بازارهای داخلی

آغاز فرآیند اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

روز گذشته، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی، به تشریح جزییات طرح اختصاص سهام عدالت به مشمولان جامانده پرداختند.

به گفته قربانزاده، کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد و وزارت تعاون برای تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تشکیل شده و اختصاص این سهام در سال جاری، قطعی است. 

سهام عدالت به چه اشخاصی تعلق می‌گیرد؟

به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی، مشمولان سهام عدالت در ۲۰ گروه شناسایی شده بودند که شامل کارکنان شاغل، کمیته امداد، بهزیستی می‌شدند. در حال حاضر نیز باید استعلام صورت گیرد، اما برآوردها حدود ۵ میلیون نفر است.

پورابراهیمی نیز با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سهام عدالت دریافت نکرده‌اند، گفت: این افراد، بخشی از جاماندگان هستند و بر اساس قانون باید سهام به آن‌ها واگذار شود که این سهام با تخفیف به آنها واگذار خواهد شد. نزدیک به دو میلیون و ۳۰۰هزار از افراد تحت پوشش بهزیستی نیز، بخشی از جاماندگان سهام عدالت هستند. 

به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت ظرفیتی را ایجاد کرده است تا اختصاص سهام عدالت انجام شود. این ظرفیت به اندازه‌ای است که ما بتوانیم با اولویت‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را چهار میلیون تا پنج میلیون در نظر بگیریم و بقیه را اضافه کنیم. سقف آن حداکثر تا ۲۰ میلیون است، اما هرچه ما به انتها نزدیک می‌شویم، اولویت‌های ما کاهش پیدا می‌کند یا درصد اعطای سهام هم می‌تواند تغییر پیدا کند.

چه اشخاصی در اولویت دریافت سهام عدالت هستند؟

افرادی که برای دریافت سهام در اولویت قرار می‌گیرند، حدود چهار تا پنج میلیون نفر هستند. اولویت بعدی، افرادی هستند که تحت پوشش نیستند، اما بر اساس قانون و اطلاعاتی که وضعیت دارایی، درآمد و شرایط زندگی آنها را تعریف می‌کند، با روش علمی شناسایی خواهند شد.

برای ثبت‌نام سهام عدالت، پولی پرداخت نکنید

لازم به ذکر است که فراخوان ثبت‌نام برای دریافت سهام عدالت از طریق رسانه ملی اعلام و تمام فرآیندها پیگیری خواهد شد. بنابراین پرداخت هزینه و مراجعه برای ثبت نام سهام عدالت نیاز نیست. 

زمان واریز سود سهام عدالت

بنابر اعلام سلمانی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، برای افرادی که سود سهام عدالت سال قبل را دریافت نکردند، این سود به طور حتم تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود. به گفته وی، مستحضر باشید که سود سهام عدالت تا پایان اسفندماه ۱۴۰۰ پرداخت و مقرر شده برای بقیه هم تا عید فطر پرداخت شود. با این حال اگر این موضوع انجام نشد، این سود قطعاً تا پایان اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا