بازارهای داخلی

ایرانی ها کالاهای خود را در دنیا گران تر فروختند

 صادرات غیرنفتی بعد از ماهها رشد، کاهش را تجربه کرده است. آنگونه که آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماهه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته که اتفاقا هنوز هم وضعیت رفع تعهد ارزی و مشکلات مبتلابه صادرات غیرنفتی حل و فصل نشده بود، کاهش در تناژ را تجربه کرده است و حداقل ۳.۵ درصد کمتر صادر شده است؛ هر چند که ارزش کالاهای صادراتی ایران بالاتر رفته و صادرکنندگان ایرانی توانسته اند که کالاهای خود را گرانتر در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پنج ماهه نخست سال ۴۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار کالا از کشور صادر شده است که به گواه اعداد و ارقام محاسباتی، میانگین هر تن کالای صادراتی، ۴۷۵ دلار ارز به کشور رسیده است.

اما در مقابل، نگاهی هم به واردات نشان می دهد که ۱۴ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که ارزش هر تن کالای وارداتی برابر با ۱۵۴۷ دلار بوده است؛ یعنی چیزی حدود ۳.۲ برابر هرتن کالای صادراتی.

نکته حائز اهمیت آن است که هنوز هم بخش عمده ای از صادرات ایران را مواد خام و مشتقات نفتی تشکیل می دهد و شامل پروپان، متانول، گاز طبیعی و اوره بوده و در مقابل، با توجه به گرانی هایی که در دنیا بر روی مواد غذایی و غلات متاثر از مناقشات روسیه و اوکراین صورت گرفته، گندم، برنج، ذرت، دانه سویا و گوشی تلفن همراه که اقلام عمده وارداتی کشور هستند، با صرف ارز بیشتری وارد کشور شده اند.

موضوع دیگری که باید در گزارش تجارت خارجی ایران در ۵ ماهه سال جاری به آن اشاره کرد، تراز تجاری است که بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، تراز تجاری کشور ۷۴۱ میلیون دلار منفی شده که البته نمی توان از آن به عنوان یک نکته منفی یاد کرد؛ چراکه بخش عمده ای از واردات ایران را کالاهای مصرفی و مواد اولیه مورد نیاز تولید تشکیل می دهد و واردات به خودی خود بد نیست؛ بلکه باید مدیریت لازم بر روی آن صورت گیرد که البته به مفهوم دخالت نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا