بازارهای داخلی

بازگشت بیش از ۲۱ هزار هکتار اراضی تصرف شده به بیت المال

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در جلسه طرح مردمی کاشت یک میلیارد نهال با تاکید بر حفاظت از عرصه‌های طبیعی گفت: در ۱۱ ماهه ابتدای امسال، ۲۱ هزار و ۳۹۲ هکتار اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شد.

عباسعلی نوبخت نشست طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که امروز به صورت وبیناری با حضور مدیران استانی سراسر کشور برگزار شد، بیان کرد: ما برای حفاطت دو نوع برنامه‌ریزی داریم. یکی حفاظت فیزیکی و دیگری بیولوژیک است.

وی افزود: کاشت نهال به حفاظت بیولوژیک ما باز می‌گردد، ولی برای حفاظت فیزیکی هم باید برنامه داشته باشیم و همواره عملکردمان از گذشته بهتر باشد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: بر اساس قانون اولین وظیفه‌ای که سازمان منابع طبیعی دارد، حفظ است و بعد احیاء، توسعه و غنی سازی در شرح وظایف سازمان قرار گرفته است. بهره‌برداری اصولی آخرین وظیفه سازمان است. این بهره‌برداری اصولی فقط شامل برداشت محصولاتی که از منابع‌طبیعی حاصل می‌شود، نخواهد بود و اثربخشی که منابع‌طبیعی دارد، جزء بهره‌برداری اصولی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به آغاز هفته منابع‌طبیعی و روز درختکاری، یادآور شد: زحمات زیادی در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از آغاز طرح، برای تولید نهال کشیده شده است. با پویش‌های مختلفی که در استان‌های مختلف برگزار شد، بر اساس سند پشتیبان آماده شده، اقداماتی انجام شد و بخش قابل توجهی از نهال‌ها کاشته شد.

نوبخت بیان کرد: نهال‌های تولید شده در این طرح، بر اساس برنامه‌ریزی در چهار محور انجام شد. یکی برای زراعت چوب بود. در این بخش زیاد دغدغه نگهداری نهال را نداریم. متولیان نگهداری از نهال‌های کاشته شده، بخش‌های خصوصی و مردم هستند. در این راستا ذینفعان استقبال بسیار خوبی کردند. در برخی استان‌ها در جلسات مختلف تعداد نهال‌هایی که برای زراعت چوب نیاز است با کمبود مواجه شده است در حالی که تعداد قابل توجهی هم نهال برای این هدف تولید شده بود.

وی اضافه کرد: محور دوم در راستای بالا بردن سرانه فضای سبز در کشور بود. جلسات متعددی با دست‌اندرکاران وزارت کشور برگزار شد. با توجه به ظرفیتی که در دهیاری‌های کشور وجود دارد و با توجه به ظرفیت شهرداری‌ها، نهال کاشته می‌شود. بخشی از نهال مورد نیاز را منابع طبیعی تامین کرده و توسط این مجموعه‌ها کاشته شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: برای نگهداری نهال‌های این بخش هم دغدغه نداریم زیرا متولی آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها هستند.

به گفته وی نگهداری نهال در بخش کشت نهال با هدف مقابله با بیابان‌زایی و حفظ و احیای اراضی جنگلی برای سازمان منابع‌طبیعی بسیار اهمیت دارد.

نوبخت افزود: با توجه به وسعت کار در عرصه‌هایی که از قبل شناسایی شده و مطالعاتش انجام شده است، باید تعدادی نهال بکاریم که بتوانیم آن را حفظ کنیم. به دلیل اینکه اهمیت درخت‌داری برای ما بیشتر از درختکاری است.

وی با اشاره به ایجاد گفتمان جدید در منابع‌طبیعی یادآور شد: ما تمام درختان موجود و درختانی که می‌کاریم را باید حفظ کنیم و در کنار درخت‌کاری که انجام می‌شود، درخت‌داری اهمیت بیشتری برایمان دارد. هر تعداد نهال بکاریم ولی سال بعد بخش قابل توجهی از نهال‌های کاشته شده از دست برود، کار بی‌ارزشی انجام شده است و وقت خود را هدر داده‌ایم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، با اشاره به عملکرد مثبت سازمان منابع‌طبیعی در سطوح مختلف، افزود: این عملکرد مطلوب باعث شده است که مدیران ملی، استانی و شهرستانی اکنون منابع‌طبیعی را می‌شناسند و به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سایر دستگاه‌ها برای حفاظت از منابع‌طبیعی پیش قدم می‌شوند.

وی یادآور شد: برخی استانداران راسا برای کاشت درخت در هفته منابع‌طبیعی ورود پیدا کرده‌‎اند.

وجود مشکل در اعتبار دهی

نوبخت از وجود مشکل در اعتباردهی طرح مردمی یک میلیارد درخت در سطح شهرستان‌های مختلف خبرداد و افزود: از استاندار یزد تشکر می‌کنم که ۱۶ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص داده است.

وی با اشاره به تلاش‌های استانداران هرمزگان، بوشهر و کردستان در این رابطه، افزود: این اقدامات نشان می‌دهد، فعالیتی که ما آغاز کرده‌ایم، اگر اثربخشی نداشته باشند اما فرهنگسازی در جامعه ایجاد کرده است و اهمیت منابع‌طبیعی را به سطح جامعه وارد کرده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به مشارکت نیروهای نظامی در اجرای برنامه‎های منابع‌طبیعی از اختصاص لجستیک مناسب برای کاشت نهال در برخی استان‌ها خبر داد.

وی با اشاره به مشارکت مردم در تولید نهال، اضافه کرد: در هفته گدشته ۲۵۰ هزار اصله نهال توسط معاون هماهنگی وزارت دفاع و معاون مهندسی وزارت دفاع در یک روز در مناطقی که مد نظر خودشان بود، کاشته شد.

نوبخت تاکید کرد: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سبب شد جاهایی که محدودیت برای ورود به دلیل مسایل امنیتی داشتیم، درختکاری شود. سطح قابل توجهی از عرصه‌های در اختیار ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در ۱۵ اسفند درختکاری می‎شود.

وی با یادآوری رکوردزنی جمعیت هلال احمر و کاشت ۱۰۴ هزار اصله نهال در مدت زمان ۱۹ دقیقه و ۴۷ ثانیه، بیان کرد: امسال هم جمعیت جوانان هلال احمر قصد دارند پنج میلیون اصله نهال بکارند اما این نهال‌ها در بازه زمانی محدود کاشته نخواهد شد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تاکید بر حفاظت از عرصه‌های طبیعی گفت: درخت را می‌توان جایگزین کرد اما بازگرداندن عرصه به شکل قبل از تصرف، کار بسیار دشواری است.

وی ادامه داد: در ۱۱ ماهه امسال، ۲۱ هزار و ۳۹۲ هکتار اراضی اراضی ملی خلع ید و به بیت المال بازگردانده شده است. در این مدت از تصرف هشت هزار و ۱۳ هکتار اراضی ملی پیشگیری شده است.

نوبخت با تاکید بر اهمیت حفاظت از همه عرصه‌های طبیعی در سراسر کشور بیان کرد: همه استان‌ها از نظر حفاظتی برای ما مهم هستند اما زمین برخی استان‌ها برای سودجویان از اهمیت بیشتری دارد.

استان‌های مورد توجه سودجویان

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور توضیح داد: استان‌های شمالی، خراسان رضوی، تهران و البرز برای سودجویان اهمیت زیادی دارند. استان‌هایی که کلانشهرهای تبریز، شیراز، اصفهان، خود مشهد و … واقع شده‌اند، مورد توجه سودجویان هستند که باید دقت ویژه پیرامون تصرفات در این استان‌ها داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر درگیر هفته منابع طبیعی هستیم و بعد ایام نوروز است. نباید در این ایام از اصل حفاظت غافل شویم. باید فرماندهان یگان حفاظت توجه بیشتری کرده و برنامه‌ریزی دقیق‌تری در راستای حفاظت در این ایام داشته باشند. کشیک‌های خود را مثل سنوات قبل افزایش دهند و آمادگی لازم ایجاد کنند تا بتوانیم پیرامون مسایل مربوط به حفاظت فیزیکی بهتر از سال گذشته عمل کنیم.

تخصیص اعتبار در اسفند ماه

نوبخت با تاکید بر ارائه آمار صحیح در زمینه کشت نهال در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از عدم تخصیص اعتبار برای این طرح تاکنون خبرداد.

وی اضافه کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، قول تخصیص ۴۶ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح داده شده است. به محض دریافت این ا عتبار، آن را بین استان‌ها توزیع می‎کنیم.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: قرار است تا پایان اسفند ماه هم تخصیص دیگری پیرامون این طرح داده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تمام اکوسیستم‌های زودبازده بخش کشاورزی مدیون اکوسیستم‌های منابع طبیعی هستند.

نوبخت همچنین بر پرورش نیرو در بدنه سازمان منابع‌طبیعی و استان‌ها تاکید کرد و گفت: در کنار پرورش نیرو باید پوشش گیاهی را حفظ کرد.

وی اثرات آبخیزداری در کشور را مثبت توصیف کرد و افزود: در بالادست ۱۰ هزار رشته قنات، عملیات آبخیزداری انجام شده و میزان آبدهی این قنات‌ها یک و نیم تا سه برابر افزایش یافته است.

وی افزود: آبخیزداری باعث رونق کشاورزی و غنی شدن مراتع می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا