ارز دیجیتال

پیش نویس سند ریال دیجیتال منتشر شد

به دنبال توسعه رمزارزها در سراسر جهان، بسیاری از کشورها به فکر استفاده از این فناوری و به کار گرفتن مزایای آن افتادند. تا کنون چندین کشور در سراسر جهان به صورت آزمایشی، استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC را آغاز کرده‌اند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز مدتی است خبر از راه‌اندازی ریال دیجیتال داده و علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد رمز ریال در اواخر شهریور ماه منتشر خواهد شد.

در ابتدای هفته جاری، نسخه غیررسمی سند پروژه ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران با عنوان “پیش‌نویس سند ریال دیجیتال” منتشر شد. اما اخیرا، نسخه کامل این پیش‌نویس منتشر شده که جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته است.

هدف از تهیه پیش‌نویس سند ریال دیجیتال، ایجاد بستری برای تبیین اهداف، ابعاد، تهدیدها و توسعه ریال دیجیتال بانک مرکزی است. پیش‌نویس منتشر شده با اینکه هنوز نواقصی دارد، در ۵۳ صفحه، در سرفصل‌های مختلفی به ابعاد مختلف انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است.

با این حال، لازم است اشاره شود همانطور که در ابتدای این پیش‌نویس ذکر شده، فایل منتشر شده، نسخه ۱ پیش‌نویس سند ریال دیجیتال بوده و همچنان در حال ویرایش است و از این رو نسخه نهایی نیست.

در سه بخش که در این پیش‌نویس آمده، توضیحاتی در خصوص تعاریف اولیه، ماهیت کلی پول دیجیتال بانک مرکزی و ریال دیجیتال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است.

در پایان پیش‌نویس سند ریال دیجیتال نیز از تمام کارشناسان و فعالان این حوزه خواسته شده که نظرات خود را در خصوص این پروژه ارسال کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا