بورس

تحلیل هفتگی بورس در هفته دوم مهر ماه

 هفته دوم مهر ماه در حالی به پایان رسید که بورس همچنان بر مدار نزولی قرار دارد و در تمام ۴ روز معاملاتی این هفته شاخص کل و شاخص هم وزن کاهشی بودند تا هفته دوم پاییز سراسر قرمز باشد.

شاخص کل در معاملات روز شنبه با کاهش بیش از ۱۵٬۵۰۰ واحدی همراه شد و شاخص هم وزن هم افت بیش از ۶٬۳۰۰ واحدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار روز شنبه برابر با ۲هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان بود و حقیقی در حدود ۵۸۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند؛ به بیان دیگر حقیقی ها حدود ۲۶ درصد ارزش معاملات خرد از بازار سهام خارج کردند که بیش ترین میزان از ابتدای سال محسوب می‌شود.

روز یکشنبه هم شاخص کل ۸٬۸۵۵ واحد عقب نشینی کرد و شاخص هم وزن ۴هزار واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد حدود ۲هزار و ۱۳۰میلیارد تومان ثبت شد و از این مقدار ۲۱درصد مربوط به خروج پول حقیقی بود.

شتاب کاهش شاخص کل در معاملات روز دوشنبه کمی گرفته شد و افت ۳٬۳۱۱ واحدی را تجربه کرد. البته از این میزان نیز ۲٬۳۰۰ واحد مربوط به معاملات «میدکو» بود؛ به بیان دیگر،‌ اگر معاملات «میدکو» رو در نظر نگیریم،‌ شاخص کل روز دوشنبه افت حدود هزار واحدی را تجربه می کرد. شاخص هم وزن نیز هزار واحد دیگر پایین تر آمد. ارزش معاملات خرد هم نهایتا به حدود یک هزار و  ۷۴۰میلیارد تومان رسید و حقیقی ها ۳۵۰میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

روز سه شنبه در آخرین روز معاملاتی این هفته نیز شاخص کل با کاهش ۴٬۸۷۵ واحد همراه شد و شاخص هم وزن نیز کاهش ۷۶۵ واحدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد در روز سه شنبه حدود یک هزار و ۶۱۵ میلیارد تومان بود تا پس از ۲۹ تیر، این کم ترین ارزش معاملات خرد سال ۱۴۰۱ باشد. همچنین خروج بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس ثبت شد.

به طور کلی شاخص کل بازدهی هفتگی ۲.۴- درصدی را ثبت کرد؛ البته باید توجه داشت که حدود ۵۰ درصد افت هفتگی شاخص کل تنها در روز شنبه اتفاق افتاده و در سایر روزها به ویژه در دو روز معاملاتی پایانی شتاب کاهش شاخص کل به شدت کم شد.

شاخص هم وزن نیز  با ثبت بازدهی هفتگی ۳.۱- درصدی بدترین عملکرد هفتگی طی ۱۰ هفته گذشته را به جا گذاشت.

بورس شاخص کل

سقوط آزاد ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته دوم مهر ماه به زیر سطح ۲هزار میلیارد تومان رسید و میانگین ارزش معاملات روزانه یک هزار و ۹۴۲ میلیارد تومان را ثبت کرد. این پایین ترین سطح میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در ۲۸ هفته معاملاتی سال ۱۴۰۱ محسوب می شود. موضوعی که به خوبی نشان از عمق رکود معاملاتی حاکم بر بازار سهام دارد.

بورس ارزش معاملات خرد

خروج حقیقی ها از بورس

در هفته دوم مهر ماه حقیقی‌ها به طور میانگین روزانه ۳۸۹ میلیارد تومان از بورس خارج کردند که از یکسو نسبت به هفته گذشته افزایش ۶۷ درصدی را نشان می دهد و از سوی دیگر، بالاترین میزان طی ۱۲ هفته گذشته محسوب می شود.

بورس پول حقیقی

با نگاهی به برخی از متغیرها مهم بازار سهام در هفته دوم مهر ماه به نظر می رسد که بورس در شرایط کنونی عملاً به کف خود رسیده است و تنها مشکلی که پیش روی بورس قرار داد،‌ کمبود نقدینگی است. در حقیقت سرمایه گذاران در شرایط مبهم سیاسی و اقتصادی کشور، بورس را بازار قابل اعتنایی تلقی نمی کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا