بورس

شدیدترین موج خروج پول حقیقی از بورس در سال ۱۴۰۱ 

 اولین روز معاملاتی پاییز ۱۴۰۱ در حالی برای بازار سهام رقم خورد که نگاهی به آمارها نشان از یک روز سخت برای معامله گران داشت. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس اشاره شده بود،‌ بورس فعلاً برای صعود محرک خوبی ندارد و جو سنگین فشار عرضه در کل بازار مشهود است؛ هر چند برجام و بازارهای جهانی به عنوان دو متغیر اصلی همواره مطرح بوده است اما به نظر می رسد که تعطیلات هفته اول مهر و همچنین شرایط سیاسی کشور بر تشدید این جو منجر شده است.

افت سنگین شاخص کل و شاخص هم وزن

شاخص کل در معاملات امروز کاهش ۲۷ هزار واحدی معادل ۲درصد را تجربه کرد و به سطح یک میلیون و ۳۲۸هزار واحدی کاهش پیدا کرد. این دومین ریزش بزرگ شاخص کل در سال ۱۴۰۱ بود. در ۲۳ فروردین شاخص کل افت بیش از ۳۳هزار واحدی معادل ۲.۳ درصد را تجربه کرده بود.

«فارس» با حدود ۲هزار واحد بیش‌ترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشت؛ «وپاسار» با ۱٬۶۰۰ واحد، «فولاد» با ۱٬۵۵۰ واحد و «فملی»، «وامید» و «شپنا» با ۱٬۲۰۰ واحد از دیگر نمادهای موثر بر افت امروز شاخص کل بودند.

اما شاخص هم وزن بزرگتری اصلاح سال ۱۴۰۱ را تجربه کرد؛ شاخص هم وزن در جریان معاملات امروز با افت بیش از ۹هزار واحدی معادل ۲.۳ درصد همراه شد و تا سطح ۳۸۶ هزار واحدی پایین آمد.

موج شدید خروج پول حقیقی 

امروز ارزش معاملات خرد حدود ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روزهای گذشته بهبود یافت. با این وجود از این میزان حدود ۲۸ درصد مربوط به خروج پول حقیقی بود که بالاترین موج خروج حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به ارزش معاملات بود. حقیقی ها امروز حدود ۶۱۵ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

«حکشتی» با ۲۹ میلیارد تومان بیش ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد؛ «بپاس» و «شستا» با ۲۳ میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند. در نقطه مقابل «مادیراح» با ۱۸ میلیارد تومان شاهد بیش ترین ورود پول حقیقی را تجربه کرد؛ «سخاشح» با ۶ و «وسالت» با ۴ میلیارد تومان در رتبه های بعدی قرار داشتند.

به طور کلی بیش از ۸۰ درصد نمادهای معامله شده در بازار سهام خروج پول حقیقی را ثبت کردند و تنها ۸ درصد نمادها شاهد ورود پول حقیقی بودند.

در میان صنایع «محصولات شیمیایی» با ۶۵، «خودرو و ساخت قطعات» با ۶۱ و «فلزات اساسی» با ۵۸ میلیارد تومان بیش ترین خروج پول حقیقی را داشتند و در نقطه مقابل «تولید محصولات کامپیوتری» با ۱۷ میلیارد تومان بیش ترین ورود پول حقیقی را ثبت کرد.

بورس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا