بازارهای داخلی

اینترنت پر سرعت با وجود فیلترینگ معنا دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و مسئولان مدام وعده اینترنت پر سرعت می‌دهند. در دولت سیزدهم نیز ادعاها و وعده‌ها در این مورد فراوان است. اما در همه سال‌های گذشته و اخیر، آنچه مردم با آن سر و کله زدند، آزاردهنده و خسته‌کننده بوده است که بعضی مقاطع شرایط بدتر هم می‌شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، امروز (چهارشنبه ۱۲ مهر) در حاشیه جلسه دولت در ادعاهای جدیدی در این مورد گفت: برنامه داریم که تمام مدارس را به پروژه فیبر نوری متصل کنیم تا بتوانند برای انجام تحقیقات علمی از اینترنت پرسرعت استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مورد افزایش اینترنت در تلاش هستیم تا سرعت اینترنت همراه و ثابت اضافه شود و در همین راستا کارهای اساسی در حال انجام است و مردم با اندکی تاخیر ثمرش را احساس خواهند کرد.

این سخنان در حالی گفته شود که بحث اینترنت پر سرعت از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بر سر زبان وزیر بوده است اما در استفاده روزمره مردم هیچ اتفاق محسوسی رخ نداده و فقط اختلالات بیشتر شده است. در همین هفته‌های اخیر، اختلال اینترنت در استان‌های مختلف گلایه‌هایی را در پی داشت.

آیا اینترنت پر سرعت با وجود فیلترینگ مشکل مردم را حل می‌کند؟

بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و حتی خود وزیر، مردم برای رفع نیازهای خود در یکسال گذشته مجبور بودند از فیلترشکن‌ها استفاده کنند و تا زمانی که شرایط فیلترینگ در کشور حاکم باشد این رویه خودبه خود ادامه‌دار پیدا می‌کند.

برای مثال در رویدادی که امسال به مناسبت روز برنامه‌نویس برگزار شده بود، محسن علیزاده، مدیر فنی «هاست‌ ایران» گفت: بزرگ‌ترین چالشی که برنامه‌نویسان در ایران با آن مواجه هستند، دسترسی به اینترنت آزاد است. اینترنتی که فیلتر نباشد.

۸۰درصد مردم برای دسترسی به اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند

طبق آخرین گزارش یکتانت از فضای دیجیتال کشور، ۸۰ درصد ایرانیان از VPN برای دسترسی به اینترنت آزاد استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده مردم از هر راهی مخصوصا خرید VPN برای ورود به شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، گره خوردن روابط ‌اجتماعی، خرید و حتی آموزش افراد با این شبکه‌ها است. به‌خصوص در زمان کرونا که بیشتر مردم خانه‌نشین بودند و از ابزار فضای مجازی برای برآورد کردن بسیاری از نیازهای خود مانند اطلاع پیدا کردن از اخبار، خرید وسایل مورد نیاز و فروش محصولات به‌صورت غیرحضوری استفاده می‌کردند. این نیازها و علائق البته همچنان هم وجود دارند.

آمارهای گزارش منتشرشده توسط یکتانت نیز نشان می‌دهد که در سال ۹۸، حدود ۲۸میلیون ایرانی مخاطب اینستاگرام بوده‌اند اما پس از گذشت سه سال یعنی سال ۱۴۰۱ این آمار به ۴۱میلیون نفر رسیده است. همچنین بررسی ۹هزار کسب‌وکار فعال در اصناف و اتحادیه‌های مختلف نشان می‌دهد که ۹۴درصد کسب‌وکارهای ایرانی در اینستاگرام حضور دارند که می‌توان گفت تقریبا همه کسب‌وکارهای ایرانی در این شبکه اجتماعی صفحه دارند.

بیشترین قشر استفاده کننده از فیلترشکن محصلان دبیرستانی هستند

در چنین شرایطی، نکته جالب سخن وزیر همان بخش است که گفته، اینترنت پر سرعت در اختیار مدارس قرار می‌گیرد تا دانش‌آموزان برای تحقیقات بتوانند از آن استفاده کنند. این در حالی است که بیشترین میزان استفاده از VPN برای گروه سنی ۱۵تا ۱۷ سال است. این گروه سنی همان قشر دانش‌آموزی مقطع متوسطه دوم هستند و با میانگین ۹۷درصد استفاده، در صدر استفاده‌کنندگان VPN در ایران قرار گرفته‌اند. پس از آنها گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ با ۸۰درصد، در رتبه دوم استفاده‌کنندگان VPN قرار دارند.

گزارش منتشرشده آژانس دیجیتال مارکتینگ «یکتانت» همچنین نشان می‌دهد که گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ تا ۳۰هزار میلیارد تومان بوده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا