بورس

پیش بینی بورس یکشنبه ۳۰ مرداد

معاملات بورس روز شنبه را اگر بخواهیم در یک کلمه بیان کنیم شاید بهترین واژه «بلاتکلیف» باشد. در حقیقت تکلیف بازار با خودش هم مشخص نبود؛ در حالی که همچنان اخبار برجامی،‌ مثبت و امیدوارکننده است، انتظار می رفت که روند هفته گذشته یعنی اقبال به گروه های برجامی و به طور مشخص خودرویی و بانکی ها ادامه داشته باشد. اما با آغاز معاملات، از همان ابتدای بازار شاهد فشار فروش در کلیت بازار بودیم. نگاهی به روند شاخص کل نشان می دهد که در طول بازار این فشار فروش ادامه داشت و در نهایت شاخص کل با کاهش بیش از ۱۲هزار و ۵۹۲ واحد همراه شد و تا ارتفاع یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحدی پایین آمد:

h3

شاخص هم وزن شرایط مشابهی شاخص کل را تجربه کرد و برخلاف چند روز گذشته روند کاهشی در پیش گرفت و در معاملات روز شنبه با کاهش بیش از ۱٬۶۶۸ واحدی تا میانه کانال ۳۹۷ هزار واحدی عقب نشینی کرد.

h4

ارزش معاملات خرد هم که چند روزی به بیش از سه هزار میلیارد تومان رسیده بود،‌ دوباره به زیر سه هزار میلیارد تومان برگشت؛ در معاملات روز شنبه ارزش معاملات خرد برابر با ۲هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه کاهش بیش از ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

h2

خروج پول حقیقی هم نسبت به روزهای گذشته شدت گرفت؛ به گونه ای که در جریان معاملات روز شنبه شاهد خروج بیش از ۲۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار بودیم که بیش ترین میزان طی ۱۲ روز گذشته محسوب می شود.

h1

بازار روز شنبه بیش از گذشته نشان داد که در شرایط نااطمینانی، پیش بینی چقدر سخت است؛ در حالی که در شرایط کنونی می توان وزن بیش تری را به احیای برجام داد،‌ هم ریالی ها و هم دلاری ها روند رو به کاهشی را تجربه کردند؛ به بیان دیگر ریالی ها نسبت به برجام شک دارند و هم دلاری‌ها مطمئن به احیای برجام هستند!

البته شرایط روز شنبه بازار را می توان از یک بعد دیگری تحلیل کرد؛ شرایط دو سال گذشته به گونه ای بوده است که بسیاری از سهامداران نگاه کوتاه مدتی پیدا کردند؛ کسب بازدهی چند درصدی در هفته گذشته ممکن است بسیاری را به حفظ سود کوتاه مدت ترغیب کرده باشد و همین موضوع منجر به فشار عرضه شده باشد.

نگاهی به روند معاملات برجامی ها در طول روز،‌ نشان می دهد که در قیمت های پایین شاهد افزایش قابل توجه تقاضا بودیم؛ این موضوع سناریو دوم افزایش عرضه روز شنبه را محتمل تر می کند؛ اگر این سناریو درست باشد،‌به نظر می رسد که فردا حداقل برای برجامی ها ورق برگردد و دوباره شاهد افزایش تقاضا در این گروه ها باشیم. به ویژه اینکه کاهش دلار به کانال ۲۸ هزار تومان یک سیگنال قوی محسوب می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا