بازارهای خارجی

عربستان بزرگترین وارد کننده سلاح‌های آمریکایی در ۳ سال گذشته

شورای تجارت سعودی -آمریکایی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا از (۲۰۱۷-۲۰۲۰) بیش از ۱۰۱ میلیارد ریال (۲۷ میلیارد دلار) تجهیزات نظامی و سلاح خارجی به رژیم سعودی فروخته است.

شورای تجارت در گزارشی تأکید کرد که عربستان سعودی یکی از بزرگترین هزینه کنندگان بخش نظامی در جهان است و بخش نظامی عربستان برای صادرات آمریکا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم عربستان سعودی به عنوان پنجمین کشور بزرگ مالی در امور نظامی و دفاعی در جهان قرار دارد.

ایالات متحده در طول سال ۲۰۲۰ بزرگترین صادرکننده اسلحه در جهان باقی مانده است ، در حالی که رژیم سعودی همچنان یکی از بزرگترین واردکنندگان اسلحه است که آمریکا ۳۷ درصد از فروش جهانی اسلحه را از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده و اسلحه به ۹۶ کشور فروخته شده و نیمی از فروش آن به خاورمیانه بوده است.

میانگین پانزده کشور برتر از نظر هزینه‌های نظامی ۴ درصد تولید ناخالص داخلی در هزینه‌های نظامی بود، در حالی که هزینه های نظامی رژیم سعودی در مجموع ۷.۴ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ بود.

هزینه‌های نظامی عربستان بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ با رشد ۷۷ درصدی همراه بود. دستاوردهای اصلی پروژه‌ها در سال ۲۰۲۰ شامل راه‌اندازی فاز اول ساخت تاسیسات پایگاه هوایی «ملک سلمان»، مرحله اول اجرای انتقال آکادمی هوایی «ملک فیصل» و افزایش ۲۰۰ درصدی ظرفیت مجتمع پزشکی برای نیروهای امنیتی بود.

بر اساس پایگاه داده شاخص اعطای قرارداد شورای تجارت سعودی-آمریکایی پروژه‌های پایگاه هوایی ملک سلمان و آکادمی هوایی ملک فیصل هرکدام ۷.۵ میلیارد ریال(۲ میلیارد دلار) هزینه خواهد داشت.

شایان ذکر است که شرکتهای دفاعی آمریکایی در بخش دفاعی عربستان نقش مهمی دارند. شرکت هایی مانند لاکهید مارتین، ریتیان، بوئینگ، نورثروپ گرامن، جنرال داینامیکس و ال ۳ هریس این کشور روابط دیرینه ای با نهادهای دفاعی عربستان دارد.

معاملات نظام عربستان با آمریکا شامل تجارت هواپیماهای نظامی و قطعات یدکی آنها از طریق فروش نظامی خارجی، فناوری‌های رزمی زمینی، اطلاعاتی، فناوری‌های نظارتی و شناسایی و نگهداری، تعمیر و بهره برداری مربوطه و برنامه‌های تعادل اقتصادی بوده که انتقال دانش و فناوری را امکان پذیر می‌کند.

تحویل عمده تجهیزات نظامی اخیر از ایالات متحده به عربستان نیز شامل ۲۳ سامانه دفاع هوایی و موشکی پاتریوت پک ۳ بین سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و همچنین تحویل ۱۵۴ هواپیمای جنگی بوئینگ اف ۱۵ اس آ بوده است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۷، یک معامله تسلیحاتی به ارزش ۴۱۳ میلیارد ریال (۱۱۰ میلیارد دلار) به دست آورد که شامل سیستم های موشکی «تاد» چندین وسیله نقلیه هوایی ، زمینی و دریایی، علاوه بر قرارداد مهمات بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا