بازارهای خارجی

سایه جنگ در دریای سرخ

در حالی جنگ میان اسرائیل و مقاومت غزه وارد هفتاد و چهارمین روز خود می‌شود که سطح تنش‌ها در جنوب لبنان، تنگه باب المندب و جغرافیای عراق و سوریه به شکل بی‌سابقه افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز» از هفدهم اکتبر تا شانزدهم دسامبر قریب به ۹۸ حمله علیه پایگاه‌ها، انبار و تاسیسات وابسته به ارتش آمریکا در عراق و سوریه صورت گرفته است. هم‌زمان نیروهای ارتش ملی یمن بیش از هجده بار علیه کشتی‌های تجاری وابسته به اسرائیل یا ناوهای جنگی متعلق به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی اقدام کردند. علاوه بر این از جبهه شمال خبر می‌رسد که سطح تنش‌ها میان نیروهای ارتش اسرائیل و حزب الله به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. تنها در چند ساعت اخیر نیروهای حزب الله ۱۰ عملیات علیه پایگاه‌ها و نیروهای وابسته به صهیونیست‌ها در روستای اشغالی هونین، برکه ریشا، حانیتا، سعسع، حرش عدائر، جعل العلام، ایفن مناجم و مرکزالحمراء انجام دادند. طی روزهای اخیر تل‌آویو از طریق پاریس این پیغام را برای بیروت ارسال کرده که ارتش اسرائیل در حال آماده شدن برای جنگ گسترده در لبنان است.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در نقاط مختلف خاورمیانه عربی، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) به همراه ناوگان پنجم این کشور در منطقه خلیج فارس بار دیگر برای کمک به اسرائیل و برقراری موزانه در برابر شبکه مقاومت دست به کار شده است. به گزارش الجزیره لوید آستین روز دوشنبه هجدهم نوامبر برای مذاکره بر سر ایجاد ائتلاف دریایی موسوم به «نگهبانان سعادت» راهی منامه شده است. وی قرار است پس از بحرین به دوحه و تل‌آویو نیز سفر کند. انگلیس، فرانسه، ایتالیا و استرالیا از جمله کشورهای حاضر در این نیروی امنیتی خواهند بود. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع مطلع تاکنون ۴۳ کشتی جنگی برای پیوستن به این ائتلاف راهی دریای سرخ شدند. برخی تحلیل گران معتقدند شکل گیری چنین ائتلافی از سال ۲۰۰۳ تاکنون بی‌سابقه است. در حالی که واشنگتن با رای منفی به قطعنامه‌های پیشنهادی روسیه، امارات و برزیل عملا مسیر دیپلماسی برای پایان جنگ در غزه را مسدود کرده است؛ حال با گرفتن انگشت اتهام به سوی تهران و محور مقاومت قصد دارد دست به ماجراجویی جدید در منطقه غرب آسیا بزند.

سایه جنگ در دریای سرخ؛ ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه به دنبال چیست؟

حمله موشکی به محیط پیرامونی یک کشتی در بندر موخا

سالانه بیش از ۱۷ هزار کشتی تجاری با عبور از تنگه باب المندب و دریای سرخ زمینه اتصال میان سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را فراهم می‌کنند. این دریا مسیر اصلی انتقال انرژی، غذا، روغن‌ها و سایر محصولات تجاری به سمت قاره سبز است. علاوه بر این ۳۰ درصد از واردات اسرائیل از این دریا عبور کرده و در بندر ایلات تخلیه می‌شود. پس از عملی شدن تهدید نیروهای انصارالله مبنی بر بستن تنگه باب المندب در صورت تداوم تجاوز اسرائیل به باریکه غزه، مقاومت یمن به وسیله حملات ترکیبی اهداف متعلق به کشتی‌‎های تجاری- نظامی را هدف قرار داده یا برای توقیف آنها اقدام کرده است. اتخاذ چنین سیاستی از سوی انصارالله سبب شده است تا هزینه بیمه کشتی‌های به شدت افزایش پیدا کند. به گزارش یورو نیوز هزینه بیمه برخی کشتی‌ها به مقصد بنادر اسرائیل تا ۲۵۰ درصد افزایش یافته است. به عبارت دیگر مقاومت یمن توانسته است به وسیله امکانات محدود خود چرخه عرضه تامین در تجارت جهانی را هدف قرار داده و زمینه ائتلاف قدرت‌های جهانی جهت لشگرکشی به یکی از محروم ترین نقاط منطقه را فراهم آورد.

سایه جنگ در دریای سرخ؛ ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه به دنبال چیست؟

آمریکا به دنبال ایجاد ائتلاف دریایی برای مقابله با تهدیدات مقاومت یمن در دریای سرخ است

از نخستین روزهای عملیات طوفان الاقصی کنشگری جمهوری اسلامی ایران در صحنه دیپلماسی و میدان نبرد به خوبی نشان دهنده تمایل تهران برای کنترل تنش‌ها در باریکه غزه و عدم آغاز جنگ بزرگ در جغرافیای منطقه خاورمیانه است. سفر امیر عبداللهیان به نیویورک، نخستین سخنرانی سید حسن نصرالله و در نهایت همراهی ایران با دوحه- قاهره برای میانجی گری میان طرفین منازعه جهت آتش‌بس و تبادل اسرا اقدامات سازنده تهران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در لبنان، یمن، سوریه و حتی عراق بوده است. با این حال جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که متحدان تهران در منطقه دارای «استقلال راهبردی» هستند و می‌توانند به صورت مستقل برای ورود به نبرد یا خودداری از درگیری در منطقه عمل نمایند. با وجود تکرار این سیاست راهبردی از سوی رجل عالی رتبه نظام و دیپلمات‌های ارشد وزارت خارجه اما جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران، خواستار مهار مقاومت یمن از سوی تهران شده است!

سایه جنگ در دریای سرخ؛ ائتلاف دریایی آمریکا در منطقه به دنبال چیست؟

جیک سالیوان خواستار مهار تهدیدات انصارالله از سوی ایران شد

عدم مدیریت بحران از سوی بازیگر اصلی در تحولات غرب آسیا می‌تواند زمینه صدور بحران از سرزمین‌های اشغالی به سمت سایر نقاط منطقه؛ به‌ویژه حوزه شامات را فراهم آورد. یک سناریو جدی آن است که واشنگتن قصد دارد تا با ایجاد ائتلاف چندملیتی در منطقه جلوی افزایش دامنه جنگ به جبهه شمالی و جنوبی اسرائیل را بگیرد. با فرض صحت این ادعا سوال کلیدی آن است که چرا آمریکا به جای تهدید و ایجاد اهرم فشار علیه محور مقاومت، به سمت افزایش فشار به تل آویو و توقف جنگ زمینی در غزه حرکت نمی‌کند؟ تداوم سیاست یکجانبه و تبعیض آمیز واشنگتن در قبال کشورهای منطقه می‌تواند پیامدهای بسیار جدی برای امنیت منطقه غرب آسیا به عنوان قلب انتقال انرژی در سراسر جهان داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آینده واشنگتن تا چه اندازه به دنبال تشکیل ائتلاف دریایی و مقابله با ارتش ملی یمن در آب‌های دریای سرخ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا