بازارهای داخلی

پیش شرط های بودجه بدون کسری در سال ۱۴۰۳

بودجه ۱۴۰۳ باید به چه نحوی تدوین شود تا شاهد کسری بودجه‌های بالا نباشیم؛ اقتصاد آنلاین برای پاسخ به این سوال به گفت‌وگو با ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی پرداخته است.

او به خبرنگار «اقتصاد آنلاین» گفت: برای تدوین بودجه سال آینده، دولت باید وضعیت ۷ماه گذشته را ملاک قرار دهد و براین اساس بودجه را تنظیم کند که با کمبود مواجه نشود. دولت باید صرفه جویی کند؛ همانطور که وقتی شما در خانواده کمبود دارید، صرفه جویی میکنید، در دولت هم همین است.
بهادرانی ادامه داد: مشکل بودجه ما این است که بیشتر هزینه‌ای است. در بودجه هزینه‌ای دولت نمی‌تواند در خصوص حقوق و… کاری انجام دهد؛ اما در باقی قسمت‌ها باید صرفه جویی و سعی کند درآمد خود را به نحوی افزایش دهد تا هزینه زیادی برایش نداشته باشد. برای مثال در حال حاضر صادرات نفت با هزینه زیادی انجام می‌شود و دولت هم نمی‌تواند پول آن را برگرداند. این مسائل باید رفع شود.
او با اشاره به اینکه دولت باید با کاری کند با حفظ اصول، درآمد بیشتری به کشور برگردد، اظهار کرد: تولید باید برای تولیدکننده به صرفه شود؛ سود این امر نیز در نهایت در جیب دولت خواهد رفت؛ چراکه در نتیجه به صرفه شدن تولید، مالیات بیشتری به خودش پرداخت میشود.
بهادرانی گفت: ما چند عامل درآمدی اصلی داریم. یکی نفت است؛ در مورد نفت باید کاری کرد که فضای روابط بین‌الملل به نفع ما باشد؛ مالیات هم باید به نحوی باشد که تولید با ظرفیت بالا کار کند و سود بالایی ببرد. دولت شریک تولید است و ۹درصد از فروش را با نام مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده می‌گیرد. از طرف دیگر ۹درصد بابت واردات مواد اولیه از تولید می‌گیرد؛ بنابراین باید کاری کنند که فضای کسب و کار برای تولیدکننده آسان شود و تولید را انجام دهد و این امر در نهایت به نفع خودش است و بودجه با کسری مواجه نخواهد شد.
او ادامه داد: ما یک سری هزینه‌هایی در طول سال‌های گذشته به بودجه تحمیل کردیم. این موارد باید بررسی و رفع شود. ما نباید در کشور برای بودجه کار موازی انجام دهیم. برای مثال وقتی یک سازمانی را انجام می‌دهد، سازمان دیگر نباید همان کار را انجام دهد؛ این موارد برای کشور خرج دارد. برای نمونه در کارخانجات ما هم موسسه استاندارد، هم وزارت بهداشت کیفیت را کنترل می‌کند؛ میتوانند کاری کنند که این وظیفه به یک سازمان محول شود؛ این مساله حتی تولیدکننده را نیز گیج می‌کند. قوانین باید بررسی و اصلاح شود و یک سازمان مسئول شود تا هزینه دولت نیز کاهش یابد. ‎

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا