بورس

پیش بینی بورس؛ شاخص کل به کف رسید؟

 بازار سهام روز سه شنبه با روزهای گذشته چند تفاوت داشت و این امیدواری را ایجاد کرد که احتمالا بتوانیم روزهای مثبتی را حداقل برای چند روز آینده متصور باشیم. اول اینکه پس از مدت‌ها هر چند کم،‌شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و ارزش معاملات خرد بهبود نسبی پیدا کرده بود. اما آیا شاخص به کف حمایتی خود رسیده و باید منتظر بازگشت شاخص کل باشیم.

شاخص کل نزدیک کف حمایتی است اما…

هماگونه که در گزارش های روز گذشته اشاره شده بود،‌ شاخص کل در محدوده حمایتی خود قرار داد و به نظر نمی رسد در شرایط فعلی شاخص کل به پایین تر از سطح یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی کاهش یابد. با این وجود نکته مهم این است که شاخص کل در روند نزولی دو هفته گذشته خود، حداقل یک حمایت مهم خود را از دست داده و این حمایت اکنون به مقاومت تبدیل شده است. شاخص کل اکنون با یک مقاوت در محدوده یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحدی روبرو است که برای عبور از آن نیاز به افزایش تقاضا قابل توجهی دارد که با در نظر گرفتن شرایط کنونی،‌ عبور از آن اگر نگوییم بعید، سخت به نظر می رسد. بنابراین با در نظر گرفتن کلیت بازار و شرایط اقتصادی و سیاسی کشور به نظر می رسد که اگر شرایط تغییر محسوسی نداشته باشد، شاخص کل در همین محدوده نوسان کند و نمی توان فعلاً انتظار داشت که بازار برگشته است.

خودرویی‌ها سواری می دهند؟

نکته مهم بازار امروز به روند مثبت معاملات گروه خودرویی باز می گردد در حالی که فعلا برجام دورتر از همیشه به نظر می رسد.  بنابراین دلیل اقبال به گروه خودرویی چه بود و چرا شاهد ورود بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان پول حقیقی به این گروه در بازار روز سه شنبه بودیم. می توان دو سناریو برای روند معاملات روز سه شنبه خودرویی ها متصور بود؛ اول اینکه اغلب این نمادها در سه هفته گذشته حدود ۲۰ درصد افت قیمت را تجربه کردند و این افزایش تقاضا، ناشی از ورود معامله گران جدید بوده است. موضوع دوم به افزایش قیمت احتمالی محصولات خودرویی باز می گردد؛ این روزها بیش از گذشته زمزمه لغو سیاست قیمت گذاری دستوری به گوش می رسد. به ویژه آنکه پس از برگزاری مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه شاهد ثبت نام بیش از ۶ میلیون نفر برای خودروهایی بودیم که اختلاف قیمت عجیبی بین بازار و مصوب آن ها وجود دارد. موضوعی که بیش از گذشته ناکارآمد بودن قیمت گذاری دستوری را برای سیاست گذار اقتصادی آشکار کرده است. اگر این موضوع واقعیت داشته باشد،‌ افزایش قیمت این گروه حداقل تا سقف قبلی دور از انتظار نیست.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۳ شهریور

به نظر می رسد فردا هم شاهد بازار مثبتی باشیم اما همانگونه که اشاره شد، فعلاً ریسک های بازار اجازه بازگشت قدرتمند شاخص را نمی دهد. احتملاً در بازار فردا هم شاهد اقبال به گروه خودرو و ساخت قطعات،‌ فلزات اساسی، استخراج ذغال سنگ و شاید پالایشی ها باشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا