بازارهای خارجی

توافق صهیونیست ها با حماس، قیمت نفت را کاهش داد

قیمت نفت روز جمعه با کاهش ریسکژئوپلیتیکی ناشی از جنگ غزه کاهش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۸۴ سنت یا ۱ درصد کاهش به ۸۰.۵۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۵۶ دلار یا ۲ درصد از روز چهارشنبه به ۷۵.۵۴ دلار کاهش یافت.

همچنین به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده، هیچ معامله‌ایبرای WTI در روز پنجشنبه صورت نگرفت.

اولین گروه از اسرای آزاد شده در حالی روز جمعه به اسرائیل بازگشتند که در اولین روز از آتش بس چهار روزه قرار است مبادله برای اسرای فلسطینی انجام شود.

همزمان اوپک پلاس خود را برای نشستی آماده می‌کند که پس از کاهش اخیر قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های تقاضا و افزایش عرضه، به‌ ویژه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک، کاهش تولید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گروه اوپک پلاس، متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، روز چهارشنبه بازار را با به تاخیر انداختن ۲۶ نوامبر تا ۳۰ نوامبر پس از تلاش تولیدکنندگان برای دستیابی به اجماع بر سر سطح تولید، غافلگیر کرد.

سه منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند که اوپک پلاس به سازش با تولیدکنندگان نفت آفریقایی در سطح تولید سال ۲۰۲۴ نزدیکتر شده است.

تونی سایکامور، تحلیلگر IG، گفت: «به نظر می رسد محتمل ترین نتیجه اکنون گسترش کاهش های موجود باشد.»

تأخیر غافلگیرکننده در ابتدا باعث شد که معاملات آتی برنت تا ۴ درصد و WTI تا ۵ درصد در معاملات روزانه چهارشنبه کاهش یابد و منجر به افزایش قیمت نفت شد. در تعطیلات روز پنجشنبه ایالات متحده، معاملات کماکان ادامه داشت.

کریگ تحلیل‌گر ارشد بازار می‌گوید: «در حالی که من کاملاً تعجب نمی‌کنم که افشا یا نظراتی را در آخر هفته ببینم که همچنان بر قیمت نفت در بازار آزاد هفته آینده تأثیر می‌گذارد، جلسه واقعی که در پنج‌ شنبه برگزار شد، می‌تواند تا حدودی خیال معامله‌گران را راحت کند».

یک نقطه روشن در قالب چشم انداز اقتصادی کوتاه مدت در چین بود.

تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets گفت داده‌های اخیر چین و کمک‌های تازه به بخش املاک بدهکار می‌تواند برای روند کوتاه‌مدت بازار نفت مثبت باشد.

به گفته تحلیلگران، با این حال، این افزایش‌ها می تواند با افزایش ذخایر نفت خام ایالات متحده و حاشیه های ضعیف پالایشی محدود شود که منجر به کاهش تقاضای پالایشگاه‌های ایالات متحده می‌شود.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی گفتند: «تحولات اساسی با افزایش ذخایر نفت ایالات متحده کاهش یافته است.»

با این حال، چشم انداز بلندمدت چین همچنان مثبت نیست. تحلیلگران می گویند که رشد تقاضای نفت می‌تواند در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به حدود ۴ درصد کاهش یابد زیرا بحران بخش املاک بر مصرف گازوئیل تأثیر می‌گذارد.

رشد تولید غیراوپک همچنان قوی خواهد ماند، شرکت انرژی دولتی برزیل پتروبراس قصد دارد در پنج سال آینده ۱۰۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند تا تولید خود را تا سال ۲۰۲۸ به ۳.۲ میلیون بشکه در روز برساند که به مراتب بیشتر از ۲.۸ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۴ است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا