق شده در سیستان و بلوچستان مربوط به سهمیه توزیع شده آرد در استان نیست و شبکه قاچاق، آرد استان های دیگر بویژه گرگان، اصفهان و مرکز کشور را به سیستان و بلوچستان هدایت می کند.

محبی اظهار کرد: در انتقال این محموله ها، بعضا بارنامه های صوری و با نام محصولات دیگر صادر می شود تا نقل و انتقال آرد بین استان ها به راحتی صورت گیرد. این پرونده ها به لحاظ ارزش نیز ارقام بالایی داشتند. به طور مثال در یک پرونده ۶ تریلی ۲۵ تنی آرد از حوزه گرگان به سیستان قاچاق شده و در این پرونده صاحب بار، آرد را به اسم فضولات حیوانی بارنامه کرده بود. 

ایست های بازرسی ترانزیت داخلی را کنترل نمی کنند

او عنوان کرد:نیروهای انتظامی برعکس حساسیتی که روی مبادی مرزی دارند، روی ورودی و خروجی بین استانها حساس نیستند. بر این اساس یکی از معضلات ما در موضوع قاچاق کالاهای یارانه ای عدم بازرسی مناسب محموله ها در ایست های بازرسی است. ایست ها روی بارهایی که از عمق کشور به شهرهای مرزی می رسد حساسیتی ندارند و این باعث شده قاچاق کالا و حتی سوخت از شهرهای غیرمرزی کشور آغاز شود.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آرد یارانه ای باعث شده بسیاری از نانوایی ها دست به فروش آزاد آرد بزنند گفت: در برخی موارد شاهد هستیم که عملا نانوایی تعطیل است اما سهمیه آرد دریافت می کند و بی آنکه این آرد تبدیل به نان شود؛ در بازار آزاد با قیمت های غیریارانه ای به فروش می رسد.

او اذعان کرد: شبکه های قاچاق هم به صورت اتوبوسی و هم به صورت کامیونی، آردهای یارانه ای را به شهرهای مرزی می رسانند و از آنجا به کشورهای همسایه قاچاق می شود. 

محبی با اشاره به اینکه قاچاق آرد عمدتا از استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و کردستان انجام می شود متذکر شد: قیمت آرد و نان در ایران بسیار ارزان تر از کشورهای همسایه تمام می شود. علاوه بر خود آرد که یارانه ای است، برق، آب و گازی که با آن آرد و نان تولید می شود هم یارانه ای است. به همین دلیل قیمت محصول تولید شده به هیچ وجه با کشورهای همسایه قابل قیاس نیست و از این منظر قاچاق آن صرفه اقتصادی بالایی دارد.

خروج غیرقانونی کالاهای تولیدی با آرد یارانه ای کشور وجود دارد

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین تایید کرد که خروج غیرقانونی کالاهای تولیدی با آرد یارانه ای کشور وجود دارد. 

او اشاره کرد: در حال حاضر صادرات آرد که کالایی یارانه‌ای است ممنوع بوده و هر آنچه از کشور خارج می شود؛ قاچاق تلقی می شود. در مورد قاچاق آرد، موضوع قابل توجه که به عنوان هشدار مطرح کنیم؛ نداشته ایم. چرا که هزینه حمل و نقل از سود قاچاق آن می کاهد. 

علی شعبانی فرماندار ایرانشهر نیز در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه در مورد قاچاق آرد به شدت نظارت داریم توضیح داد: ۲ مورد در یک ماه گذشته عرضه خارج از شبکه شناسایی کردیم که طبق قانون با آنها برخورد شد. 

او متذکر شد: کسانی که نان انبوه پختند به قصد خارج کردن از کشور می پختند نیز شناسایی شده و با آنها برخورد صورت گرفته است.

شعبانی افزود: اگر کسانی به اشکال مختلف آرد را آزاد بفروشند مورد برخورد شدید قرار خواهند گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا