بازارهای داخلی

حذف خودکار ارسال پیامک تراکنش‌ها از سوی برخی بانک‌ها

چندین سال است که بانکها از مشتریان خود برای ارسال هزینه پیامک تراکنش های بانکی مبالغی را دریافت می کنند که البته با مصوبه بانک مرکزی و بر اساس بخشنامه ای است که این بانک به بانکهای عامل ارسال کرده و به نوعی به آنها مجوز می دهد که این هزینه را از حساب مشتریان کسر نمایند؛ حالا اما در روزهای گذشته برخی پیامک های ارسالی از سوی برخی بانکها این نگرانی را در میان مردم ایجاد کرده که باز هم قرار است هزینه خدمات پیامکی تراکنش های بانکی تغییر کند یا خیر؟ به خصوص اینکه شهریورماه سال گذشته باز هم اخذ این هزینه و افزایش چند برابری آن دردسرساز شده بود.

شهریورماه سال گذشته بود که یکی از بانکهای خصوصی با ارسال پیامکی به مشتریان خود اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۱۴۰۱ با توجه به بخشنامه بانک مرکزی و با عنایت به تعرفه جدید اپراتورهای تلفن همراه، کارمزد پیامک بر اساس تعداد واریزی ها و برداشت های تمامی حساب های افراد نزد بانک محاسبه و هر شش ماه یک بار به ازای هر پیامک ۹۰ تومان از مشتری اخذ خواهد شد که همان موقع انتشار این پیامک با واکنش هایی همراه شد.

حالا طی روزهای گذشته باز هم برخی بانکها با ارسال پیامک هایی به مشتریان خود اعلام کرده اند که از ۱۶ اردیبهشت ماه، دریافت پیامک تراکنش برداشت از حساب، نیازمند فعالسازی سرویس پیامک خواهد بود که بر این اساس لازم است که مشتریان جهت فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنند.

این در حالی است که این سرویس تا پیش از آن برای مشتریان فعال بوده است. بر این اساس زمزمه تغییر تعرفه پیامک ها و دریافت رضایت از مشتریان به صورت کتبی برای این موضوع هم بر سر زبان ها افتاده است.

البته مطابق با اعلام قبلی این بانک، روز گذشته مجددا پیامکی برای برخی مشتریان ارسال شده که بر مبنای آن ذکر شده که پیرو اطلاع رسانی قبلی، ارسال پیامک تراکنش حساب شما متوقف شده و بنابراین برای فعال سازی سرویس پیامک، به شعب یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه کنید.

آخرین بخشنامه مربوط به هزینه پیامکهای تراکنش بانکی، مربوط به سال ۱۳۹۹ است که بر اساس آن هر بانکی به صورتی سالانه مبلغی را به عنوان هزینه این پیامک ها از مشتریان خود دریافت می کرد. با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینه های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش های هر فرد محاسبه شود. بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینه ای پایین تر از آبونمان سالانه می پردازد و افرادی که تراکنش های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت.

البته عملکرد بانک ها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از بانک ها برای صرفه جویی در هزینه ها و تعیین حق اشتراک پایین تر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنش های خود صرف نظر کرده یا برای ارسال پیامک برای تراکنش های پایین ۳۰هزارتومان، هزینه‌ای مضاف بر حق اشتراک را طلب می کردند. بنابراین طبیعی است که هزینه اشتراک تعیین شده توسط بانک ها به هزینه‌ای که اپراتورها برای ارسال پیامک بانکی تعیین می کنند، مرتبط باشد. با این حال چگونگی محاسبه هزینه تراکنش های بانکی یکی از اختلاف نظرهای همیشگی بانکداران بوده و حالا باید دید در سال ۱۴۰۲ آیا قرار است تغییری در این زمینه حاصل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا