بورس

پیش بینی بورس سه‌شنبه ۲۵ مرداد

شاید آخرین روزهای داستان بورس و برجام فرا رسیده باشد و آنگونه که در خبرها منتشر شده و از اظهارنظرها بر می‌ آید،‌ حداقل در یک سال گذشته تا این اندازه به توافق نزدیک نشده بودیم. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ماه در جمع خبرنگاران بیان کرد: «تا ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم.»

در طول روز هم چندین اظهار نظر از سوی مقامات رسمی منتشر شد؛ محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری بیان کرد: «‌‌آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب نشینی کرده است.» ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه در نشست خبری گفت: «گفتگوهای اخیر در وین حساس و سنگین بود. پیشرفت نسبی و قابل توجهی داشتیم اما هنوز انتظارات تیم مذاکره کننده ایران برآورده نشده است. زمینه برای توافق وجود دارد اما این موضوع مستلزم رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و باید منافع ما در برجام تضمین شود.»

همین این اظهارنظرها بود که دلار را تا مرز ۳۰ هزار تومان کاهش داد و حتی برای دقایقی به کانال ۲۹ هزار تومان هم کشاند.

بورس هم تحت تاثیر این اخبار، دو نیمه متفاوت را در بازار امروز تجربه کرد؛ در نیمه اول نگرانی از آینده برجام و نزدیک شدن به پایان ضرب العجل اروپا، فشار فروش در گروه‌های ریالی به ویژه نمادهای خودرویی، بانکی و حمل و نقل افزایش را افزایش داد و اغلب نمادهای این گروه ها در رنج منفی معامله شدند. در نقطه مقابل صنایع دلاری به ویژه پالایشی ها با افزایش تقاضا روبرو شدند؛ البته دستورالعمل جدید قیمت گذاری نفت تحویلی به پالایشگاه‌ها و همچنین محصولات فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی که دیروز توسط وزارت نفت ابلاغ شد در معاملات مثبت ابتدای بازار این نمادها بی تاثیر نبود.

اما در نیمه دوم ورق برگشت؛ صحبت های امیدوارکننده سخنگوی وزارت خارجه در خصوص مذاکرات برجامی با واکنش مثبت بازار همراه شد؛ به گونه‌ای که بسیاری از نمادهای خودرویی و بانکی با افزایش تقاضا به صف خرید کشیده شدند و فشار فروش در نمادهای دلاری بالا رفت. پالایشی هایی که در ابتدای بازار معاملات معتدل نسبتا مثبتی را تجربه می‌کردند، در نیمه دوم در قیمت‌های منفی معامله شدند.

حالا باید دید که ساعت ۱۲ شب امشب واکنش ایران به متن توافق نامه چیست؛ در صورتی که پاسخ مثبتی از سوی ایران داده شود؛ خودرویی ها و بانکی ها، با افزایش تقاضا و فلزات اساسی و شیمیایی ها با فشار عرضه روبرو خواهند شد. بنابراین فارغ از متغیرهای بنیادی و تکنیکالی تا زمانی که برجام به نقطه مشخص نرسد، مذاکرات هسته‌ای فرمان بورس را در دست گرفته است. حالا باید دید سرنوشت فردا در ساعت صفر چگونه رقم خواهد خورد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا