بازارهای داخلی

رشد ۲۶۵درصدی مصرف بنزین و ۶۱درصدی گازوییل

 ایران با این میزان مصرف بنزین و گازوییل به ازای هر نفر تقریبا ۲ برابر متوسط جهانی مصرف دارد. مصرف سوخت این ۲ سوخت در ایران طی سال‌های گذشته بیشتر نیز شده و طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، رشد مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته به حدود ۲۶۵ درصد رسیده است.

این در حالی است که کشورهای ترکیه، آلمان و فرانسه در ۳۰ سال گذشته رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده‌اند و مصرف بنزین خود را کنترل کرده‌اند.

کنترل میزان مصرف سوخت در اروپا باعث بسته شدن برخی از واحدهای پالایشگاهی شده و برخی دیگر از پالایشگاه‌ها نیز تغییر فرآیند داده و تبدیل به پالایشگاه‌های زیستی (Bio-refinery) شده‌اند.

همچنین رشد مصرف گازوییل در ۳۰ سال گذشته در کشور حدود ۶۱ درصد بوده است در حالی که مصرف گازوییل در ۳۰ سال اخیر در ترکیه حدود ۲۱۰ درصد رشد کرده است و برخلاف مصرف بنزین عمده رشد مصرف سوخت در ترکیه مربوط به مصرف گازوییل بوده است و از طرف دیگر کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه و روسیه در ۳۰ سال اخیر توانسته‌اند مصرف گازوییل خود را نیز کنترل کرده و تقریبا ثابت نگاه دارند.

23

مقایسه میزان مصرف گازوییل و بنزین در ایران و کشورهای منتخب

با توجه به اینکه نرخ مصرف بنزین و گازوییل در ایران طی ۳۰ سال گذشته روند صعودی داشته و ۲۶۵ درصد در بنزین و ۶۱ درصد در گازوییل رشد داشته است؛ در صورت عدم کنترل مصرف در سال‌های آینده، ایران دوباره به واردکننده سوخت در منطقه تبدیل خواهد شد. 

بنابراین برای جلوگیری از وابستگی ایران به سوخت باید این رشد مصرف با ابزاری نظیر توسعه سوخت‌های جایگزین جدید، افزایش بهره‌وری خودروها، هدفمندی یارانه سوخت و استفاده از حمل‌ونقل عمومی در سال‌های آینده به عنوان راهکار کاهش و کنترل مصرف سوخت استفاده شود.

674

روند مصرف بنزین و گازوییل در ایران و کشورهای منتخب در ۳۰ سال اخیر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا