بازارهای خارجی

اتحاد رهبران جهان برای تشکیل پیمان بین‌المللی همه‌گیری

به گزارش سی ان ان، رهبران بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز سه شنبه در چندین نشریه مختلف بین‌المللی نامه‌ای منتشر کرده و هشدار داده‌اند که مساله «شکی در آن نیست، اما چه زمانی» (Not if but when) بحران بعدی بهداشت جهانی است.

این افراد خواستار افزایش همکاری‌های بین‌المللی شده و تاکید کرده‌اند که کشورها در شرایط کنونی باید از انزوا طلبی و ملی گرایی به شدت پرهیز کنند.

در این نامه آمده است: بدون شک در آینده هم شرایط همه گیری و سایر مسائل اضطراری و عمده بهداشتی، ایجاد خواهد شد و هیچ دولت یا سازمان چند جانبه‌ای نمی‌تواند به تنهایی به تهدیدهای این چنینی رسیدگی کند. در نتیجه در چنین شرایطی سوال این است که «شکی در آن نیست؛ اما چه زمانی».

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که کشورها و اتحادیه‌های تجاری دنیا همچنان درگیر مساله تامین واکسن کرونا هستند. برخی از مقاماتی که این نامه را امضا کرده‌اند خود نیز در درگیری‌های اخیر در رابطه با ارسال محموله‌های واکسن کرونا نقش داشته‌اند.

به عنوان مثال اتحادیه اروپا و انگلستان درگیر یک جنگ طولانی مدت کلامی بر سر قرارداد با شرکت تولیدکننده واکسن کرونای آسترازنکا برای تامین نیازهای خود هستند، آن هم در حالی که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بارها ناامیدی خود را از توزیع نامتوازن واکسن به اتحادیه اعلام کرده‌اند.

با این وجود گروهی که امروز این نامه را منتشر کرده‌اند، با لحنی کاملا متفاوت به این مساله پرداخته و تاکید کرده‌اند که اتحاد و هماهنگی در شرایط همه‌گیری‌های آینده بسیار لازم و ضروری است.

تدروس آدهانوم رییس سازمان بهداشت جهانی WHO که از جمله امضاکنندگان این نامه است پیشتر در رابطه با مساله ملی گرایی در رابطه با واکسن و رویکرد «اول من» هشدارهایی داده بود.

رهبران جهان در این نامه آورده‌اند: ما معتقدیم ملت‌ها باید با هم در جهت یک پیمان جدید بین‌المللی برای آمادگی و مقابله با ویروس کرونا همیاری داشته باشند.

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز تاکنون بیش از ۱۲۷ میلیون ابتلای رسمی به ویروس کرونا در جهان به ثبت رسیده در حالی که بیش از ۲.۷ میلیون نفر در کشورهای مختلف دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند و در طول بیش از یک سال گذشته اقتصاد جهان از شرایط به وجود آمده ضربه سهمگینی متحمل شده است.

این نامه در حالی منتشر شده است که اروپا با شیوع موج سوم همه گیری دست و پنجه نرم می‌کند و همزمان آمار روزانه قربانیان در کشورهای هند و برزیل هم روند افزایشی می‌پیماید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا