بازارهای داخلی

رشد لاک پشتی تولید محصولات منتخب صنعتی

رشد و نمو تولید برخی محصولات صنعتی و معدنی که هر ماهه از سوی وزارت صنعت٬‌معدن و تجارت مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد حکایت از آن دارد که برخی از تولیدات صنعتی حرکت های لاک پشتی رشد را تجربه می کنند و برخی دیگر شتابان رو به جلو می-روند؛ هر چند باید دید که در ماههای آینده آیا این رشد شتابان همچنان ادامه خواهد یافت یا خیر؛ اما به هر حال همه چیز بسته به سیاستگذاری های صنعتی و معدنی وزارت صمت دارد. 

حالا هر چند که رشد تولید در برخی از گروههای صنعتی چشمگیر بوده است؛ اما وضعیت کلی و نمایه ای که بسیاری از فعالان اقتصادی٬ صنعتگران و تولیدکنندگان مشاهده می کنند چندان رضایت بخش نیست و هنوز هم بسیاری از بخش های تولیدی با وضعیت ناگواری در حوزه تولید و بخشنامه ها و دستورالعمل های مرتبط مواجه هستند. 

این امر تا به اندازه ای مشهود بود که حتی مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود با فعالان اقتصادی به صراحت به این موضوع اشاره کرده و اعلام کردند که سیاستگذاری های صنعتی و معدنی ظرف سالهای گذشته نتوانسته هدف رشد و پایداری حوزه تولید و صنعت را محقق کند و بنابراین باید بر اساس یک نقشه راه جدید در این مسیر گام نهاد. 

البته سابقه نوشتن و تدوین استراتژی های متعدد صنعتی در وزارت صنعت٬‌معدن و تجارت همواره وجود داشته اما تاکنون هیچ یک از وزرا به استراتژی توسعه صنعتی نوشته شده از سوی وزیر قبلی معتقد نبوده و به تبع آن هم٬ پایبندی به آن نداشته اند و بنابراین می توان گفت که تاکنون وزارت صنعت٬ معدن و تجارت بدون استراتژی پایدار و مشخص بخش صنعت و معدن و تجارت کشور را پیش برده که در نتیجه آن هم نباید چیزی خارج از روند کنونی را انتظار داشت. 

اکنون به هر حال در برخی رشته فعالیت های صنعتی امیدواری هایی حاکم شده و آمارهای وزارت صنعت٬ معدن و تجارت هم نشان می دهد که برخی از فعالیت ها٬‌رشدهای مناسبی را تجربه کرده اند؛ اما به طور قطع پایداری آنها را هم نباید به عنوان یک فاکتور مشخص از یاد برد و قضاوت در این خصوص را باید به آینده موکول کرد.

بر اساس جدیدترین آمارهای این وزارتخانه٬‌ تولید انواع سواری با رشد ۲.۱ درصدی مواجه بوده و در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده؛ ضمن اینکه در مقابل٬‌ تولید وانت هم با کاهش ۵.۴ درصدی مواجه بوده و به ۵ هزار و ۷۷۲ دستگاه رسیده است.

همچنین در بخش اتوبوس٬‌ مینی بوس و ون نیز رشد ۲۱.۷ درصدی و میزان تولیدات به ۱ هزار و ۶۶۵ دستگاه رسیده است. در عین حال در بخش کامیون٬ کامیونت و کشنده نیز بیشترین میزان رشد به ثبت رسیده که عدد ۷۵.۳ درصدی را به ثبت رسانده است. 

در عین حال٬ این آمارها حکایت از افزایش تولید ۱۶.۴ درصدی کمباین در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ دارد و در حوزه تولید تراکتور نیز رشد ۵.۶ درصدی را به ثبت رسانده است؛ به نحوی که در سه فصل ابتدای سال جاری میزان تولید کمباین به ۵۰۵ دستگاه و میزان تولید تراکتور نیز به ۱۶ هزار و ۴۴۹ دستگاه رسیده است. 

همچنین میزان تولید روغن نباتی نیز با رشد ۴۸.۷ درصدی٬ پودر شوینده با افت ۱۵.۱ درصدی٬ کارتن با رشد ۱.۵ درصدی و فیبر هم با رشد ۷ درصدی مواجه بوده است؛ در عین حال روغن صنعتی و موتور تصفیه اول نیز با کاهش ۷.۹ درصدی مواجه بوده است. 

در این میان کاهش تولید الیاف اکریلیک در گروه صنایع منتخب وزارت صمت مشهود است به نحوی که تولید این محصول با افت ۶۹.۳ درصدی مواجه بوده است؛ هر چند در این گروه تولید نخ فیلامنت پلی استر و الیاف پلی استر به ترتیب با رشد ۱۶ و ۴.۴ درصدی مواجه بوده اند. 

در حوزه تولید چرم نیز رشد ۳۳.۳ درصدی را شاهد هستیم و میزان تولید از ۲۹.۲ میلیون فوت مربع در سه فصل ابتدای سال ۹۹ به ۳۸.۹ میلیون فوت مربع در سه فصل ابتدایی سال ۱۴۰۰ رسیده است. 

تولید انواع پاپوش و کفش با رشد ۱.۴ درصدی از ۹۹.۸ میلیون زوج به ۱۰۱.۲ میلیون زوج رسیده است. 

در حوزه صنعت لوازم خانگی نیز رشد یخچال و فریزر ۱۰.۳ درصد٬‌ ماشین لباسشویی ۲۶.۱ درصد و کولر آبی ۳.۲ درصد به ثبت رسیده و هم اکنون در کل کشور٬ در نه ماهه ابتدای سالجاری ۱ میلیون و ۶۵۳ هزار دستگاه یخچال و فریزر٬‌ یک میلیون و ۵۶ هزار دستگاه ماشین لباسشویی و ۸۱۵ هزار دستگاه کولر آبی تولید شده است. 

در بخش الکتروموتور نیز ۱۶.۶ درصد کاهش به ثبت رسیده که باید دید ریشه این کاهش تولید در چه بوده است. 

به هر حال هر چند بخش عمده ای از محصولات تولیدی با رشد مواجه بوده اما به هرحال باید منتظر پایداری این رشد در ماههای آتی بود. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا