بورس

برجام در بورس آتش گرفت

  شاخص کل در پایان معاملات امروز با کاهش حدود ۱۲هزار و ۵۰۰ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی پایین آمد؛ نگاهی به نمادهای اثرگذار در کاهش امروز شاخص کل نشان می دهد که تقریبا تمام صنایع بزرگ،‌ روند نزولی در پیش گرفتند؛ فملی، ‌شبندر،‌ حکشتی، فولاد،‌ شستا و خودرو از جمله نمادهایی بودند که بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

شاخص هم وزن هم امروز با افت حدود ۴هزار واحدی همراه شد و تا سطح ۴۰۷ هزار واحدی کاهش پیدا کرد؛ موضوعی که نشان می دهد که فشار عرضه در کلیت بازار بود.

ارزش معاملات خرد امروز به حدود ۲هزار و ۷۳۷ واحد رسید تا برای چهارمین روز متوالی،‌ ارزش معاملات خرد روزانه به زیر سطح ۳هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند.

کاهش ارزش معاملات خرد در حالی اتفاق افتاده‌است که دوباره شاهد تشدید خروج پول حقیقی هستیم. امروز حقیقی‌های بازار حدود ۴۳۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند؛ به بیان دیگر،‌ حقیقی‌ها معادل حدود ۱۶ درصد ارزش معاملات امروز،‌ از بازار خارج کردند که نمی تواند نشانه مثبتی باشد.

«حکشتی» با ۳۴، «خساپا» با ۱۹ و «وبملت» با ۱۷ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند و در نقطه مقابل، «فپنتا» با ۱۷، «شپدیس» با ۹ و «کترام» با ۴ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.

در میان صنایع هم «خودرو و ساخت قطعات» با ۵۲، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۴۶ و «حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات» با ۴۵ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را شاهد بودند. در حقیقت این صنایع، همان‌ها صنایع برجامی هستند که تحلیلگران معتقدند بیش‌ترین سود را از احیای احتمالی برجام خواهند برد. بنابراین به نظر می رسد ک با اخبار منتشر شده فعلاً برجام از دید معامله گران احیای نخواهد شد. در نقطه مقابل گروه «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «کاشی و سرامیک» با ۲ میلیارد تومان و «استخراج سایر معادن» با یک میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را ثبت کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا