تکنولوژی

مقصر کندی اینترنت چه کسی است؟

در روز‌های نزدیک به آغاز هفته دولت بود که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، اظهار کرد: سرعت اینترنت افزایش یافته است، میزان دقیق آن را نمی‌دانم، به طور متوسط به حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

اما، این سخنان با واقعیت موجود همخوانی نداشت و کندی اینترنت در کنار اختلالات جدید دیگر، علاوه بر مردم، صدای مجلسی‌ها را نیز درآورد.

در ۷ شهریور ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، مقصر مشکلات اینترنت را دولت‌های پیشین معرفی کرد و گفت: اگر در سال‌های قبل، زیرساخت‌های اینترنت توسعه پیدا می‌کرد، اکنون شاهد مشکلات فعلی اینترنت نبودیم.

یک روز پس از آن محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در دولت روحانی، در واکنش به این گفته رئیس جمهور، یک نظرسنجی گذاشت که ۷۸ درصد از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی، نظری مخالف ابراهیم رئیسی داشتند. وی در این ارتباط در صفحه شخصی خود نوشت: برای ما همین دستاورد که انگاره‌هایی چون، اینترنت ۱۲۸کیلوبیت برثانیه برای مردم ایران کافی دانسته می‌شد و یا اینکه توسعه نسل سوم و چهارم تلفن همراه خلاف شرع مقدس پنداشته می‌شد و یا بردن اینترنت به روستا‌ها، اجرای برنامه ۲۰۳۰ خوانده می‌شد را به شعار اینترنت چند صد مگابیتی منازل تغییر دادیم؛ کافی است.

نوشته های مشابه

امروز نیز عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات، در سخنانی دو پهلو ضمن تأکید بر اینکه وقتی گفته می‌شود زیر ساخت شبکه ارتباطی کشور فرسوده و نیازمند نوسازی است یک امر بدیهی و غیر قابل کتمان است عنوان کرد: توسعه نامتوازنی که در گذشته شکل گرفته و یا عدم نوسازی و توسعه در لایه‌های مختلف باعث شده است که امروز با برخی مشکلات در شبکه اینترنت کشور مواجه شویم. بنده اصلاً چنین اخلاقی ندارم که از گذشته انتقاد کنم. در نخستین مصاحبه خودم هم در بدو ورود به وزارت ارتباطات از برخی اقدامات انجام گرفته در گذشته هم تعریف کردم ولی قرار نیست که چشممان را روی واقعیت‌ها یا نقاط ضعف گذشته ببندیم. همین امر باعث می‌شود که برخی دوستان طلب‌کار شوند و بعد از سخنان رئیس جمهوری در نشست خبری این ادعا را مطرح کنند که اساساً ما وزارت ارتباطات را گل و بلبل تحویل داده‌ایم.

گزارش بخش خصوصی از کاهش ۵۰ درصدی فروش

در میان بحث مسئولان فعلی و قبلی و متهم کردن یگدیگر به عنوان مقصر مشکلات اینترنت کشور، گزارش بخش خصوصی نشان می‌دهد، به‌دلیل کندی اینترنت و اختلال در توزیع پهنای باند فقط در مردادماه ۱۴۰۱ فروشگاه‌های فعال اینستاگرامی تا ۳۵ درصد از بازدید و تا ۵۰ درصد از فروش خود از طریق اینستاگرام را از دست داده‌اند.

به عبارت دیگر، در میادن جدال مسئولان و قبلی و فعلی، این مردم و کسب و کار‌هایشان است که تاوان کندی و گرانی اینترنت را می‌دهند.

کسب و کار‌های خرد بیشترین زیان را می‌دهند

رضا الفت نسب، دبیر اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین در همین ارتباط ضمن تائید کاهش قابل توجه بازدید و فروش کسب و کار‌ها اینترنتی، بیشترین کاهش را متوجه کسب و کار‌های خرد دانست.

وی توضیح داد: در کندی و افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی، کسب و کار‌های بزرگی که در فضای مجازی به صورت مارکتینگ فعالیت می‌کنند کمتر از کاهش سرعت اینترنت آسیب دیده‌اند و بیشتر تأثیر بر کسب و کار‌های کوچک بوده که اهمیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای یافتن مشتریان برای آن‌ها بیشتر است.

الفت نسب یادآور شد: کندی اینترنت مشکل امروز نیست و سال هاست با آن مواجه هستیم اما، به نظر می‌رسد که اخیراً این کندی بیشتر شده است و گزارش‌های فعالین حوزه توسعه و برنامه‌نویسی در این ارتباط، گواه این موضوع است.

به گفته وی؛ متخصصان بخش فنی کسب و کار‌های بزرگ اینترنتی نیز به شدت نسبت به اختلالات اینترنت گله‌مند هستند و بار‌ها نسبت به آن معترض بوده‌اند.

الفت نسب با تأکید بر اینکه امروز اینترنت تبدیل به شریان اصلی اقتصاد کشور‌ها شده است، افزود: این موضوع از شروع همه‌گیری کرونا بیشتر خود را نشان داده است و کسانی که زمانی دریافت‌کننده خدمات کسب و کار‌ها به صورت آفلاین بودند نیز وارد دنیای آنلاین فضای مجازی شده‌اند.

دبیر اتحادیه کسب و کار‌های فضای مجازی، با بیان اینکه نگرانی از کاهش سرعت اینترنت در بین مردم شدت گرفته است، اظهار کرد: بسیاری از آن‌ها در پیام‌ها و ارتباط رو در رو، اجرای چراغ خاموش طرح صیانت را دلیل کندی اینرنت می‌دانند.

وی ادامه داد: در جلسه اخیر بخش خصوصی با وزیر ارتباطات این نگرانی مردم مطرح شد که از سوی وزیر رد شد.

الفت نسبت معتقد است؛ هر چند اجرای چراغ خاموش طرح صیانت از سوی وزیر ارتباطات رد شده است اما، به دلیل مشکلاتی که مردم به وضوع در حال تجربه آن هستند ابهامات زیادی در ذهن مردم باقی مانده و اگر کار خوبی نیز در این حوزه انجام شود دیده نخواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا