بازارهای داخلی

روایت آماری مرکز آمار از تورم سالانه کالاهای صادراتی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در پاییز امسال درصد تغییرات قیمت دلاری کالاهای صادراتی نسبت به مدت مشابه فصل قبل (یعنی تابستان امسال) ۱.۳ درصد افزایش داشته است. بر پایه این گزارش تورم دلاری در پاییز امسال منفی ۰.۶ درصد گزارش شده است که این رقم در تابستان ۱۴۰، منفی ۱.۹ درصد بوده است.

از آنجا که قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مبادلات خارجی کشورها و نیز از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، این افزایش تورم، نشان خوبی برای صادرات ایران نخواهد بود و به طور کلی صادرات یعنی تقاضای خارجیان برای کالاهای داخل کشور که به قیمت کالا در داخل کشور و درآمد خارجیان بستگی دارد؛ به نحوی که با افزایش تورم قیمت محصولات داخلی ما افزایش یافته و در نتیجه کالاهای خارجی ارزان و به صرفه‌تر می‌شوند. با این روند در نهایت صادرات کاهش می‌یابد.

مطالعات مرکز آمار ایران برای ۲۰ گروه اصلی به صورت ریالی و دلاری محاسبه و منتشر شده است. البته در گزارش مرکز آمار ایران آمده است که نتایج اعلام شده به صورت مقدماتی بوده و استفاده از آنها باید با ملاحظاتی انجام شود. زیرا این داده‌ها پس از استخراج و ارائه داده‌های قطعی سال ۱۴۰۲ توسط گمرک، بازنگری شده و مجدد به صورت قطعی منتشر خواهد شد.

کاهش تورم سالانه ریالی

با وجود آنکه تورم سالانه دلاری در آمارهای گمرک افزایش را نشان می‌دهد اما تورم سالانه ریالی بر پایه این گزارش، نشان دهنده روندی کاهشی است. در پاییز ۱۴۰۲، درصد تغییرات شاخص قیمت کالاهای صادراتی به صورت ریالی نسبت به تابستان امسال ۲.۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین در پاییز امسال تورم سالانه ریالی ۳۶.۸ درصد بوده که این رقم در مقایسه با تابستان ۱۴۰۲ که تورم سالانه ۳۹.۴ درصد بوده است، رشد نزدیک به منفی سه واحدی را تجربه کرده است.

بیشترین تورم سالانه، نزدیک به ۲۵ درصد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه دلاری پاییز ۱۴۰۲، در گروه ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزاء و قطعات آنها، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت شامل تلویزیون و اجزاء و قطعات آن با رشد ۲۴.۲ درصدی مواجه بوده است. این عدد بیشترین میزان رشد تورم سالانه دلاری است که در آمارهای رسمی، گزارش شده است.

دستگاه‌های اپتیک شامل وسایل عکاسی و کنترل و دقت سنجی و همچنین دستگاه‌های طبی نیز در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تورم ۱۱.۶ درصدی را تجربه کرده است.

چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی در این مدت با رشد ۱۰.۹ درصد، محصولات غذایی با رشد ۱۰.۸ درصد، مصنوعات سنگ با رشد ۱۰ درصد در گروه محصولات با تورم بالا در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل قرار دارند.

تحمل کمترین تورم سالانه توسط مواد پلاستیکی

کمترین تورم سالانه هم مربوط به مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد و کائوچو است که با تورم سالانه منفی ۹ درصد شاهد کمترین میزان رشد تورم سالانه بوده‌اند. محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن با رشد تورم سالانه منفی ۴.۷ درصد و فلزات معمولی و مصنوعات با رشد منفی ۴.۶ درصد، در رده‌های بعدی تجربه کمترین تورم سالانه دلاری در پاییز امسال قرار می‌گیرند.

بیشترین تورم ریالی در ماشین آلات

از نظر تورم سالانه ریالی هم در پاییز امسال، بیشترین رشد مربوط به ماشین آلات و وسایل مکانیک و همچنین ادوات برقی با ۸۳.۸ درصد بوده است. کالاها و مصنوعات گوناگون با ۷۴.۸ درصد رشد، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی با ۶۶.۹ درصد رشد در رده‌های بعدی قرار دارند. در گروه کالایی کفش، کلاه، چتر آفتابی و غیره هم تورم سالانه ۶۵.۷ درصدی گزارش شده است.

کمترین تورم سالانه ریالی مربوط به اشیاء هنری

اشیاء هنری و کلکسیون هم در پاییز امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل با رشد ۱۷.۶ درصدی کمترین میزان تورم ریالی را داشته‌اند. بعد از آن مروارید و سنگ‌های گرانب‌ها و نیمه گرانبها با تورم ۲۰.۹ درصدی کمترین میزان تورم سالانه را در پاییز امسال شاهد بوده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا