بازارهای خارجی

افت اقتصاد چین و نگرانی برای بهبود اقتصاد جهانی

اقتصاد چین در ماه آگوست، به دنبال اعمال کنترل‌های سختگیرانه مربوط به کرونا و محدودیت‌های شدید روی دارایی‌ها، افت کرد و در حالی که بسیاری از کشورها درگیر مهار نوع دلتای ویروس کرونا هستند، نگرانی در خصوص بهبود اقتصاد جهانی را افزایش داد.

از آنجا که مصرف‌کنندگان در تعطیلات تابستانی هزینه‌های مصرفی خود را کاهش دادند، رشد خرده‌فروشی نسبت به سال گذشته به ۲.۵درصد کاهش یافت که بسیار کمتر از برآورد ۷درصدی تحلیلگران بود. سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز در طول هشت ماه نخست سال ۲۰۲۱، ۳.۲درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده تشدید محدودیت‌ روی دارایی‌ها توسط دولت به عنوان بخشی از مبارزه با ریسک مالی است.

کند شدن رشد اقتصادی چین بدین معناست که ویروس کرونا همچنان بر بهبود اقتصاد جهانی اثر می‌گذارد. افت ساخت و ساز، که تولید فولاد چین در ماه آگوست را به پایین‌ترین سطح در ۱۷ماه گذشته رساند، با کاهش تقاضای چین برای سنگ آهن، اقتصاد جهانی را نیز تحت تاثیر قرار داد.

از طرفی، چین محدودیت‌های جدیدی برای سفر به منظور مقابله با شیوع سویه دلتا از اواخر ماه جولای اعمال کرد و باعث شد میزان فروش رستوران‌ها پس از رشد ۱۴.۳درصدی در ماه گذشته، در ماه آگوست ۴.۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

در حالی که چین به سرعت شیوع ویروس کرونا را تحت کنترل درآورد، موج جدیدی از شیوع در ماه جاری در جنوب چین ایجاد شده که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان همچنان محتاط خواهند بود.

از آنجا که داده‌های ضعیف، انتظارات برای کاهش سیاست‌ها را احیا کرد، اوراق قرضه ۱۰ساله دولت چین برای اولین بار در سه روز افزایش یافت.

نکات اصلی داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار

خرده‌فروشی در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۲.۵درصد افزایش یافت، در حالی که انتظار می‌رفت میزان آن ۷درصد باشد.

تولید صنعتی ۵.۳درصد افزایش یافت، در حالی که برآوردها حاکی از افزایش ۵.۸درصدی بود.

سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت در هشت ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه  سال ۲۰۲۰، ۸.۹درصد افزایش یافته، در حالی که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند ۹درصد باشد.

نرخ بیکاری بدون تغییر، ۵.۱درصد باقی ماند.

دولت چین از بسته‌های محرک گسترده به منظور حمایت از اقتصاد خودداری می‌کند. سیاست‌گذاران، برنامه‌های هدف‌گذاری شده برای کسب و کارهای کوچک را تقویت می‌کنند و به حمایت مالی از طریق استفاده از اوراق قرضه دولت محلی متعهد می‌شوند. بانک مرکزی چین روز چهارشنبه، رویکرد اقدامات سیاستی خود را از طریق تمدید وام‌های میان‌مدت به جای تزریق نقدینگی بیشتر، حفظ کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که بانک مرکزی چین در ماه آینده، نرخ ذخایر مورد نیاز بانک‌ها را پس از افت ناگهانی در ماه جولای، کاهش دهد.

ان‌بی‌اس در بیانیه‌ای اعلام کرد که با وجود ادامه بهبود وضعیت اقتصادی در ماه آگوست، فضای بین‌المللی پیچیده و تاریک است و تاثیر شیوع ویروس کرونا و همچنین بلایای طبیعی همچون سیل، در اقتصاد نمود پیدا می‌کند.

محدودیت‌ها در بخش املاک

پکن از آنجا که سعی می‌کند از افزایش ریسک‌های مالی جلوگیری کرده و وابستگی اقتصادی خود به بخش املاک را کاهش دهد، در ماه‌های اخیر دسترسی به منابع مالی برای فعالان بخش املاک را محدود و سرعت ارائه وام مسکن به خریداران را کاهش داده است. در نتیجه رشد سرمایه‌گذاری در بخش املاک کند شده و میزان فروش املاک در ماه آگوست کاهش یافت.

در همین حال، تقاضای جهانی همچنان قوی بوده و از بخش صنعتی چین با وجود مشکلات شلوغی بنادر و هزینه‌های بالای حمل ونقل، حمایت می‌کند. چین در ماه آگوست با افزایش سفارش خریداران آمریکایی و اروپایی پیش از فصل خرید کریسمس، رکورد صادرات ماهانه را به ثبت رساند.

با این حال، با افزایش هزینه‌ها و تداوم کمبود تراشه‌های کامپیوتری، که به ویژه برای صنعت خودرو آسیب‌زا بوده، برای تولیدکنندگان ریسک‌هایی به دنبال دارد. همچنین پکن در تلاش برای محدود کردن رشد صنایع سنگین، به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا