تکنولوژی

بحران صنعت خودرو پایان یافت؟

TSMC که برخی از پیشرفته‌ترین سیلیکون‌های جهان را تولید می‌کند، سود خود را برای سه ماهه گذشته اعلام کرد که با ۷۶.۴ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۲۷۳.۰۳ میلیارد دلار تایوان جدید معادل ۸.۰۵ میلیارد دلار رسید. همچنین این شرکت در گزارش خود هشدار داده است که تضعیف تقاضای مصرف‌کننده به دلیل کاهش فروش خودروها همراه با انباشت تراشه‌ها می‌تواند بر وضعیت مالی آینده این شرکت تأثیر بگذارد.

مدیرعامل این شرکت در این خصوص گفت: انتظار ما این است که موجودی بیش از حد در زنجیره تامین نیمه هادی ها چند سالی طول بکشد تا تعادل مجدد به سطح معمول خود بازگردد.

این فقط نشانه ای است که نشان می دهد رونق اخیر تولید تراشه ها که همه را به بهبود وضعیت زنجیره تامین امیدوار کرده بود بالاخره به پایان رسیده است. این بدان معنا است که کمبود تراشه‌هایی که اقتصاد و صنعت خودروسازی جهانی را آزار داده است در شرف از بین رفتن نیست و یا اینکه ایالات متحده دیگر نیازی به نگرانی در مورد تقویت ظرفیت ساخت تراشه پیشرفته خود ندارد.

جولی گردمن، مدیرعامل Everstream Analytics، شرکتی که داده‌های زنجیره تامین را برای کمک به شرکت‌ها در پیش‌بینی ریسک تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌گوید: در برخی صنایع، یک تعادل وجود دارد. اما او می‌گوید که پیچیدگی زنجیره تامین تراشه ها، تنوع اجزای مورد استفاده در بخش‌های مختلف و خطرات در حال تحول که بر در دسترس بودن این محصول تأثیر می‌گذارد، نیاز به تصویر دقیق‌تری دارد. گردمن می‌گوید مردم اغلب طوری صحبت می‌کنند که انگار همه تراشه‌ها یکسان هستند، “اما شما واقعا باید به نوع تراشه و صنعت مخصوص به آن نگاه کنید. او همچنین می‌افزاید که برخی از بخش‌ها همچنان شاهد کمبود و همچنین عدم اطمینان در مورد عرضه ریزتراشه ها در آینده هستند.

نوشته های مشابه

بسیاری از شرکت‌های تولید تراشه در چند سال گذشته، به لطف همه‌گیری و عجله برای خرید لپ‌تاپ، کنسول‌های بازی و سایر ابزارها، دست به افزایش عرضه عجیب و غریب زده‌اند. افزایش استفاده از رایانش ابری و در نتیجه افزایش نیاز به چیپست در صنایعی مانند خودروسازی و لوازم خانگی موجب تقاضای بی‌سابقه در این صنعت شد. این اتفاقات همراه با شوک‌های زنجیره تامین و تعطیلی‌های همه‌گیر، باعث کمبود شدید برخی از تراشه‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها و شرکت‌ها به طراحی مجدد یا مهندسی مجدد محصولات و احتکار قطعات شده است. در حال حاضر افزایش شدید تورم، عدم اطمینان اقتصادی فزاینده و سقوط قیمت ارزهای دیجیتال برخی از کمبودها را کاهش داده است و قیمت های بسیار بالا برای تراشه های خاص در حال کاهش است.

سایر تولیدکنندگان تراشه نیز انتظار دارند که سفارشات شروع به کاهش کنند. ماه گذشته، اینتل اعلام کرد به دلیل کاهش چشم انداز فروش، استخدام در گروه تولید تراشه های دسکتاپ و لپ تاپ را متوقف خواهد کرد. گزارش‌هایی که هفته گذشته منتشر شد حاکی از آن است که سازنده تراشه‌های حافظه کره جنوبی SK Hynix در حال بررسی این است که آیا هزینه‌های سرمایه‌ای خود در سال ۲۰۲۳ را به دلیل کاهش تقاضای مصرف‌کننده به یک سوم کاهش دهد یا خیر؟

قیمت برخی از تراشه ها نشان دهنده سیر نزولی است. طبق گفته TrendForce، یک شرکت تحقیقات بازار تایوانی، هزینه تراشه‌های حافظه DRAM از آوریل تا جولای ۱۰.۶ درصد کاهش یافته است. بر اساس یک تحلیل، هزینه واحدهای پردازش گرافیکی ​​برای رایانه‌های شخصی بازی، محاسبات ارزهای رمزنگاری شده و انجام محاسبات هوش مصنوعی مورد نیاز هستند، طی ماه گذشته تقریباً ۱۷ درصد کاهش یافته است. در ماه آوریل، گارتنر پیش بینی کرد که رشد درآمد شرکت های سازنده نیمه هادی ها در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۱۳ درصد خواهد بود، در حالی که این رشد در سال ۲۰۲۱ به ۲۵ درصد خواهد رسید.

شرکت‌های خودروسازی نیز به شدت تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفتند، زیرا در ابتدا با شیوع کرونا سفارشات قطعه را لغو کردند، سپس با افزایش تقاضا  هیچ موجودی یدکی و اهرم مذاکره ای با شرکت های تامین کننده نداشتند. خودروهای مدرن می‌توانند هزاران تراشه داشته باشند و مدل‌های آینده به لطف نرم‌افزار پیشرفته‌تر داخل خودرو و عملکرد رانندگی مستقل، احتمالاً قدرت محاسباتی بیشتری خواهند داشت.

جف کالدول، مدیر مدیریت عرضه جهانی در MasterWorks Electronics، سازنده بردهای مدار چاپی، کابل‌ها و سایر محصولات الکترونیکی، می‌گوید: «هر چیزی که مربوط به صنعت خودرو باشد یا با ظرفیت خودرو رقابت کند، هنوز بسیار محدود است. مدیر عامل Actify، دیو اوپسال، که شرکت او نرم‌افزار مدیریت عملیات را به شرکت‌های خودروساز می‌فروشد نیز می‌گوید: عرضه تراشه‌ها برای خودروسازان بهبود نیافته است و اوضاع کمبود مواد خام مانند رزین و فولاد و همچنین کمبود نیروی کار بدتر شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا