بورس

بورس بدون برجام 

بورس امروز هم با همان فرمان دیروز و روزهای اخیر پیش رفت یعنی فشار فروش و افت شدید شاخص از ابتدا معاملات. اما ریشه این منفی ها را می‌توان در اخبار برجامی جست و جو کرد.

پس از چند هفته بی خبری از روند مذاکرات برجام و نامه نگاری های محرمانه، بالاخره دیشب شاهد یک موضع گیری رسمی بودیم؛ سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که از توافق دور شده ایم و این موضوع به دلیل زیاده خواهی های ایران بوده است. هر چند که این موضوع با واکنش ایران همراه شد اما دوباره فضای بیم و امید برجامی را در بازار تشدید کرد. اگر تا چند هفته گذشته وزن بیش‌تری را به احیای برجام می دادیم، حالا به نظر می رسد که عدم احیای برجام از احتمال بالاتری برخوردار است.

هر چند آینده برجام تاثیر متفاوتی را بر صنایع مختلف دارد اما در کوتاه مدت شوک عدم احیای آن تمامی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمالا شاهد فشار فروش در کلیت بازار چه در نمادهای ریالی و چه در نمادهای دلاری خواهیم بود. البته می توان انتظار داشت که این فشار فروش در نمادهای ریالی و کوچک تداوم بیش‌تری داشته باشد. موضوعی که در بازار امروز نیز تا حدودی نمایان بود. در جریان معاملات امروز، هر چند که فشار عرضه در کلیت بازار مشخص بود اما گروه های برجامی همانند بانکی ها و حمل و نقل معاملات منفی تری را نسبت به دلاری ها دنبال کردند. نمود این موضوع را هم می توان در ادامه روند نزولی شاخص هم وزن مشاهده کرد.

 شاخص کل امروز با کاهشی ۶هزار و ۷۰۰واحدی در کف کانال یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحدی قرار گرفت.«فارس»،«میدکو» و «حشکتی» بیشترین تاثیر منفی برروی شاخص را داشتند.

شاخص هم وزن هم با کاهشی ۲هزار و ۵۴۵ واحدی همراه بود و به سطح ۴۰۳ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد هم به دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان رسید و حقیقی‌ها در مجموع ۲۴۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.

«زپارس» با ۱۹،«حافرین» با ۸ و «خکاوه» با ۷ میلیارد تومان بیشترین ورود و «وپاسار» با ۱۶،«بپاس» با ۱۵ و «حکشتی» با ۱۴.۵ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را به ثبت رساندند.

گروه زراعت و خدمات وابسته با ثبت ۲۲میلیارد تومان ورود پول در صدر جریان ورود پول حقیقی قرار گرفت و در طرف دیگر محصولات شیمیایی با ۳۱.۵میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را از آن خود کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا