ارز دیجیتال

۱۰ سال پیش بیت کوین می خریدیم بهتر بود یا خانه؟

 در جوامعی که نرخ تورم بالایی دارند یکی از مهم ترین دغدغه‌های افراد آن جامعه، حفظ ارزش پول است که می‌تواند مبنای اصلی رشد اقتصادی فرد یا مجموعه باشد. در ادامه با مقایسه دو روش سرمایه گذاری در ایران که یک نمونه از کشور‌های با تورم بالاست، می‎پردازیم و موضوع را بیشتر شفاف می‌کنیم. بررسی سرمایه گذاری‌های مختلف نیاز به مقایسه با میزان سرمایه یکسان در بازه زمانی یکسان و معیار سنجش یکسان دارد. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم دو نوع سرمایه گذاری مسکن و بیت‌کوین را باهم مقایسه کنیم، باید این موارد را مدنظر قرار دهیم که هریک از این حوزه‌های سرمایه گذاری با معیار‌های یکسان چه نرخ بازدهی برای سرمایه‌گذار به بار می‌آورند.

بازار مسکن

بر طبق آمار انتشار یافته از سوی مرکز آمار ایران، در مناطق شهر تهران، بدون در نظر گرفتن دوره‌های رونق و رکود و با انجام محاسبات ریاضی مشاهده می‌شود که به طور متوسط مسکن طی ۱۰ سال گذشته، تقریباً ۳۰ درصد به صورت سالانه رشد داشته است. این رقم به خصوص برای افرادی که با قصد سرمایه گذاری بلند مدت وارد بازار مسکن می‌شوند، بسیار حائز اهمیت و جذاب است. اما اگر بیشتر در این موضوع نفوذ کنیم و این رقم را با رقم‌های بدست آمده در کالاهای دیگر مانند طلا و رمزارزها مقایسه کنیم، راحتر می‌توان نتیجه گیری کرد که سرمایه گذاران کدام بازار طی ۱۰ سال گذشته، پیش بینی درست تری از میزان افزایش قیمتها داشته‌اند. در این مقاله قصد داریم، بازدهی بیت‌کوین و یک واحد آپارتمان در تهران را در طی ۱۰ سال گذشته مقایسه کنیم.

قیمت مسکن در تهران و بیت‌کوین از سال ۱۳۹۱ تا اکنون

طبق آمار رسمی مرکز آمار، میانگین قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی در تمام مناطق تهران در سال ۱۳۹۱، به طور متوسط ۳ میلیون و ۹۰۴ هزار تومان بوده است. اگر با دلار این قیمت را برآورد کنیم، از آنجایی که در سال ۱۳۹۱ قیمت هر دلار به طور متوسط کل سال، ۱۸۹۵ تومان بوده است. هر متر مربع خانه در تهران تقریباً ۲.۰۶۰ دلار قیمت داشته است، بنابراین یک سرمایه‌گذار در سال ۱۳۹۱ در تهران، یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری را به قیمت ۲۰۶.۰۰۰ دلار می‌توانست بخرد.

ارز دیجیتال

با توجه به قیمت‌ مسکن سال جاری در تهران، میانگین قیمت اعلام شده برای هر متر مربع زیر بنای یک واحد مسکونی در مراکز رسمی، ۴۱۷ میلیون ریال (۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) برآورد شده است. بنابراین سرمایه‌گذاری که در سال ۱۳۹۱ یک واحد ۱۰۰ متری خانه خرید بود، با احتساب قیمت دلار ۲۸.۵۰۰ تومان الان تقریباً ۱۴۶.۳۱۶ دلار قیمت ملکش می‌شد. حال قسمت جذاب این بررسی در اینجاست که اگر همان سرمایه‌گذار در سال ۱۳۹۱ با پول خود بیت‌کوین می‌خرید، الان چه میزان سرمایه داشت و با اون چه تعداد ملک می‌توانست بخرد.

اگر به نمودار قیمتی بیت‌کوین نگاهی بیندازیم، رمزارز برتر صنعت ارزهای دیجیتال در سال ۱۳۹۱ (معادل با ۲۰۱۲ میلادی) بین بازه ۴ الی ۱۴ دلار معامله شده است که با فرض میانگین این بازه یعنی ۹ دلار، سرمایه‌گذاری که سال ۱۳۹۱، ۲۰۶.۰۰۰ دلار را برای خرید ملک ۱۰۰ متری پرداخته بود، می‌توانست با آن تقریباً ۲۲.۸۸۹ واحد بیت‌کوین بخرد.

ارز دیجیتال

بیت‌کوین در حال حاضر با افت تقریباً ۷۰ درصدی که از اوج قیمتی خود داشته است، در محدوده ۲۰.۰۰۰ دلار معامله می‌شود. در واقع قیمت ۲۲.۸۸۹ واحد بیت‌کوین در حال حاضر رقمی معادل تقریباً ۴۵۷.۷۷۷.۷۷۸ دلار است که اگر این رقم را در دلار ۲۸.۵۰۰ تومانی ضرب کنیم، ۱۳.۰۴۶.۶۶۶.۶۶۶.۶۶۷ تومان حاصل می‌شود و این ارزش سرمایه‌گذاری کسی است که در سال ۱۳۹۱ به جای خرید یک واحد ۱۰۰ متری که ارزش الان آن ۴.۱۷۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است، معادلش بیت‌کوین خرید بود، تقریباً ۳.۱۲۹ برابر اختلاف دارد.

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری که در سال ۱۳۹۱ یک واحد ۱۰۰ متری در تهران خریده است، اگر با آن پول بیت‌کوین می‌خرید، الان می‌توانست با بیت‌کوین‌های خود ۳.۱۲۹ واحد آپارتمان ۱۰۰ متری در سطح شهر تهران بخرد. لازم به ذکر است که این بررسی با قیمت الان بیت‌کوین که بیش از ۷۰ درصد اصلاح شده، برآورد شده است. اگر با اوج قیمتی آن در بالای ۶۸.۰۰۰ دلار محاسبه شود، قاعدتاً اختلاف خیلی چشمگیر‌تر خواهد شد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا