بازارهای داخلی

پیش بینی رکورد ۶ میلیونی فروش خودروهای برقی در چین

 پیش بینی می شود با افزایش تقاضا برای خودروهای با آلایندگی کمتر، فروش خودروهای برقی در چین به رکورد ۶ میلیون دستگاه در سال جاری برسد.

انجمن خودروهای سواری چین(PCA) پس از انتشار داده‌هایی که نشان می‌دهد تحویل و فروش خودروهای برقی سبک در ماه جولای بیش از دو برابر شده و به حدود ۴۸۶ هزار دستگاه رسیده، برآورد خود از فروش خودروهای برقی را از ۵.۵ میلیون افزایش داد که ۲۶.۷ درصد از بازار خودروهای جدید را به خود اختصاص می دهد.

 PCA روز سه شنبه اعلام کرد مجموع فروش خودروهای سواری ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۱.۸۴ میلیون دستگاه رسیده است.

رشد پیش‌بینی،‌ حاکی از دوبرابرشدن فروش ۲.۹۹میلیونی خودروهای برقی سبک است که به افزایش چشم گیر تقاضا برای این خودروها در چین تاکید می کند و به یک چالش جدی برای سازندگان خودروهای قدیمی برای تطابق با بازار به سرعت در حال حرکت به سمت خودروهای سبزتر، بدل شده است.

PCA در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش‌بینی ۶ میلیونی فروش همچنان نسبتا محتاطانه است و این رقم می تواند در آغاز سه ماهه چهارم افزایش بیشتری داشته باشد.

پیش بینی رکورد ۶ میلیونی فروش خودروهای برقی در چین

شرکت تسلا ۲۸۲۱۷ دستگاه خودرو تحویل داده که ۸۴۶۱ دستگاه به بازار داخلی و ۱۹۷۵۶ دستگاه صادر شده و بیشتر این صادرات به اروپا و آسیا بوده است. افت شدید ۶۴ درصدی تولید و عرضه نسبت به ژوئن عمدتاً به دلیل تعطیلی تولید برای ارتقاء کارخانه شانگهای به عنوان بخشی از طرحی برای دو برابر کردن ظرفیت سالانه به ۱ میلیون خودرو ایجاد شد.

شرکت بی وای دی که در اوایل سال جاری به تولید خودروهایی که فقط با سوخت فسیلی کار می‌کردند پایان داد، فروش ماهانه ۱۶۲۵۳۰ دستگاه خودروهای هیبریدی و برقی را گزارش کرده است.

در حالی که تسلا و بی وای دی بر فروش خودروهای برقی تمرکز دارند، استارت‌آپ‌های کوچک‌تر نیز با افزایش تقاضا برای خودروهای با آلایندگی کمتر در حال ارتقا هستند. شرکت هوزون که ۸سال پیش با هدف خودروهای مقرون به صرفه برای مشتریان خارج از شهرهای بزرگ تاسیس شد، ماه گذشته ۱۴۰۳۷ وسیله نقلیه از جمله ۱۳۸۲ دستگاه را به بازارهای خارج از کشور تحویل داد. لیپ موتور که در همان بازه قیمتی با این شرکت رقابت می کند، در این بازه ۱۲۰۴۴ خودرو را به فروش رساند.

به طور کلی، خودروسازان داخلی چین بخش بزرگ تری از بازار خودروهای برقی سبک را تصاحب می کنند. برندهای اصلی چینی در ماه گذشته ۷۳ درصد از فروش خودروهای برقی سبک را به خود اختصاص دادند که نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشت. شرکت های نوپای محلی از جمله ژی پنگ، لی و نیو ۱۶.۵ درصد فروش را به خود اختصاص دادند، در حالی که سرمایه گذاری های مشترک بین المللی اصلی تنها ۶.۵ درصد سهم بازار و فروش را به خود اختصاص دادند.

دولت‌های مرکزی و محلی نیز اقداماتی را برای کمک به صنعت خودرو انجام داده‌اند تا از قرنطینه‌ها و محدودیت‌های ناشی از کووید که در اوایل سال جاری باعث کاهش فروش شد، جان سالم به در ببرند. در ماه مه، دولت مرکزی مالیات خرید برخی از وسایل نقلیه سواری با آلایندگی پایین را تا ۵۰ درصد کاهش داد، در حالی که دولت‌های شهری با یارانه‌ها و مشوق‌هایی برای جذب خریداران وارد عمل شده‌اند.

علیرغم شیوع پراکنده کووید-۱۹ در بخش‌هایی از چین، زنجیره‌های تولید و عرضه خودرو تا حد زیادی به روال قبلی برگشته اند. استیو من، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، در یادداشت اخیر خود گفت: فروش خودروهای سواری ممکن است پس از چهار فصل متوالی کاهش به دلیل محدودیت های زنجیره تامین، رشد دو رقمی را در این نیمه از سر بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا