بازارهای داخلی

ثبت نام بی سابقه ۹ میلیونی در قرعه کشی ایران خودرو

با تمدید زمان ثبت‌نام، موعد قرعه‌کشی نیز به تعویق افتاد و قرار است به شرط عدم تعطیلی ایران خودرو و ادارات استان تهران قرعه‌کشی روز سه‌شنبه، ۲۷ دی انجام شود.

اما آمارها از میزان ثبت‌نام هم عجیب و حاکی از تقاضای بی‌سابقه و رکوردشکنی در این زمینه است. برای قرعه‌کشی و فروش فقط ۲۰ هزار خودرو، بیش از ۹ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

ثبت نام ۹ میلیونی در قرعه‌کشی ایران خودرو باعث اظهارنظر تند عشقی، رییس سازمان بورس هم شده است. او گفته است که «دیروز یک لاتاری ملی رخ داد؛ از جمعیت ۸۵ میلیونی کشور، حدود ۷۲ میلیون نفر نتوانستند در قرعه کشی شرکت کنند. از ۱۳ میلیون نفری که می توانستند شرکت کنند بیش از ۹ میلیون نفر در یک لاتاری بی هدف شرکت کردند. ۹ میلیون نفر برای ۲۰ هزار خودرو.»

چرا استقبال از قرعه‌کشی رکوردشکنی کرد؟

تفاوت فاحش قیمت خودرو در کارخانه و بازار، جهش قیمتی اخیر در بازار خودرو، کاهش ارزش پول ملی و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای و همچنین تداوم کاهش قدرت خرید مردم به دنبال افزایش قیمت دلار و عدم امکان خرید از بازار آزاد، مردم را ترغیب کرده تا باز هم شانس خود را در چنین قرعه‌کشی‌هایی امتحان کنند.

نکته دیگر هم حضور همیشگی خریداران غیرواقعی و یا همان دلالان در این قرعه‌کشی‌ها برای بهره بردن از رانت موجود است.

 اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد چقدر است؟ 

فاصله زیاد میان نرخ کارخانه‌ای خودرو و قیمت‌ها در بازار آزاد دلیل اصلی برای ثبت‌نام بیش از ۹ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر ایران خودرو است. اما این اختلاف قیمت چقدر است؟

قیمت پژو پارس که از خودروهای پرمتقاضی میان مردم است، در کارخانه ۱۸۵ میلیون و در بازار آزاد حدود ۴۸۰ میلیون است و طبیعی است که ۲۹۵ میلیون اختلاف قیمت خود انگیزه بزرگی چه برای مردم و چه دلالان است.

قیمت سمند سورن پلاس در حالی در نمایندگی ها ۲۸۱ میلیون است که در بازار آزاد به ۴۸۰ میلیون رسیده است. همچنین ایران خودرو، دناپلاس را با قیمت ۲۲۸ میلیونی به فروش می‌رساند که در بازار قیمتی بیش از ۶۳۰ میلیون تومان دارد.

عطش برای تقاضای خودرو در چه صورت فروکش می‌کند؟

پایین بودن میزان عرضه خودرو دلیل اصلی التهابات در بخش تقاضاست. هرچند دولت برای بهبود این وضعیت، عرضه خودرو در بورس کالا را آغاز کرده، اما عرضه کافی و منظم نبوده که بر وضعیت بازار خودرو تاثیر مثبت بگذارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا