بازارهای داخلی

آغاز مرحله اجرایی واردات خودرو از اول مهرماه 

 امید قالیباف با بیان این مطلب افزود: آیین نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده (حداکثر تا آخر شهریور) اسامی شرکت‌های منتخب اعلام می‌شود.

وی افزود: پس از تایید و اعلام شرکت هایی که الزامات آیین نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند واردات خودرو می‌تواند انجام شود.

سخنگوی وزارت صمت سه گروه اولویت نخست مشمول آیین نامه واردات خودرو را واردکنندگان خودروی اقتصادی، سرمایه گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و متقاضیان واردات خودروی برقی به مناطق آزاد برشمرد.

قالیباف در مورد متقاضیان واردات خودروی اقتصادی نیز اظهار داشت: شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است ولی اگر علاوه بر این موارد برنامه داخلی‌سازی داشته باشند امتیاز مضاعف محسوب می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: در درخواستی که ارائه می‌شود باید علاوه بر مشخص شدن جزئیات الزامات گفته شده نوع خودرویی که قصد وارد کردن آن را دارند نیز مشخص شود.

 مشاور رسانه ای وزیر صمت عنوان کرد: در خصوص متقاضیان سرمایه گذاری ایجاد خط تولید خودرو نیز مشوقی در نظر گرفته شده است که بتوانند هزینه های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تامین نمایند.

قالیباف تاکید کرد: استفاده از این مشوق مازاد بر سقف یک میلیارد یورویی واردات خودرو خواهد بود.

وی در خصوص واردات خودرو در مناطق آزاد نیز گفت: در مناطق آزاد صرفاً خودروی برقی مجوز واردات دارد و شرایط متقاضیان مشابه واردکنندگان خودروی اقتصادی است با این توضیح که فعلاً داخلی‌سازی مورد نظر نیست و به جای آن باید وارد کننده نسبت به ایجاد زیرساخت و ایستگاه شارژ خودرو تعهد دهد.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص نحوه بررسی درخواست ها و تایید نهایی شرکت ها نیز تصریح کرد: هر شرکتی که امتیاز بیشتری از الزامات آیین نامه، نظیر انتقال فناوری به دست آورد اولویت خواهد داشت.

قالیباف در پایان در مورد حقوق دولتی واردات خودرو نیز اظهار داشت:  تعیین درصد حقوق دولتی بر اساس قیمت کشف شده نهایی در بوسه کالا مشخص می شود.

واردکننده خودرو باید به ازای هر هزاردستگاه خودرو یک نمایندگی خدمات پس از فروش ایجاد کند.

امید قالیباف در ادامه اعلام جزییات آیین نامه واردات خودرو گفت، شرکتهای متقاضی واردات خودرو علاوه بر شرط فوق باید تامین قطعات یدکی ضروری(قبل از واردات)، تامین تجهیزات، اسناد و آموزش نفرات ذی ربط در خدمات پس از فروش و اعلام فهرست فناوریهای انتقال یافته در خدمات پس از فروش را در درخواست خود اعلام کنند.

وی داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول، جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری، داشتن تجربه در واردات خودرو و یا بکارگیری شرکتهای دارای تجربه در این زمینه و ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور را از دیگر الزامات واردکنندگان خودرو ذکر کرد که باید در درخواست انها قید شود.

سخنگوی صمت واردات خودرو را در راستای تنظیم بازار این محصول ذکر کرد و گفت، در مورد متقاضیان سرمایه گذاری احداث خط تولید خودرو، علاوه بر مشوقی که پیشتر اعلام شد باید نسبت به اخذ مجوز از سازمان سرمایه گذاری خارجی نیز اقدام کنند.

قالیباف با اشاره به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو گفت: شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریورماه اعلام می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا