اقتصادی

بانک‌ های دولتی سال گذشته چقدر سود ساختند؟ 

وزارت اقتصاد هفته گذشته صورت‌های مالی برخی از شرکت‌های دولتی را منتشر کرد که در این میان نام چند بانک دولتی به چشم می‌خورد.  بانک‌های صنعت و معدن، توسعه تعاون، ملی،‌ توسعه صادرات، مسکن،  کشاورزی از جمله بانک‌های دولتی بودند که صورت‌های مالی سال گذشته آن‌ها بر روی سامانه کدال قرار گرفت. بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک سپه و نیز از جمله بانک‌هایی است که صورت های مالی خود را منتشر نکردند. البته بانک قرض الحسنه مهر صورت‌های مالی سال ۱۳۹۹ خود را پیش تر منتشر کرده بود اما تا کنون صورت‌های مالی بانک سپه در دسترس عموم قرار نگرفته است.

بر اساس صورت‌‌های مالی غیرتلفیقی از میان ۶ بانک دولتی غیربورسی که صورت‌های مالی آن ها منتشر شده‌است، در سال گذشته تنها بانک ملی زیان خالص ثبت کرده‌است. این بانک در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است که البته نستب به سال گذشته کاهش بیش از ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد. سال ۱۳۹۹ بانک ملی زیان خالص بیش از ۶هزار و ۷۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده بود. بانک توسعه صادرات ایران نیز با ثبت سود خالص ۶۶ میلیارد تومان، بهترین عملکرد سال ۱۴۰۰ را از این حیث داشت؛ هرچند که سود خالص این بانک در مقایسه با سال ۱۳۹۹ کاهش بیش از ۵۷ درصدی را نشان‌دهد.

در این گزارش به  با توجه به صورت‌های مالی غیرتلفیقی به بررسی عملکرد بانک‌های دولتی و غیردولتی از بعد سودسازی می‌پردازیم. البته تاکید می شود که میزان سودسازی را نمی توان ملاکی برای ارزیابی عملکرد یک بانک در نظر گرفت و عوامل دیگری همچون کیفیت سودهای شناسایی شده و قابل تکرار بودن آن، ساختار ترازنامه و … از اهمیت بالایی برای تحلیل عملکرد بانک برخوردار است. بنابراین در این گزارش تنها هدف رتبه‌بندی بانک ها بر اساس معیار سودسازی در سال گذشته است.

بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین بانک ایران

ابتدا برای آنکه درک بهتری از جایگاه بانک‌های دولتی و خصوصی داشته باشیم، آن‌ها را بر اساس آخرین سرمایه ثبتی رده‌بندی می‌کنیم. با توجه به صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰، بانک ملی با سرمایه ثبتی بیش از ۹۲هزار میلیارد تومان، بزرگترین بانک ایران بشمار می‌رود. با این وجود به نظر می‌رسد که هرچند صورت‌های مالی بانک سپه در دسترس نیست اما با توجه به ادغام چند بانک و موسسه اعتباری در بانک سپه، لقب بزرگ‌ترین بانک کشور به این بانک برسد. پس از بانک ملی،‌ بانک مسکن با سرمایه بیش از ۳۳هزار میلیارد تومان قرار دارد و در رتبه سوم نیز بانک کشاورزی با سرمایه بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان به چشم می‌خورد. همانگونه که مشخص است،‌ بانک‌های دولتی غیربورسی،‌ بزرگترین بانک‌های کشور محسوب می‌شود.

در نقطه مقابل بانک قرض الحسنه رسالت با سرمایه ۱۹۴ میلیارد تومان و بانک سرمایه و ایران زمین با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومان کوچک‌ترین بانک‌های کشور محسوب می‌شود.

سرمابه

بهترین و بدترین بانک ایران از منظر سودسازی

نگاهی به صورت‌های مالی غیرتلفیقی بانک‌های دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که بانک ملت با شناسایی سود خالص ۱۵هزار و ۷۵۹میلیارد تومان بهترین عملکرد را در سال گذشته داشته است. بانک پاسارگاد نیز عملکرد مشابه بانک ملت را داشت و توانست در سال گذشته سود خالص ۱۵هزار و ۵۲۰ میلیارد تومانی را ثبت کند. بانک رفاه با ۵هزار و ۳۶۱ میلیارد تومان، بانک تجارت با ۴هزار و ۵۰۱ میلیارد تومان و بانک اقتصادنوین با ۲هزار و ۵۱۸ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی سودسازترین بانک‌های کشور قرار دارند.

در نقطه مقابل بانک آینده با شناسایی بیش از ۲۷هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اختلاف بدترین بانک ایرانی بشمار می‌رود. بانک ایران زمین با حدود ۹هزار میلیارد تومان و بانک سرمایه با حدود ۷هزار میلیارد تومان پس از بانک آینده زیان‌ده ترین بانک‌های کشور در سال گذشته قرار داشتند.

به طور کلی از میان ۲۶ بانک بررسی شده بانک توسعه صادرات ایران با رتبه ۱۶ بهترین عملکرد را در میان بانک‌های دولتی غیربورسی داشته است. بانک صنعت و معدن با رتبه ۱۷ جایگاه بعدی را به خود اختصاص داده است. بانک کشاورزی رتبه ۱۸، بانک مسکن رتبه ۱۹،‌ بانک توسعه تعاون رتبه ۲۰ و بانک ملی رتبه ۲۲ را به خود اختصاص دادند.

سود خالص

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا