بازارهای داخلی

جزییات دیدار فعالان اقتصادی با رهبر معظم انقلاب

 محمد لاهوتی  با اشاره به دیدار صبح امروز مقام معظم رهبری با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گفت: با وجود شیوع ویروس کرونا از سال ۹۸ به بعد٬ رهبر معظم انقلاب دیداری با فعالان اقتصادی نداشتند و این دیدار بعد از دو سال برگزار شد که در آن٬ طیف وسیعی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان برتر کشور حضور داشتند که تعدادی از آنها٬ موفق به اعلام نقطه نظرات خود به صورت مستقیم شدند که در نهایت نیز ایشان با جمع بندی دو نکته مهم از صحبت فعالان اقتصادی٬ خواستار تدوین نقشه راهبردی اقتصاد و تولید و حمایت از اجرای آن توسط دولت شدند.

وی افزود: ایشان مخالفت خود با حضور دستگاههای دولتی در فعالیتهای اقتصادی را به صراحت مطرح کرده و صرفا موافق با حضور نظارتی و هدایتی دولت بودند؛ ضمن اینکه در مجموع سه نکته را دلیل مشکلات امروز اقتصادی دانستند که یکی از آنها عدم تسهیل گری دولتها و ایجاد موانع از سوی آنها بوده که طبق فرموده ایشان بر اساس گزارشات رسیده٬‌ از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ معادل ۱۵۰۰ بخشنامه به گمرک ابلاغ شده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند با این وضعیت صدور بخشنامه ها٬‌ یک فعال اقتصادی چه کار می تواند بکند؛ ضمن اینکه ایشان به پدیده شوم قاچاق اشاره کرده و آن را یکی از عوامل لطمه زننده به تولید عنوان کرده اند. 

لاهوتی ادامه داد: نگاه مقام معظم رهبری به تولیدکنندگان٬‌ در وهله اول افسران جنگ اقتصادی بوده و کارگران را رزمندگان جنگ اقتصادی دانستند؛ ضمن اینکه ایشان تولیدکننده را جهادگر جنگ اقتصادی توصیف کردند و به همین جهت تولید را امر مقدسی در شرایط کنونی و عرصه جنگ اقتصادی تلقی نمودند.

وی اظهار داشت: نکته بعدی که ایشان اشاره داشتند حمایت از تولید و ضرورت به روزرسانی کیفیت اقلام تولیدی بود؛ چراکه ایشان به صراحت گله مندی خود را از صنعت لوازم خانگی بیان کرده و مشخصا اشاره فرمودند که علیرغم حمایت از این صنعت٬‌ قیمتها دوبرابر شده و نرخها به شدت بالا است؛ ضمن اینکه در مورد صنعت خودروسازی نیز اشاره داشتند که به هیچ عنوان این صنعت متناسب با رضایتمندی مردم نبوده و مردم واقعا ناراحت هستند که در این مورد٬ حق به جانب مردم است.

لاهوتی گفت: به گفته مقام معظم رهبری در این جلسه٬ حمایت از تولید باید بر روی حمایت از تولید باکیفیت متمرکز شود. 

وی ادامه داد: تاکنون مقام معظم رهبری به این صراحت اعلام نکرده بودند که منظور ایشان حمایت از تولید باکیفیت و با قیمت مناسب است که این دو موضوع در فرمایشات ایشان چندین بار تاکید گردید. 

به گفته رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران٬ ایشان در مورد جذب سرمایه گذاری داخلی و استفاده از منابع خدادای ایران در جهت توسعه تاکید کرده و در مورد سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت٬ گاز پتروشیمی نیز اعلام فرمودند که مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستند ولی با ظرفیت داخلی و استفاده از پتانسیل شرکتهای دانش بنیان می توان در صنایع بالادستی نیز سرمایه گذاری صورت داد.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری همچنین به بانک مرکزی به نوعی تکلیف کردند که منابع تسهیلاتی را به سمت حمایت از تولید و تولیدکنندگان هدایت کند.

لاهوتی گفت: در مجموع ایشان آمارهای سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در همه زمینه های اقتصادی را نامناسب عنوان کرده و معتقد بودند که با حمایت بانکها از تولید می توان مشکلات را به حداقل رساند؛ ضمن اینکه دولت و مجلس را مکلف کردند تا نقشه راه و قانونی را وضع نمایند که با تغییر دولتها اجرای آن به تعویق نیفتد؛ ضمن اینکه اجرای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نیز در دستور کار قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ایشان خواستار استفاده دولت و مجلس از نظرات بخش خصوصی شدند و فرمودند که شخصا به نظرات مشورتی بخش خصوصی همواره اهمیت داده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا