اقتصادی

یک میلیارد دلار ارز قابل حصول در انبارها رسوب شد!

 وحید یعقوبی مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره ۳ میلیون تن رسوب محصولات فولادی صادراتی در انبارهای داخلی گفت: در انبارها همواره اندازه‌ای موجودی وجود داشته و اینطور نبوده که به یکباره ۳ میلیون تن کالا به انبارها وارد شود. ولی مساله این است که همواره حجمی حدود یک میلیون تن در انبارها داشته‌ایم و این حجم در حال حاضر به ۳ میلیون تن رسیده است.

مدیراجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با طرح این سوال که اکنون چه اتفاقی افتاده است؟ پاسخ داد: وقتی که دولت برای محصولات فولادی عوارض صادراتی تعیین کرد، صادرات روند طبیعی خود را از دست داد و تاثیر صادرات در آمارهای چهار ماهه، پنج ماهه و شش ماهه مشهود خواهد بود.

وی افزود: این بدان دلیل است که اگر دقت کنیم در آمار سه ماهه‌ای که منتشر شده آمار صادرات مقاطع طویل به شدت کاهش داشته و محصولات فولاد میانی شامل شمش و بلوم و اسلب، شامل این کاهش نبوده و دلیل آن این است که صادرات مقاطع طویل به روز و عمدتا از طریق زمینی به کشورهای همسایه انجام می‌گیرد و ضمنا این تولیدات سفارشی هم نیست.

یعقوبی با بیان اینکه عوارض صادراتی خود را در آمارهای سه ماهه صادرات مقاطع طویل نشان داد، تصریح کرد: شمش و بلوم و اسلب به صورت سفارشی تولید می‌شوند، روند صادرات آنها دو تا سه ماه به طول می‌انجامد و در نتیجه ما در آمارهای چهار ماهه و پنج ماهه شاهد کاهش صادرات بیشتری خواهیم بود. 

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه وضع عوارض صادراتی درست همزمان با جهش قیمت‌های جهانی بود و می‌توانست ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد، توضیح داد: ما در اوج قیمت‌های جهانی که می‌توانستیم ارزآوری بالایی داشته باشیم با مساله عوارض صادراتی روبرو شدیم و در عوض محصولات را در انبارهایی رسوب کردیم که باز هم به دست مصرف کننده نهایی نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه دولت نگران راه‌اندازی طرح ملی مسکن بود و به همین دلیل محصولات فولادی را برای این طرح نیاز داشت، عنوان کرد: طرح ملی مسکن هم آنچنان که باید قوت نگرفت و این تنظیم بازار اشتباهی بود که هم کشور را از ارزآوری قابل توجهی محروم کرد و هم کالا را به دست مصرف کننده نهایی نرساند. 

یعقوبی در ادامه تاکید کرد: برآورد ما این است که در این مدت نسبت به شرایط عادی بین ۱ تا ۱.۵ میلیون تن افزایش موجودی انبار داشته‌ایم به این مفهوم که این موجودی می‌توانست صادر شود اما صادرات با توجه به عوارض وضع شده، انجام نشد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که عوارض صادراتی وضع شد قیمت هر تن فولاد حدود ۸۰۰ دلار بوده و با توجه به حجم تولید و صادر نشده، این رقمی حدود ۱ میلیارد بوده که عوارض صادراتی، کشور را از آن محروم کرد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا