بازارهای داخلی

پیوستن به FATF نرخ ارز را کاهش خواهد داد/ ناترازی درآمدها و هزینه‌ها در بودجه۱۴۰۰

عباس آرگون درباره تاثیر خروج ایران از لیست سیاه FATF بر بازار ارز توضیح داد: به طور حتم عدم پیوستن به این کنوانسیون محدودیت‌هایی را در جابه‌جایی ارز و دسترسی به منابع مالی ما در سایر کشور‌ها، ایجاد کرده؛ اگر ما می‌خواهیم با دیگر کشورها ارتباط داشته باشیم باید قواعد دنیا را بپذیریم چراکه حتی در صورت لغو تحریم‌ها، با نپذیرفتن FATF مشکل سیستم بانکی ما حل نخواهد شد.

او اضافه کرد: بسیاری از بانک‌ها حتی در صورت لغو تحریم‌ها به خاطر موضوع FATF حاضر به تبادل مالی با ما نیستند، بنابراین پیوستن به این کنوانسیون باعث رهاسازی بسیاری از منابع مالی بلوک شده ما در سایر کشورها و افزایش عرضه ارز به بازار خواهد شد که در این صورت قیمت دلار کاهش خواهد یافت.

آرگون به بودجه ۱۴۰۰ هم اشاره کرد و گفت: درآمد‌هایی که در بودجه برای سال آینده پیش‌بینی شده بسیار خوشبیبانه و وصول آن‌ها غیر محتمل است چراکه امسال یک میلیون بشکه صادرات نفت داشتیم و رقمی که پیش‌بینی شده بود به دلیل شرایط کرونا و تحریم‌ها محقق نشد.

به گفته این فعال بخش خصوصی، همچنین در بازارهای جهانی درخواست برای نفت کاهش پیدا کرده و از طرفی در بودجه ۱۴۰۰ وابستگی به درامدهای نفتی افزایش یافته است؛ هزینه‌های ذکر شده برای سال آینده قطعی اما تحقق درامدها غیرممکن است، در این صورت دولت مجبور به استقراض از بانک‌مرکزی خواهد شد و بنابراین نقدینگی و تورم بالا‌تر خواهد رفت.

آرگون در پایان به ماندگاری ارز ۴۲۰۰تومانی در بودجه سال آینده هم اشاره کرد و افزود: بارها درخواست کرده‌ایم که ارز تک نرخی شده و مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به صورت مستقیم به دست اقشار ضعیف برسد؛ حالا امیدواریم که به کمک مجلس این سیاست با توجه به تبعاتی که طی دو سال گذشته داشته از اقتصاد ایران حذف شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا