بازارهای خارجی

چرا پیش‌بینی اقتصاددانان درباره تورم آمریکا اشتباه بود؟

به گزارش اکونومیست، سرمایه‌گذاران به دلیل نوسانات بزرگ در قیمت انرژی بر تورم هسته متمرکز هستند. قیمت نفت خام نسبت به اوج خود در اوایل ژوئن یک چهارم کاهش یافته است. با نگاهی به تفکیک داده‌های قیمت ماه آگوست، کاهش قیمت انرژی نرخ تورم ماهانه را نزدیک به نیم واحد درصد کاهش داد. همانطور که در نمودار زیر مشخص است، بخش‌های دیگر از جمله مواد غذایی، کالا و خدماتی مانند اجاره بود که باعث افزایش قیمت‌ها شد.

تورم

(نمودار تاثیر بخش‌های مختلف بر تورم ماهانه آمریکا به واحد درصد)

اگر نرخ هسته تورم آگوست برای یک سال کامل حفظ شود، به معنای نرخ سالانه ۷.۴ درصدی خواهد بود که بسیار بالاتر از هدف فدرال رزرو برای ۲ درصد است. سرمایه‌گذاران بر این باورند که فدرال رزرو سومین افزایش متوالی سه چهارم درصدی نرخ بهره خود را در نشست اواخر این ماه انتخاب خواهد کرد که تهاجمی‌ترین سرعت انقباض در چهار دهه اخیر را رقم خواهد زد. افزایش نرخ بهره ممکن است حتی فراتر رفته و یک درصد کامل افزایش یابد. 

یکی از عوامل مهم در توضیح تداوم تورم هسته بالا، انقباض در بازار کار است. با وجود تقریبا دو شغل برای هر فرد بیکار در آمریکا، کارگران قدرت چانه زنی بالایی دارند که در افزایش دستمزدهای سنگین منعکس می‌شود. اطلاعات منتشر شده توسط شعبه آتلانتای فدرال رزرو نشان می‌دهد که در ماه آگوست دستمزدها با سرعت سالانه نزدیک به ۷ درصد افزایش یافته است. نتیجه گیری تلخ برای بسیاری از اقتصاددانان این است که آمریکا ممکن است به افزایش قابل توجهی در بیکاری نیاز داشته باشد تا فشار دستمزدها و در نهایت تورم را تعدیل کند.

پیش‌بینی متوسط اعضای کمیته تعیین نرخ فدرال رزرو این است که نرخ بیکاری نسبت به سطح فعلی ۳.۷ درصدی تنها باید اندکی به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ نزدیک شود. اما مقاله اخیر لارنس بال از دانشگاه جان هاپکینز و دانیل لی و پراچی میشرا از صندوق بین‌المللی پول استدلال می‌کند که سطح ۴.۱ درصدی بیکاری با تورم اصلی بین ۲.۷ تا ۸.۸ درصدی در سال ۲۰۲۴ مطابقت دارد. به عبارت دیگر، تنها در بهترین سناریوها به نظر می‌رسد که آمریکا می‌تواند از منجلاب تورمی فرار کند بدون اینکه بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند.

با این وجود، واگرایی بین تورم کلی و هسته یک سوال جالب را مطرح می‌کند. تا آنجا که به مصرف کنندگان مربوط می‌شود، چنین تمایزی وجود ندارد. همه قیمت‌ها مهم هستند و در واقع افزایش قیمت در پمپ‌های بنزین بیش از افزایش قیمت در بخش‌های دیگر توجه آمریکایی‌ها را به خود جلب می‌کند. نظرسنجی‌ها از مصرف کنندگان نشان می‌دهد که انتظارات آنها برای تورم آتی از ماه ژوئن تاکنون به شدت کاهش یافته که بدون شک به دلیل کاهش قیمت نفت است.

همانطور که آقای بال و همکارانش استدلال می‌کنند، عدم توجه به انتقال افزایش قیمت انرژی به تورم هسته یکی از دلایلی بود که اقتصاددانان در مورد فشار تورمی در سال گذشته اشتباه کرده بودند. اکنون امید این است که افت قیمت انرژی ادامه داشته باشد و گذر به تورم هسته ضعیف‌تر، بار دیگر باعث اشتباه بسیاری از اقتصاددانان شود. با این حال در حال حاضر، مشکل تورم آمریکا نشانه کمی از برطرف شدن این مساله را نشان می‌دهد.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا