ارز دیجیتال

حباب کریپتو ترکیده است؟

بیت‌کوین دیگر رونق اولیه خود را ندارد. در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسید که ارزش ارز دیجیتال پیشرو جهان، فقط می‌تواند افزایش یابد، به طوری که ارزش یک بیت‌کوین در نوامبر سال ۲۰۲۱ به بالای ۶۸.۰۰۰ دلار رسید. اما ارزش آن در زمان فعلی به حدود ۲۰.۰۰۰ دلار کاهش یافته است که کاهش گسترده اعتماد به اکوسیستم کریپتو را به دنبال داشت. با افزایش حدس و گمان‌ها در مورد آینده بلند مدت بیت‌کوین و رقبای آن، سوالی که پیش می‌آید این است که آیا حباب کریپتو ترکیده است یا خیر؟ و چه اتفاقی برای این صنعت که زمانی امیدوارکننده بود، افتاده است؟ 

چه چیزی باعث سقوط کریپتو شد؟

یکی از دلایلی که ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، نوسانات فعلی در اقتصاد جهانی است. بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در ماه‌های اخیر نرخ‌های بهره را به شدت افزایش داده‌اند تا تورم فزاینده را مهار کنند که خود نتیجه افزایش قیمت‌های انرژی و نوسانات زنجیره‌های تامین پس از کووید-۱۹ است. با گران‌تر شدن پول برای استقراض، هم شرکت‌های VC و هم سرمایه‌گذاران خرد به ‌تدریج اعتماد خود را به چشم ‌انداز ارزهای دیجیتال از دست دادند، به طوری که عرضه پول نقد از اقتصاد عادی به این بخش را نابود کرد‌ه‌اند. 

حباب کریپتو ترکیده است؟

این به نوبه خود به کاهش ارزش بیت‌کوین، رقبای آن و بسیاری از مشاغل ارز دیجیتال کمک کرد. این وضعیت به دلیل رسوایی‌های خاص بخش، از جمله سقوط TerraUSD (UST) تشدید شد. نوعی از استیبل کوین که با دلار آمریکا پیوند خورده بود، ارزش این ارز دیجیتال در ماه مه پس از اینکه بنیانگذاران UST مجبور به فروش ۸۰.۰۰۰ بیت‌کوین (۳ میلیارد دلار برای از پشتوانه UST) شدند، سقوط کرد. این فروش اثر معکوس در نظر گرفته شده داشت و اعتماد به UST را از بین برد و به خود بیت‌کوین هم لطمه زد.  

آنچه در پی این اتفاق رخ داد، بحران اعتماد در این صنعت به طور کلی بود. فرانسیس کاپولا (Frances Coppola)، اقتصاددان، در یک مقاله و در یک مصاحبه با بی بی سی نیوز گفت: «فروپاشی ترا USD چیزی را که ما آن را «هراس» می‌نامیدیم، آغاز کرد، زمانی که موسسات مالی بزرگ بخش‌های زیادی از دارایی‌های خود را فروختند و هر کسی تلاش کرد تا هر چه سریع‌تر پول خود را خارج کند”.

سقوط کریپتو چه تاثیراتی خواهد داشت؟

در کوتاه ‌مدت، سقوط ارزش بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال میلیون‌ها سرمایه‌گذار را از این صنعت، طبق یک برآورد تقریباً ۲ تریلیون دلار، دور کرده است. در حالی که عمده این زیان‌ها توسط صندوق‌های تامینی و سایر بازیگران شرکتی در بازارها متحمل شده است، بسیاری از سرمایه گذاران خرد هزاران دلار از دست داده‌اند و حتی در برخی موارد پس انداز زندگی خود را از دست داده‌اند. 

حباب کریپتو ترکیده است؟

برای بسیاری از منتقدان بخش کریپتو، سقوط همچنین بر فقدان مسئولیت پذیری در میان بسیاری از ارزهای دیجیتال و عملیات مرتبط تاکید می‌کند که مدت‌ها از شهرت به دلیل داشتن کلاهبرداری و شیوه‌های تجاری متزلزل رنج می‌برد، افزودن نوسانات بیشتر، تأثیر وحشتناکی بر مشارکت شرکت‌های VC و سایر سرمایه‌گذاران نهادی در این بخش داشته است. اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاری در کسب ‌و کارهای رمزنگاری که خود را به عنوان بخشی از یک روند گسترده‌تر و بلند مدت به سمت تمرکز زدایی در جامعه به سمت چشم‌ اندازهایی در اتوماسیون و حمل ‌و نقل که مسیر منطقی‌تر و کوتاه‌تری برای سودآوری دارند، به بازار عرضه می‌کنند، خودداری کرده‌اند. با این حال، به نظر نمی‌رسد که اقتصاددانان و بانکداران به‌خصوص در مورد تأثیر ضربه‌ای ناشی از سقوط بر اقتصاد جهانی بیشتر نگران باشند. ارتباطات نسبتاً کمی بین این بخش و سیستم بانکی به این معنی است که رکود در سیستم اول احتمالاً تأثیرات موجی زیادی بر دومی نخواهد داشت.

آیا کریپتو دوباره صعودی می‌شود؟

به دلیل ادامه وضعیت نزولی در بازار، پیش‌بینی در مورد تأثیر کلی این سقوط بر آینده بلند مدت ارزهای دیجیتال دشوار است. با این حال، سقوط بازار NFT و شایعات اخیر مبنی بر نزدیک شدن به ورشکستگی صرافی ارزهای دیجیتال کوین بیس، تأثیر منفی بر بازار کریپتو داشته است و مانع از خروج آن از حالت نزولی شده است.

در پایان ماه جولای، بارقه‌های امیدی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود داشت. در حالی که قیمت بیت‌کوین از ابتدای ماه اوت در حال کاهش بوده است، به نظر می‌رسد که سایر ارزهای رمزپایه در حال رهایی از تسلط اولین ارزهای دیجیتال بر ارزش بازار این صنعت هستند. به عنوان مثال، اتریوم در هفته‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه ارزش خود بوده است که تا حد زیادی به دلیل هیجان در مورد ارتقاء پیش رویش به یک مدل عملیاتی اثبات سهام و دوست‌دار محیط ‌زیست است.

حباب کریپتو ترکیده است؟

برخی از تحلیلگران حتی امیدوارند که «زمستان ارزهای دیجیتال» کنونی، سرمایه‌گذارانی را که فقط به سودهای کوتاه‌ مدت به بازار علاقه‌مند بودند، منجمد کند و فرصتی برای شکوفایی رویا پردازان در این زمینه باقی بگذارد. ادیت یونگ (Edith Yeung)، یکی از شرکای Race Capital، اخیراً به CNBC گفت که معتقد است سلامت بلند مدت فضای کریپتو به طور جدایی ناپذیری با تکامل اجتناب‌ ناپذیر اینترنت به مدل وب ۳ مرتبط است.

یونگ گفت: «من فکر می‌کنم یک نسل کامل از اینترنت [کاربرانی که] واقعاً معتقدند که دیگر نمی‌توانید از داده‌های من درآمدزایی کنید… اینترنت باید متعلق به ما باشد، وجود دارد. به همین دلیل است که چنین فشاری در مورد کریپتو وجود دارد، زیرا دارندگان کوین‌های اتریوم یا سولانا در واقع مالک آن قطعه از رمزارز هستند که تنها بخشی از آن اینترنت کل است».

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا