بورس

بهار سبز سهامداران و جان تازه در رگ های بازار سرمایه

با شکست قوی سقف مقاومتی مهم سال ۹۹ در حوالی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد ، امیدواری به تداوم روزهای مثبت و ورود نقدینگی پایدار به بورس افزایش یافت. رکورد شکنی ارزش معاملات خرد این روز ها چراغ راه سهامداران بوده و به ۱۸۱۰۰ میلیارد تومان رسیده و نسبت به روز معاملاتی گذشته هم بیشتر شده است. تفکرات تورمی و جا ماندن بازار از سایر بازارهای موازی نیز بی تاثیر نبوده است و این روزها باتوجه به سیاست های دولت مبنی بر عدم رشد بیشتر و پایداری و ثبات در بازار سکه و ارز و طلا ، بازار سرمایه میتواند گزینه جامانده و امن سرمایه گذاران جدید و مالباخته های گذشته بازار تلقی میشود.

دو گروه خودرو و قطعات و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات خرد را داشتند و به تازگی برخی گروه های کوچک تر مثل غدایی نیز پر گردش و با ورود نقدینگی خوبی همراه هستند. سقف های تاریخی برخی نمادها شکسته شده و احتمالا با پولبکی موقت به محدوده های حمایتی روند صعودی ادامه دار خواهد بود. گروه سرمایه گذاری و هلدینگ ها نیز با یک فاز تاخیر نسبت به بازار حرکت میکنند که بررسی تک سهم های گروه خالی از لطف نیست.

گروه های فولادی پتروشیمی پالایشی نیز با توجه به ثبات بازار ارز و قیمت های جهانی محصولات با دید میان مدت و بلند مدت شیب ملایم سواوری را خواهند داشت. در گروه خودرو  گویا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد یافت و ریس سازمان بورس جناب عشقی از منتفی نبودن و پیگیری این امر خبر دادند به طوریکه خاندوزی نیز توقف عرضه خودرو در بورس کالا را تکذیب کردند لذا مجدد در قیمت های مناسب می توان این گروه را نیز مورد بررسی قرار داد.

در بین صنایع شاخص هم وزن، سهم های کوچکتر و برخی بازارپایه ای ها که از بازدهی بازار عقب هستند و به سقف های مقاومتی مهم نرسیده اند مجدد در واچ لیست نوسانگیران قرارگرفته اند. و اما شاخص کل معمولا یک گام جلوتر از سهم ها حرکت میکند. مقاومت تاریخی را شکسته و با حرکتی شارپ از اعداد سال ۹۹ فاصله گرفته است ولی این رشد تا کجا و استراحت شاخص می تواند روی چه اعدادی باشد..

آپدیت سنایو اول شاخص بورس:

شاخص در تایم ماهانه چندین ساله از ابتدا یک دیامتریک+ X+ABC است. رشد شارپ قبل از ۹۹ A و این اصلاح زمانبر دوساله از بعد از ۹۹ B است که هنوز تمام نشده بعد از اتمام یک رشد رویایی برای C خواهیم داشتت. با این مقدمه به تحلیل شاخص میپردازیم.

در این سناریو مد نظر داشتیم که الگوی B بزرگ کلش یک فلت است.  الگوی شاخص کل بازار سرمایه که از سال ۹۹ وارد اصلاحی زمانبر شد یک فلت بزرگ است که هنوز ادامه دارد. بعد از اتمام این الگو یک رشد بسیار خوب برای بازار در سالهای اتی خواهیم داشت. شاخه (A) دیامتریک و شاخه صعودی بعدی را اکثر تحلیلگران یک دیامتریک دیگر در نظر داشتند ولی با گذشت زمان و شکل گرفتن شاخه های میانی به نظر میرسد (B) میتواند یک کارکشن سه موجی باشد مثلا زیگزاگ. A و B از این الگو تمام شده و این روند صعودی قابل توجه شکل گرفته ۵ موجی C را تشکیل میدهد. اعداد مقاومتی شاخص در این موج صعودی می تواند  ۲،۳۰۰ و ۲،۸۰۰ – ۳،۰۰میلیون واحد باشد و سپس وارد شاخه نزولی  (C) فلت بزرگ شویم که می تواند کوتاهتر از (A) شکل گیرد. بعد از اتمام این فلت یک C بزرگ برای الگوی بالاتر خواهیم داشت که سال رویایی بازار خواهد بود.

 لذا در به روز رسانی خواهیم داشت:

تحلیل بازار 27 فروردین

در سناریو دوم:

یک الگوی ترکیبی بلند مدت داریم. در این سناریو محتمل پس از ثبت پیک تاریخی شاخص اصلاحی به صورت یک دیامتریک منفرد شکل گرفته که در ۱ میلیون و ۲۴۰ هزار واحد تمام شده است. سپس وارد روند صعودی قوی و شارپی شده ایم که ادامه دار است.

تحلیل بازار 27 فروردین

این دوسناریو با توجه به روند مثبت بازار و رشد ارام دلار قابل بررسی است و در صورتی که یکی از دو سناریو فعلی رخ ندهد شاخص در اصلاحی زمانبرتر می افتد و این رشد بخشی از تصحیح های گذشته است. سناریو های محتمل دیگری از دیامتریک بودن شاخه  B  از فلت و .. هم هست که میان مدت شاخص را نزولی میدانند و از همین حوالی اصلاح را پیش روی شاخص میبینند.

شاخص هم وزن و شکست سقف تاریخی در دو سناریو:

شاخص هم وزن یک گام جلوتر است و در هر دوسناریوی ممکن مد نظر سقف تاریخی ۵۳۵ هزار واحد را شکسته و الگوی تصحیحی دیامتریک یا مثلث خنثی را تکمیل نموده است و در موچ جدید فعلا این رشد ادامه دارد است. احتمالا این موچ شارپ ۵ تایی است و در ۳ از ۵ هستیم.

تحلیل بازار 27 فروردین

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا