بازارهای خارجی

ارزش بالای دلار چگونه به ثبات قیمت ها کمک می کند؟

به گزارش وال استریت ژورنال، شاخصی که هنگام سنجش قدرت دلار نسبت به ارزهای شرکای تجاری اصلی ایالات متحده، تورم را در نظر می‌گیرد در ژوئیه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۲ رسید و چنین امری نشان می‌دهد که چگونه افزایش ارزش دلار به کاهش قیمت‌های فزاینده داخلی کمک کرده است.

نرخ ارز واقعی موثر برای دلار که توسط بانک تسویه بین‌المللی محاسبه می‌شود، ارز را در برابر گروهی از شرکای تجاری کلیدی ایالات متحده با در نظر گرفتن تغییر قیمت کالاها و خدمات در هر اقتصاد مربوطه اندازه‌گیری می‌کند. به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران، در نظر گرفتن تورم ارزیابی وسیع‌تری از قدرت خرید نسبی یک ارز نسبت به معیارهای سنتی ارائه می‌دهد.

ارزش دلار امسال بر خلاف کاهش ارزش آن در دهه ۱۹۷۰ که تحت تاثیر تورم بود، افزایش یافته است. شاخص دلار وال استریت ژورنال (WSJ) در پنج ماه از شش ماه گذشته افزایش یافته و در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳درصد رشد داشته است. این شاخص برای اولین بار در ۲۰سال گذشته از برابری یورو عبور کرده، به قوی‌ترین سطح خود در برابر پوند از سال ۱۹۸۵ رسیده و ژاپنی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است؛ ین (واحد پول ژاپن) دوشنبه با ۱۴۰.۴۲ در برابر دلار معامله شد که پایین‌ترین سطح آن از آگوست ۱۹۹۸ است. به گفته تحلیل‌گران دویچه بانک، دلار بدون هیچ رقیبی، پس از گاز طبیعی در میان دارایی‌ها با بهترین عملکرد در ماه آگوست قرار گرفته است.

علی‌رغم اینکه تعداد کمی از ناظران انتظار دارند که به زودی تضعیفی درازمدت در ارزش دلار رخ دهد، سرمایه‌گذاران و تحلیلگران ادعا می‌کنند که داده‌های شغلی منتشرشده روز جمعه این انتظار را تقویت کرده که فدرال رزرو همچنان به افزایش شدید نرخ بهره برای کاهش تورم ادامه خواهد داد. سیاست فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره یک محرک کلیدی برای سود دلار بوده است زیرا با نرخ‌های بالاتر، پول و سرمایه سرمایه‌گذاران را از اقتصادهایی که در آن ارزش سایر واحدهای پولی نسبت به دلار پایین‌تر است، جذب می‌کند.

تانوس بارداس، یکی از روسای سرمایه‌گذاری کم ریسک (investment grade) در نوبرگر برمن با بیان اینکه نوآوری در ایالات متحده در حال انجام است و این عنصر همیشه به دلار کمک خواهد کرد، می‌گوید: «همزمانی مشکلات انرژی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و سیاست همراه با تاخیر بانک مرکزی در اروپا و ژاپن به تقویت ارزش دلار کمک کرده و سرمایه‌گذاران خارج از کشور را به هر چیزی از خزانه‌داری گرفته تا سهام ایالات متحده جذب کرده است و با توجه به عوامل ساختاری، پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه داشته باشد.»

رشد امسال دلار، پس از آن آغاز شد که فدرال رزرو اعلام کرد به سرعت نرخ‌ها را برای مبارزه با تورم افزایش می‌دهد، حتی به قیمت رشد اقتصادی. افزایش نرخ بهره، جرقه‌ای در فروش سهام و اوراق قرضه را به همراه داشت و بازدهی دو ساله خزانه‌داری را بالا برد که معمولاً با انتظارات از سیاست فدرال رزرو حرکت می‌کند. بقیه برای حفاظت از فروش همزمان سهام و اوراق قرضه انباشته شدند و در نهایت شاخص دلار وال استریت ژورنال (WSJ) را به بالاترین حد چند دهه رساندند.

درحال حاضر نیز بسیاری انتظار دارند که فدرال رزرو تا سال ۲۰۲۳ به افزایش نرخ بهره ادامه دهد. بازدهی دو ساله اخیراً به بالاترین سطح خود از زمان آغاز بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ یعنی حدود ۳.۵درصد رسیده است.

ارزش بالای دلار چگونه به ثبات قیمت ها کمک می کند؟ / تورم آمریکا به بقیه کشورها منتقل می شود!

همچنین قدرت دلار باعث ارزان‌تر شدن واردات می‌شود و در عین حال هزینه کالاهای آمریکایی را برای مصرف‌کنندگان بین‌المللی بالا می‌برد. به عبارت دیگر، واردکنندگان آمریکایی با دلاری که ارزش آن بالاست، محصولات را وارد کشور می‌کنند و این سبب می‌شود خریداران آمریکایی شاهد افزایش قیمت‌ها نباشند و از سوی دیگر چنین موضوعی می‌تواند به صادرکنندگان آسیب برساند و به دلیل بالابودن قیمت کالاهای آمریکایی، تورم را در خارج از آمریکا تحریک کند.

در همین رابطه استیو انگلنر، رییس تحقیقات جهانی ارز خارجی و استراتژی کلان آمریکای شمالی در استاندارد چارترد می‌گوید: «بقیه جهان با قیمت‌های بالاتر واردات و شرایط نقدینگی سخت‌تر مواجه می‌شوند. منافعی که ایالات متحده از این وضعیت می‌برد احتمالا کمتر از ضرر سایر نقاط جهان است، اما کار زیادی در این رابطه نمی‌توان انجام داد.»

علی‌رغم اینکه تورم به شدت به مصرف‌کنندگان آمریکایی ضربه زده و کیف پول‌ها را در پمپ بنزین، خواربارفروشی و ماشین‌ها خالی کرده، اما ترکیب رشد و تورم در این کشور خوش‌خیم‌تر از سایر کشورها بوده است. تورم در منطقه یورو در ماه آگوست به یک رکورد رسید و نرخ تورم سالانه بریتانیا در ماه جولای دو رقمی شد.

همچنین همزمان با اینکه سایر بانک‌های مرکزی هم شروع به افزایش نرخ‌ها کرده‌اند، برخی از تحلیل‌گران وال استریت ژورنال معتقدند دلار در حال رسیدن به اوج خود است. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که می‌تواند نرخ بهره را در این ماه سه چهارم واحد درصد افزایش دهد. داده‌های اخیر کمیسیون معاملات آتی کالا نشان داد که صندوق‌های پوشش ریسک شرط‌های صعودی درباره دلار را کاهش داده‌اند.

در حال حاضر، بسیاری از ناظران انتظار دارند که روند سریع فدرال رزرو که منجر به تقویت دلار می‌شود، همراه با نوسانات اخیر در دارایی‌های پرریسک‌تر مانند سهام ادامه یابد. استفان گالو، رییس اروپایی استراتژی مبادلات خارجی برای بازارهای سرمایه BMO می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که بیشتر شبیه به نقطه انفجاری است که منتظرش بودیم، اما فکر نمی‌کنیم که هنوز کاملاً وجود داشته باشد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا