ارز دیجیتال

بیت‌ کوین غیر قابل توقف است؟

بیت‌کوین یک بار دیگر ثابت کرد که یک نیروی غیر قابل توقف در سیستم مالی جهانی است و آنچه شگفت انگیز است این است که این قابلیت را در کشوری مانند، چین روشن کرده است. شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین، Chainalysis،  شاخص پذیرش جهانی رمزارزها در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است که  جزئیات استفاده جهانی از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد.

بازارهای نو ظهور بر شاخص پذیرش غالب هستند. بانک جهانی کشورها را بر اساس سطح درآمد و توسعه کلی اقتصادی به چهار دسته؛ درآمد بالا، درآمد متوسط ​​بالا، درآمد متوسط ​​پایین و درآمد پایین، تقسیم می‌کند. با استفاده از این دسته بندی، متوجه می‌شویم که به طور کلی دو دسته میانی بر شاخص تسلط دارند. به علاوه، از ۲۰ کشور برتر رتبه بندی شده در گزارش شرکت مذکور، ۱۰ کشور شامل؛ ویتنام، فیلیپین، اوکراین، هند، پاکستان، نیجریه، مراکش، نپال، کنیا و اندونزی دارای درآمد متوسط ​​پایین تر هستند و هشت مورد شامل؛ برزیل، تایلند، روسیه، چین، ترکیه، آرژانتین، کلمبیا و اکوادور از درآمدهای متوسط ​​بالا هستند. دو مورد شامل؛ ایالات متحده و بریتانیا درآمد بالا دارند.

می‌توان گفت جالب ترین یافته این گزارش این است که علی رغم ممنوعیت سال گذشته، چین به رتبه بندی در بین ۱۰ کشور برتر جهان برای پذیرش رمزارزها بازگشته است. سپتامبر گذشته بود که بانک مرکزی این کشور اعلام کرد که تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال غیرقانونی است و در واقع توکن‌های دیجیتالی مانند بیت‌کوین را ممنوع کرد. این هفتمین تلاش پکن برای سرکوب بخش پررونق بین المللی بود. این اقدام واضح ‌ترین نشانه‌ای بود که نشان می‌داد چین می‌خواهد تجارت ارزهای دیجیتال را در تمام اشکال آن تعطیل کند. در بیانیه‌ای تصریح شده است که افرادی که در «فعالیت‌های مالی غیر قانونی» دست دارند مرتکب جرم شده‌اند و تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

بیت‌ کوین غیر قابل توقف است؟

با توجه به این محدودیت‌های صنعت رمزارزها در چین، این کشور در سال جاری پس از قرار گرفتن در رتبه سیزدهم در سال ۲۰۲۱، دوباره وارد ۱۰ رتبه برتر این شاخص پذیرش جهانی رمزارزها شده است. بنابراین می‌توان گفت، این امر نشان می‌دهد که ممنوعیت‌های چین یا نا کارآمد بوده یا ضعیف اجرا شده است. این امر ویژگی‌های اساسی بیتکوین، از جمله؛ ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال، بدون مرز، جهانی، ضد دستکاری و غیر قابل مصادره بودن را برجسته می‌کند. همچنین به عنوان زنگ خطری برای سایر بانک‌های مرکزی و دولت‌هایی عمل خواهد کرد که معتقدند می‌توانند ارزهای دیجیتال را در دنیایی که به طور فزاینده‌ای مبتنی بر فناوری هستند ممنوع کنند.

بدون شک مقررات بیشتری در صنعت ارزهای دیجیتال در راه است و این یک چیز خوب است. اما روشن است که اگر پکن مستبد نتوانست، حتی در بازار نزولی طولانی فعلی، بیت‌کوین را متوقف کند. در دیگر کشور‌ها تقریباً غیر ممکن خواهد بود. در واقع، با این شرایط انتظار می‌رود که کشورهای بیشتری به ناچار بیت‌کوین را به عنوان ارز قانونی استفاده کنند. این نوع بازارها طبیعتاً به احتمال زیاد بازارهای نو ظهور خواهند بود، زیرا ارزهای دیجیتال مزایای ملموسی را برای افرادی که در شرایط اقتصادی ناپایدار زندگی می‌کنند، فراهم می کند. بنابراین می‌توان گفت، ممنوعیت بیت‌کوین چین ممکن است به طرز شگفت انگیزی برای پکن نتیجه معکوس داشته باشد و احتمالاً پرونده ارزهای دیجیتال را بیشتر تقویت کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا