بازارهای داخلی

کاربردهای NFT در صنعت مد و پوشاک چیست؟

با افزایش کاربرد توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در جهان، پای این توکن‌های منحصر‌ به‌فرد به صنعت مد و فشن نیز باز شده است. NFTها مزایای متعددی را برای صنعت مد و پوشاک به ارمغان آورده‌اند.

به‌کارگیری توکن‌های غیرقابل تعویض در صنعت مد و پوشاک به طراحان پوشاک این قابلیت را می‌دهد تا مالکیت طرح خود را بر روی بلاکچین تصدیق (احراز) کنند. با تایید مالکیت و اصالت آثار بر روی بلاکچین، طراحان می‌توانند از امکان جعل طرح‌های خود محافظت کنند.

همچنین، حضور این تکنولوژی در این صنعت به کارآفرینی طراحان افزوده است؛ چرا که آنها می‌توانند طراحی‌های خود را برای استفاده در دنیاهای واقعیت مجازی به شکل پوشیدنی‌های NFT  خلق کنند. پوشیدنی‌های NFT می‌توانند بر تن آواتارها و کاراکتر‌های دیجیتال در فضاهای واقعیت مجازی قرار بگیرند.

NFT در صنعت مد دیجیتال

بسیاری از شرکت‌های مشهور پوشاک و مد در سراسر جهان به دنیای واقعیت مجازی وارد شده‌اند زیرا دسترسی آسان به فضاهای دیجیتال به برندها امکان دیده‌شدن توسط تعداد زیادی از افراد را می‌دهد. خلاقیت برندها در این فضا، جذب علاقه‌مندان به این صنعت را به‌شدت افزایش داده است، به‌طوری در این فضا رویدادهایی مانند هفته مد متاورس نیز برگزار شده است. برندهای مشهور پوشاک مانند بالمین، دولچی اند گابانا، آدیداس، کوچ و تامی هیلفیگر در این فشن‌شو شرکت کرده بودند.

دریافت کالای فیزیکی همراه با NFT فیجیتال

توکن‌های غیرقابل تعویض دیجیتال- فیزیکی (Phygital NFT)، NFTهایی هستند که در کنار داشتن ماهیت دیجیتالی، محصول فیزیکی خریداری شده را نیز در اختیار خریدار قرار می‌دهند. این نوع توکن‌ها، روشی جدید و مبتکرانه برای برندها هستند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و تجربیات منحصر به فردی را برای آنها فراهم کنند.

بسیاری از برندهای صنعت مد و پوشاک با استفاده از این نوع NFTها، کلکسیون‌های محدودی از پوشاک خود را ارائه می‌کنند و خریدار در کنار NFT دیجیتال، کالای فیزیکی مشابه آن را نیز دریافت خواهد کرد. کلکسیون NFT فیزیکی- دیجیتال دولچی اند گابانا با نام Collezione Genesi یکی از نمونه‌های موفق به استفاده از این نوع توکن‌ها در سال ۲۰۲۱ بود و این کلکسیون ۹ توکنی، حدود ۶ میلیون دلار برای این برند درآمدزایی کرد.

آینده NFTها در صنعت مد و پوشاک

با توجه به کاربردهای متعدد توکن‌های غیرقابل تعویض در این صنعت و استقبال و موفقیت برندهای پوشاک در این فضا، پیش‌بینی می‌شود که استفاده از این توکن‌ها در این صنعت ادامه پیدا کند. با توجه به آمار رشد سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود که ارزش بازار NFT تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۲۳۱ میلیارد دلار برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا