بورس

بورس با رکود عجین شده است 

شاخص کل ترک عادت نکرد و روند یک روز مثبت و یک روز منفی خود را ادامه دارد؛ در گزارش‌های قبلی اشاره شده بود که شاخص کل در  یک محدوده سنگین قرار دارد (مقاومت میانگین متحرک ۲۵ دوره‌ای و حمایت میانگین متحرک ۵۰ دوره‌ای در تایم فریم هفتگی) که طی ۵ هفته گذشته در این محدوده در حال نوسان بوده است. خروج از این محدوده نیاز به یک نیروی قوی دارد و  تا آن زمان به نظر می رسد که نوسان‌های بالا و پایین و روند خنثی، محتمل‌ترین سناریو باشد. در معاملات امروز هم شاخص کل با افت بیش از  ۳٬۸۰۰ واحدی همراه شد. نگاهی به روند تغییرات شاخص کل در طول روز هم نشان می دهد که فشار فروش در تمام بازار وجود داشت و حتی شاهد افزایش فشار فروش در نیم ساعت پایانی بودیم:

Slide1

 در حقیقت شاخص سازهای بازار دلیلی برای صعود ندارند؛ برجام و به طور مشخص خودرویی‌ها و بانکی‌ها فعلا در شرایط برزخی قرار دارند؛ طی دو هفته گذشته با انتشار اخبار مثبت این نمادها رشد مناسبی را ثبت کردند و به مقاومت های کوتاه مدت خود رسیدند. موضوعی که در کنار طولانی شدن روند نامه‌نگاری های محرمانه و همچنین تحلیل‌های ناامیدکننده از روند مذاکرات، ‌این نمادها را وارد فاز اصلاحی کرد. هرچند نفت برنت همچنان بالای ۱۰۰ دلار است اما پالایشی‌ها معاملات کم رمقی را پشت سر می‌گذارند. اوره در چند روز گذشته روند صعودی به خود گرفت اما بازهم شرایط حاکم بر فضای سیاسی کشور، ‌تنها اوره سازان را برای چند روز با تقاضای بالا روبرو ساخت و پس از آن معاملات متعادلی را پشت سر می گذارند. فلزات اساسی هم که با انتشار اخبار منفی از چین وارد فاز اصلاحی شدند؛ به عنوان مثال شرکت آن‌استیل(شرکت دولتی فولاد چینی) اعلام کرد با توجه به کاهش تقاضا، شوک‌های عرضه و اثرات مرتبط با ویروس کرونا و همچنین بحران بازار املاک چین رنج، با کاهش ۷۰ درصدی درآمد خالص در نیمه اول سال روبرو بوده است.

شاخص هم وزن اما امروز توانست با افزایش حدود ۱۴۰ واحدی همراه شود و در کانال ۴۱۰ هزار واحدی باقی بماند. روند ناامیدکننده شاخص‌سازها،‌ اقبال به تک سهم‌ها و نمادهای کوچک را بیش از گذشته افزایش داده‌است و این موضوع را می توان در روند یکی دو هفته گذشته شاخص کل و هم وزن هم مشاهده کرد. با این وجود در شرایط نااطمینانی هم این روند یعنی اقبال به نمادهای کوچک  تنها می تواند در کوتاه مدت ادامه پیدا کند و افزایش ریسک گریزی معامله گران هم منجر می شود،‌ نمادهای کوچک هم روند نوسانی داشته باشند. نگاهی به تغییرات شاخص هم وزن در طول روز موید این موضوع است:

Slide2

ارزش معاملات خرد دوباره کاهش پیدا کرد و در جریان معاملات امروز ارزش معاملات خرد(سهام و حق تقدم) با کاهش بیش از ۱۱ درصدی نسبت به روز دوشنبه به حدود ۲هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان رسید. پس از آنکه در هفته های گذشته شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به سطح بیش از ۳هزار میلیارد تومان بودیم،‌ دو روز گذشته ارزش معاملات خرد به کم‌تر از این سطح کاهش پیدا کرده است.

Slide3

امروز هم شاهد خروج ۱۲۱ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم که نسبت به روز گذشته افزایش یافته است. همچنین روند جریان پول حقیقی در طول روز نشان می دهد که در تمام زمان بازار حقیقی‌ها بیش‌تر در نقش فروشنده ظاهر شدند.

Slide4

بهپاک با ۱۱،کحافظ با ۸ و کالا با ۷ میلیارد تومان بیشترین ورود و شستا با ۱۶.۵،خساپا با ۱۳ و خودرو با ۱۱ میلیارد تومان بیشترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند.

از حیث جریان پول در صنایع،فلزات اساسی با ۱۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی مورد اقبال سهام داران قرار گرفتند ولی گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد خروج ۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا