بازارهای داخلی

تحلیل وضعیت نموداری نفت برنت در سال ۱۴۰۲‎

 

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت در اولین ساعت تجارت در آسیا در روز دوشنبه کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار جدیدترین اطلاعات اقتصادی بزرگترین مصرف کنندگان نفت دنیا یعنی آمریکا و چین، محتاطانه عمل می‌کنند. از طرف دیگر، انتظار کاهش تولید عربستان و روسیه مانع پایین آمدن بیش از حد قیمت نفت می‌شود.

تحلیلگران عقیده دارند با وجود احتیاط تاجران نفت در آستانه انتشار اطلاعات تورم آمریکا و رشد اقتصاد چین در این هفته، طرح ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید می‌تواند قیمت نفت را بالا ببرد.

آهسته شدن روند رشد اقتصاد چین بی‌ثباتی در بازار نفت را افزایش داده است. در واقع ترس از کنترل تقاضا از سوی کشورهای غربی از یک طرف و استراتژی کنترل عرضه از سوی تولیدکنندگان اوپک از طرف دیگر، تعادل بازار نفت را بر هم زده است.

قیمت درب کارخانه محصولات در چین در ماه ژوئن با سریع‌ترین سرعت نسبت به ۷ سال گذشته کاهش یافته و روند رشد اقتصاد این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا هم آهسته شده است. قیمت هر دوی این شاخص‌های نفتی در هفته گذشته پس از اطلاعیه عربستان و روسیه مبنی بر کاهش بیشتر تولید آنها در ماه اوت، بیش از ۴ درصد افزایش یافت و به بالاترین رقم از ماه مه رسید.

عربستان  به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه‌ای خود در ماه اوت ادامه داده  و روسیه هم اعلام کرده صادرات خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. روسیه به جای پایین آوردن تولید، از نفت خام برای تولید سوخت بیشتر جهت تامین نیاز داخلی استفاده می‌کند. عربستان هم با این کاهش تولید در واقع منابع ذخیره سازی خود را خالی می‌کند.

در این گزارش نفت برنت از دید نموداری مورد بررسی قرار گرفته است:

روند چندین ساله نفت برنت یک الگوی دیامتریک است که از اوایل ۲۰۲۰ وارد شاخه صعودی ایی از آن شده ایم.  شاخه ایی به نظر هنوز تمام نشده و ادامه دار است. پس از رسیدن به ۱۲۳ دلار شاهد ورود به زیرشاخه بی هستیم که به صورت ترکیبی شکل گرفته وهنوز تمام نشده است. کمی زمان میخواهد تا ایگرگ از ترکیبی نیز پایان یابد ولی به نظر میرسد نفت به زیز محدوده حمایتی قوی ۶۳ دلار نفوذ نکند و بیشتر زمان نیاز داشته باشد تا از محدوده حمایتی برگشت قوی را تجربه نماید و وارد سی از شاخه ایی دیامتریک شود. هدف های میانه راه محدوده مقاومتی ۱۰۰-۱۰۷ دلار می شود و میتواند در این موج به محدوده سقف مهم قبل ۱۲۳-۱۳۶ دلار در بلند مدت نزدیک گردد.

نفت برنت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا