اقتصادی

نگاهی به صورت‌های مالی گلدیران؛ سهم تازه وارد بازار سرمایه

بر اساس اطلاعیه فرابورس،‌ فردا، دوشنبه مورخ ۱۴ شهریور، ۲۲۸ میلیون سهم معدل ۶ درصد از کل سهام شرکت صنایع گلدیران با نماد «گلدیرا۱» با روش حراج عرضه خواهد شد. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر کد معاملاتی برابر با ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار سهم خواهد بود و قیمت مبنا ( کف قیمت) ۴۵۰ تومان تعیین شده است. نکته مهم در این خصوص عرضه اولیه این شرکت به افزایش سرمایه آن از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم خواهد بود.

براساس اطلاعیه منتشر شده پس از کشف قیمت در مرحله اول عرضه اولیه به روش حراج تا آغاز مرحله دوم نماد معاملاتی «گلدیرا۱» به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل صرف سهام و از طریق سلب حق تقدم متوقف خواهد بود. در مرحله دوم افزایش سرمایه به میزانی خواهد بود که طی آن ۱۴ درصد از سهام شرکت از طریق واگذاری حق تقدم‌های سلب شده به عموم عرضه می‌شود. لذا متقاضیان می‌بایست آثار ناشی از افزایش سرمایه در میزان مالکیت خود پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد معاملاتی برای این موضوع را مدنظر قرار دهند.

شرکت صنایع گلدیران در سال ۱۳۸۴ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد و در سال ۱۳۸۵ شروع به بهره‌برداری رسید. مرکز اصلی شرکت در تهران و کارخانجات شرکت در استان کرمان واقع شده است. بر اساس ماده ۲ اساسنامه، موضوع فعالیت شرکت عبارت است از تاسیس، ایجاد و بهره برداری از مجموعه کارخانجات برای تهیه و تولید انواع کولر گازی و لوازم خانگی از جمله جاروبرقی، تلویزیون و ماشین لباسشویی و لوازم یدکی مورد نیاز، اخذ نمایندگی برای فروش تولیدات شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی، صادرات تولید شرکت و واردات انواع کالاهای بازرگانی مجاز به خصوص مصنوعات و کالاهایی که مشابه فعالیت های عمومی شرکت بوده و یا موجب تکمیل مصنوعات تولیدی شرکت باشد و به طور کلی مبادرت به هر گونه فعالیتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با هدف شرکت مرتبط باشد از طریق سرمایه گذاری مستقیم و یا مشارکت و انجام هرگونه عملیات مورد نیاز در داخل و خارج از کشور.

این شرکت دارای سال مالی منتهی به دی ماه است و بر اساس مجمع فوق العاده شهریور سال ۱۳۹۹ سرمایه شرکت از ۱۲۰ میلیارد تومان به ۳۸۰ میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و از طریق صدور سهام جدید افزایش یافته است.

بر اساس صورت های مالی منتشر شده،‌ گلدیران در سال مالی گذشته منتهی به دی ماه ۱۴۰۰، فروش ۲هزار و ۹۰۶ میلیارد تومانی را ثبت کرده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد. این در حالی است که هزینه تمام شده محصولات این شرکت در سال مالی گذشته با رشد حدود ۹۶ درصدی همراه بوده و به یک هزار و ۸۵۴ میلیون تومان رسیده است.

01

رشد بیش‌تر فروش نسبت به هزینه تمام شده موجب شد حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یابد و از ۳۲ درصد به ۳۶ درصد برسد. طی ۵ سال گذشته به جز سال ۱۳۹۷، حاشیه سود ناخالص این شرکت افزایش پیدا کرده است.

02

سود خالص این شرکت در سال مالی گذشته برابر با ۳۲۱ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی منتهی ۱۳۹۹، افزایش ۱۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین حاشیه سود خالص گلدیران از ۸.۳ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۱۱ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است. طی ۵ سال گذشته، حاشیه سود خالص این شرکت افزایشی بوده است و از ۱.۲ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۱ درصد در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

03

آمارهای تولید و فروش گلدیران نشان می‌دهد که  این شرکت  تا پایان مرداد ماه و در ۷ ماهه ابتدایی سال مالی منتهی به دی ماه ۱۴۰۱، بیش از ۲۳۰ هزار دستگاه محصول تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. از میان تولیدات گلدیران، محصولات صوتی و تصویری با رشد حدود ۲برابری،‌ بیش‌ترین افزایش تولید را تجربه کرده است. همین موضوع منجر شده که سهم ۴۴ درصدی محصولات صوتی و تصویری از تولیدات این شرکت در ۷ ماهه سال ابتدایی مالی ۱۴۰۰ به ۶۵ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته باشد.

04

همچنین میزان فروش گلدیران در ۷ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۳۷ درصدی به ۲۱۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

05

صورت‌های مالی ۶ ماهه نشان می‌دهد با وجود رشد تولید و فروش، گلدیران عملکرد ضعیف تری در سودسازی را نسبت به سال گذشته داشته است؛ این شرکت در ۶ماهه ابتدایی سال مالی منتهی دی ماه ۱۴۰۱ توانست فروش بیش از ۲هزار میلیارد تومانی را ثبت کند که افزایش ۷۶ درصدی را نشان می‌دهد؛ با این وجود بهای تمام شده این شرکت در این مدت افزایش ۱۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

06

سود خالص این شرکت در نیمه اول سال مالی ۱۴۰۱ برابر با ۱۵۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۴۳ درصدی را نشان  می‌دهد. این شرکت در ۶ ماهه سال مالی گذشته به ازای هر سهم ۶۸۷ ریال سود ساخته بود که این رقم برای امسال به ۳۹۴ ریال کاهش پیدا کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا