بورس

بورس چشم به نیویورک دارد؟

معاملات امروز بازار سهام هم تا حدودی مطابق پیش بینی ها بود. همانگونه که در گزارش پیش بینی بورس دیروز اشاره شد، از یکسو شرایط ریسک های اساسی بورس (برجام و بازارهای جهانی) به گونه ای نیست که بتواند نیروی محرکی را برای بازار به همراه داشته باشد و از سوی دیگر، قیمت آخرین معامله بسیاری از نمادهای اثرگذار بازار در معاملات روز یکشنبه پایین تر از قیمت پایانی بسته شد. بنابراین انتظار می رفت که در بازار امروز شاهد فشار عرضه حداقل در نیمه ابتدایی بازار باشیم. با این وجود این امیدواری وجود داشت که با توجه به رسیدن شاخص کل به محدوده حمایتی قوی،‌ در نیمه دوم کمی از شدت فشار فروش کاسته شود و در برخی از نمادهای شاهد افزایش تقاضا باشیم..

با این وجود در معاملات امروز بورس هم همانند روز گذشته،‌ فشار عرضه در کلیت  بازار ادامه داشت و شاخص کل با افت بیش از ۴هزار واحدی به کار خود پایان داد و تا ارتفاع یک میلیون و ۳۷۳ هزار واحدی پایین آمد. بنابراین عملاً شاخص کل به محدوده حمایتی خود نفوذ کرد و در صورتی که این روند در روزهای آینده هم ادامه داشته باشد،‌ شاهد شکسته شدن یک محدوده حمایتی مهم خواهیم بود. «فارس» با ۲۶۰ واحد،«‌کگل» با ۲۱۲ واحد و «وپاسار» بیش ترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشتند.

نکته نگران کننده دیگر بازار سهام امروز هم به قیمت های پایانی و آخرین معامله نمادهای اثرگذار بورس بر می گردد؛ جاییکه همانند دیروز شاهد آخرین معامله پایین تر  از قیمت پایانی هستیم و در این شرایط به نظر می رسد که بازار فردا هم حداقل در ابتدای معاملات با فشار فروش همراه باشد.

شاخص هم وزن هم امروز با کاهش بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحدی همراه شد و تا مرز ۴۰۰هزار واحدی پایین آمد.

رکودی که هر روز عمیق تر می شود

ارزش معاملات خرد در بازار سهام امروز هم دوباره در مرز ۲هزار میلیارد تومان بود که نشان از شدت کود حاکم بر بازار دارد. این در حالی است که حقیقی‌ها حدود ۲۱۰ میلیارد تومان یعنی بیش از ۱۰ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند.

«کزغال» با ۱۰، «واحصا» با ۵.۵ و «خساپا» با ۵ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند و «آریان» با ۱۳،‌ «شستا» با ۱۲ و «انرژی۳» با ۱۱ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

به طور کلی بیش از ۶۶درصد نماد خروج پول حقیقی را ثبت کردند و ۲۰ درصد ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

در میان صنایع هم «محصولات شیمیایی» با ۵۳ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد و گروه «استخراج زغال سنگ» با ۱۷ میلیارد تومان بیش ترین ورود را تجربه کرده است.

چشم انتظار نیویورک

در این میان همه چشم ها به نیویورک و سفر رییسی به آمریکا دوخته شده است تا شاید یک خبر خوب ماحصل این سفر باشد. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است که ️سفر رییس‌جمهوری و هیات همراه برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شده است و در مورد ارتباط با حضور آقای باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها برای همراهی با هیات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران است. شاید در شرایطی که بازارهای جهانی هم حال و روز خوبی ندارند دوباره این اخبار برجامی بتواند کمی بازار را به روند مثبت بازگرداند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا