سیاسی

کنعانی: امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد 

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی درباره واکنش مقامات فرانسوی به اتفاقات هفته‌های اخیر در ایران بیان کرد: قبلا در ادبیات اروپا و در موضع عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. در شرایط جدید تقسیم بندی جدیدی در ادبیات سیاسی و رفتار سیاسی غرب شاهدیم و آن اغتشاش به خوب و بد است و اگر در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید مسئولان ایران و امنیت و نظم اقدامی کنند ولی اگر در اروپا شکل بگیرد بد است و مسئولان امنیتی این کشورها حق دارند برخورد کنند. 

وی افزود: دولت ایران مسئولیت پذیر است و در روند کاملاً دموکراتیک بر سر کار می‌آید و به امنیت شهروندانش اهمیت می‌دهد. وقتی کشورهای منطقه در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت آنها در هم شکسته و صدها هزار نفر از شهروندان آنها قربانی ناامنی و بی ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانمندی را ثابت کرد که هم نسبت به امنیت شهروندانش اقدام می‌کند هم در امنیت ملت‌های منطقه اقدام کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران هم نسبت به امنیت شهروندانش مسئول بوده و مسئولانه عمل کرده است و هم در تامین امنیت منطقه‌ای به این شکل عمل کرده است، تصریح کرد: اغلب کشورهایی که به روند حقوق بشر در ایران حمله می‌کنند، مرتکب جنایات بزرگی علیه ملت ایران شدند که از جمله آنها می‌توان به اعمال تحریم‌ها و حتی تحریم‌های دارویی اشاره کرد. 

وی تاکید کرد: کشورهای مدعی و مداخله گر را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که در داخل رفتار خود را ببینند و آن زمان درباره رفتار دیگران قضاوت کنند.

کنعانی تصریح کرد: در تماس‌های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و بورل مواضع ایران را بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم و به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر و هم مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند و همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. 

وی افزود: ایران در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می‌تواند مهمترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد. آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می‌دهیم. گفته شده که چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران آماده تعامل است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری گزینشی و سیاست‌های دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل صورت خواهد داد این در ارتباط با تک تک این کشورها خواهد بود و هم در خصوص اتحادیه اروپا. ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها تصمیم می گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد. 

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تحولات عراق گفت: روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس جمهوری این کشور شد و رئیس جمهوری هم نخست وزیر مکلف را تعیین و مامور به تشکیل کابینه شده است و این رخداد خوشایندی است.  آقای رئیسی به همتای خود تبریک گفت و ما از این تریبون هم به ایشان و هم نخست وزیر مکلف تبریک گفته و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شود و  دولت متناسب با نیازهای عراق اقدام کرده و ثبات در عراق تحکیم یافته و عراق نقش قوی‌تری در معادلات سیاسی منطقه‌ای هم باشد و همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود و ما از این روند استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اهداف سفر رییسی و حضور او در نشست سیکا بیان کرد: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود که آخر هفته گذشته برگزار شد و رئیس جمهوری در ششمین اجلاس در آستانه شرکت کرد. حضور ما هم در قالب عضویت موثر ایران در این کنفرانس بود و هم استمرار سیاست خارجی دولت سیزدهم در اتخاذ سیاست خارجی متوازن و تمرکز و تقویت همکاری‌های چندجانبه با تمرکز بر همسایگان و کشورهای آسیایی. گفت وگوهای مناسبی صورت گرفت. رئیس جمهوری دیدار دوجانبه‌ای با رئیس جمهوری آذربایجان و امیر قطر داشت. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که تبدیل به سازوکار مناسبی برای تامین منافع کشورهای عضو شود.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خبرهای منتشر شده در رابطه با سفر یکی از دیپلمات‌های ارشد انگلیسی به تهران بیان کرد: رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه براساس نیازهای متقابل و برنامه‌های از قبل تنظیم شده انجام می‌شود. منافع و مصالح ملی برای ایران هم از موضع اقتدار تنظیم می‌شود و هم مبتنی بر اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت است و روابط خارجی خود را با کشورها تنظیم می‌کنیم. در ارتباط با مواضع انگلیس درباره اوضاع داخلی ایران و مواضع مداخله جویانه این کشور واکنش جدی نشان داده و قاطعانه محکوم کردیم و تذکر جدی هم دادیم و سفیر انگلیس هم احضار شد.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات برجامی توضیح داد: مذاکرات از دستورکار ایران خارج نشده است. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکا است، از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خود را منتقل می‌کنند و از سوی دیگر، رفتار و گفتارها این مواضع عملاً مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست. زمینه‌ها برای احیای توافق و بازگشت همه طرف‌ها وجود دارد. این موضوع وابسته به تصمیم سیاسی دولت آمریکاست و هر زمان اراده کنند می‌توانیم به توافق برگردیم. ایران معطل توافق نخواهد بود.

کنعانی درباره ادعاهای موجود در مورد  فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ادعا کرد: متاسفانه اخباری منتشر می‌شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و از سوی منابع غربی نیز به آنها دامن زده می‌شود. ایران بارها اعلام کرده یک طرف جنگ بین روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است. ایران همانطور که مخالف جنگ علیه سوریه، عراق، افغانستان بود و سیاست خارجی کشور مبتنی بر مخالفت با جنگ است، در خصوص جنگ در اوکراین هم مخالف جنگ است و متناسب با ظرفیت خود، تلاش‌هایی به کار گرفته تا به رویکرد نظامی خاتمه ببخشد. به دنبال راهکار سیاسی هستیم و در این مسیر از راهکار سیاسی استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ‌پاسخ به سوالی در مورد واکنش کشورهای غربی و آمریکا در مورد زندان اوین اظهار کرد: متاسفانه درباره این اتفاق برخی از دولت‌های اروپایی و آمریکا همان روش قبلی را در پیش گرفتند. اتخاذ مواضع بی پایه و بی اساس و رفتار عجولانه و مداخله جویانه داشتند و این رفتارها عجیب است. قطعا ما این روند را محکوم می‌کنیم. چنین اتفاقی در هر کشوری ممکن است رخ دهد و این رفتار پیشداورانه غیرقابل قبول و دخالت در امور داخلی ایران است. ایران در ارتباط با امنیت شهروندانش مسئولانه عمل می‌کند و در عین حال امنیت اتباع خارجی حاضر در ایران را تامین می‌کند.

این دیپلمات ارشد درباره برگزاری رزمایش در رود ارس عنوان کرد: انجام رزمایش‌های نظامی توسط نیروهای مسلح ایران امر جدیدی نیست و در بازه‌های زمانی مختلف متناسب با نیازهای نیروهای مسلح و نیازهای آموزشی انجام می‌شود.  حضور نیروهای بیگانه در کل منطقه تامین کننده امنیت نیست.

کنعانی درباره دور جدید تحریم‌های کانادا توضیح داد: اقدام‌های ضد ایرانی و ضد انسانی کانادا علیه ایران موضوع جدیدی نیست و ما چندین  سال است که شاهد این روند دولت کانادا علیه ایران هستیم. کانادا برخلاف ادعاهایی که دارد در خصوص رسانه‌ها راجع به ایران رفتار کاملا غیر دموکراتیک دارد که متضاد با شعارهای این کشور است. سابقه سوء حقوق بشری کانادا علیه بومیان این کشور فضاحت آشکار این کشور است. تحریم اخیر این کشور بی ارزش است.

کنعانی در ‌پاسخ به سوالی درباره ادامه روند مذاکرات ایران و عربستان گفت: مذاکراتی که انجام شد مفید بود و تفاهماتی هم حاصل شد و در صورت اجرای تفاهمات گذشته زمینه برای دور بعدی مذاکرات در سطح مورد توافق دو کشور فراهم خواهد شد. شرایط عراق در مسیر خوبی قرار گرفته و بهبود شرایط عراق کمک کننده خواهد بود که این کشور نقش سازنده خود را ایفا کند. 

سخنگوی وزارت خارجه در ‌پاسخ به سوال اقتصاد آنلاین درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و روند آزادسازی و رابطه این اتفاق با اتفاقات روزهای اخیر ایران نیز گفت: مذاکرات دیپلماتیک و فنی و تکنیکی در سطح بانکی است و این دو مکمل هم هستند. موجودی مالی ایران در کره جنوبی هیچ ارتباطی با هیچ موضوع سیاسی و پرونده سیاسی دیگری ندارد. به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای این موضوع تبدیل به مشکل در روند همکاری‌های دوجانبه ایران و کره جنوبی شد. 

وی افزود: کره جنوبی دلایل سیاسی ناشی از فشارهای خارجی و فشارهای دولت آمریکا مطرح می‌کند که از نظر ما یک موضوع دوجانبه و فنی است و هیچ جنبه سیاسی ندارد. روند مذاکرات در حوزه فنی، سیاسی و بانکی ادامه دارد و ما در این زمینه خوشبین هستیم که در نتیجه گفت‌وگوها و تماس‌ها، شاهد آزادی پول‌های بلوکه شده ایران باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا