بازارهای داخلی

عباسی: فاطمی امین باید به معاونان اختیار بدهد، لازم نیست وزارت بازرگانی درست بشود و کشور دو الی سه سال به کما برود

 موضوع تفکیک وزارت صمت و احیای وزارت بازرگانی بعد از یک وقفه دوساله تبدیل به موضوعی چالش‌برانگیز در حوزه صنعت، معدن و تجارت شده است. بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی فعال در حوزه‌های تجارت و صنعت اظهارنظر‌های گوناگونی در رد یا موافقت با جداسازی دو بخش صنعت و معدن کشور بیان کردند.

فریدون عباسی دوانی، عضو کمیسیون انرژی در خصوص تفکیک وزارت صمت در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: من موافق بزرگ شدن دولت و تقسیمات کشوری نیستم. ما باید زیرساخت الکترونیک را تقویت کنیم و دولت هم باید به صورت الکترونیک جامعه را اداره کند.

وی در ادامه توضیح داد: تا امروز زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده و رو به رشد است. ولی تقسیمات کشوری و زیاد کردن وزارتخانه‌ها مشکل ما را حل نمی‌کند. به نظرم انسجام مدیریت در اداره دستگاه‌های اجرایی بسیار مهم است. با انتخاب آقای رییسی به عنوان رییس جمهوری، انسجام مدیریت میان سه قوا ایجاد شده است. دستگاه اجرایی ما قبلاً اختلال ایجاد می‌کرد و در کارهای کشور هماهنگ نبود. اما الان سه قوه و دستگاه رهبری هماهنگی بیشتری دارند و نوید این را می‌دهد که مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما زودتر از موعدی که فکر می‌کردیم حل می‎شود.

این نماینده با اشاره به اینکه وزارت صمت باید یک وزارتخانه باشد و کوچکتر شود، خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید تصدی‌گری را واگذار کند، آن زمان وزیر وقت بیشتری پیدا می‌کند و همچنین باید وزیر به معاونان خود اختیارات بیشتری بدهد. اگر این کار را بکند وزارتخانه راحت اداره می‌شود و لازم نیست وزارت بازرگانی درست بشود و دو الی سه سال کشور به کما برود.

او در خصوص استیضاح رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفت: بحث استیضاح می‌تواند هر زمانی مطرح شود. او باید شیوه‌های اجرایی خود را عوض بکند. از اینکه خودش همواره محور باشد باید پرهیز بکند. فرد خوشفکری است، ولی باید وقتی برای اجرا داشته باشد. متاسفانه خودش تا ریزترین مسائل وارد کار می‌شود و علاقه دارد همه مسائل را خودش حل کند و این مشخصات خوبی برای وزیر کلان‌نگر نیست. اگر اجازه بدهد معاونانش در حوزه بازرگانی کار بکنند، کافی است. دوستان خوبی هم به کار گرفته است، ولی به آنها اختیار لازم را نمی‎دهد. باید آنجایی که لازم است به عنوان وزیر کار کند.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن که از موافقین طرح تفکیک وزارت صمت است نیز بیان کرد: من موافق تفکیک وزارت صمت هستم. این وزارتخانه نمی‌تواند کارش را به درستی انجام دهد. حتی رییس جمهوری هم این موضوع را اعلام کرد. وزارت صمت بسیار بزرگ است و به همین دلیل گرفتار روزمرگی شده است. بخش بازرگانی و تنظیم بازار حجم زیادی از وقت وزیر و تیم او را می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: حجم کار بالا است زیرا شرایط تحریمی وجود دارد و دولت جدید روی کار آمده و همچنین اصلاحاتی در حوزه اقتصادی صورت گرفته و این موارد دائماً در بازار ایجاد مشکل می‌کند. وزیر به کار روزمره خود در بازار نمی‌تواند برسد، بنابراین نیاز به تفکیک دو وزارتخانه است.

دلیل دوم این نماینده برای تفکیک دو وزارتخانه این است که بیش از ۳۰ وظیفه به وزارت بازرگانی مربوط بوده و ربطی به صنعت ندارد. چرا باید کنار هم قرار گیرند، در حالی که ربطی به هم ندارند؟ بنابراین اگر این دو وزارتخانه جدا شود کار با دقت و کیفیت انجام می‌شود. من فکر می‌کنم دولت دو وزارتخانه را تعریف می‌کند و مسئله حل می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که تفکیک این وزارتخانه به تولید داخلی صدمه می‎زند یا خیر؟ گفت: کلید واژه اصلی واردات تنظیم بازار است. وارداتمان در بعضی کالاها به اندازه نیاز نیست، خسارت این موضوع را چه کسی باید بدهند؟ یک طرفه نباید قضاوت کنیم. حمایت صرف از تولید حق مشتری را از بین می‎برد. ما تولید را حمایت می کنیم تا بازار را اشباع بکند، اما تا زمانی که پاسخگوی بازار نباشد باید واردات صورت گیرد. ما باید ببینیم بازارمان با تولید داخل تنظیم می‌شود یا خیر؟ اگر تنظیم شود واردات ممنوع است.

وی معتقد است با تفکیک این وزارتخانه، وزیر صنعت و معدن بهتر می‎تواند روی تولید تمرکز کند.

سیاه‌کلی در خصوص اینکه با این تفکیک دولت بزرگ می‎شود، بیان کرد: کوچکسازی دولت کلیدواژه غلطی است. کلید واژه درست چابکسازی دولت است. بزرگ و کوچک شدن دولت با چابک شدن فرق دارد. دولت باید چابک بشود نه کوچک؛ یعنی دولت باید به موقع در صحنه حضور پیدا کند و به موقع تصمم بگیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا