بازارهای داخلی

کنعانی: احتمال توافق وجود دارد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی در مورد روند پرونده احیای برجام و رویکرد برخی رسانه‌های مخالف برجام که امروز به جمع موافقان توافق پیوسته‌اند، گفت: در روندی قرار گرفته‌ایم که ادامه گفت‌وگوهای مستقیم و غیرمستقیم تیم‌های مذاکره کننده برای موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه، علیه ایران است. 

وی ادامه داد: ما در ادامه گفت‌وگوهایی که هم سابقاً در وین و بعد در دوحه انجام شده بود نشست دیگری را اخیراً در وین شاهد بودیم که تیم هسته‌ای ما در این مذاکرات با انگیزه جدی دستیابی به توافق خوب، قوی و ماندگار برای تامین منافع اساسی ملت و رفع کننده تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و ملت ایران، شرکت کردند. گفت وگوهای سنگین و حساسی بود. به طور عمومی می‌توانم عرض کنم و پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم و رو به جلو بود. بخشی از انتظارات ما تامین شد. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: تیم مذاکره کننده ما به صورت جدی و  با حداکثر تلاش در گفت‌وگوها ظاهر شد و انتظارات و توقعات ایران را جدی و قاطع منتقل کرد. پس از آن پیشرفت‌های نسبی هم حاصل شد ولی این پیشرفت‌ها به صورت کامل تامین کننده مطالبات قانونی ایران نبود و انتظارات دیگری از طرف مقابل داشتیم  که معتقد بودیم باید تامین شود. 

کنعانی تصریح کرد: ماحصل گفت‌وگوها این بود که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به عنوان میانجی گفت‌وگوها از ماحصل گفت وگوهای قبلی در وین و دوحه و گفت‌وگوهای اخیر جمع‌بندی جدیدی را به طرف‌های مذاکره کننده ارائه کرد. این مسائل نیاز به مشورت‌های بیشتری داشت. قرار شد تیم‌ها به پایتخت‌ها برگردند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها انجام و مبتنی بر آن نظرات تکمیلی به طرح نهایی و جدید بورل ارائه شود. مشوررت‌های جدی در عالی‌ترین سطوح در تهران در حال انجام است. ما در مرحله پیشرفت قرار داریم اما این‌که بگوییم به توافق نزدیک هستیم و این دور از گفتگوها می‌توانند به توافق منتهی شود، در صورتی که به انتظارات برحق ایران از طرف مقابل صورت گیرد. معتقدیم احتمال توافق وجود دارد مشروط به اینکه خطوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور ناشی از برجام تضیمن شود و در صورتی چنین اتفاقی رخ دهد حتما زمینه برای امضای توافق در آینده بسیار نزدیک وجود دارد و امیدواریم در سایه واقع بینی که امیدواریم در طرف مقابل شکل بگیرد این رخداد بزودی شکل بگیرد. اگر چنین اتفاقی بیافتدحتما در آینده نزدیک وجود دارد و سایه واقع بینی که در طرف مقابل وجود دارد.

وی در مورد سالگرد به حکومت رسیدن طالبان گفت: معتقدیم آن چیزی که می‌تواند به بازگشت ثبات و آرامش و امنیت در افغانستان کمک کند و به ایجاد یک ثبات پایدار بینجامد تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام و جریان‌های سیاسی حاضر در این کشور است دولتی که کل ملت افغانستان و مردم این کشور را نمایندگی کند. سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه مهمترین و اصولی‌ترین موضع را از ابتدای خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از افغانستان ایران اتخاذ کرده است، تصریح کرد: ما معتقدیم راهکار بازگشت ثبات کامل به افغانستان تشکیل یک دولت مردمی فراگیر در این کشور است. خود را در کنار ملت افغانستان می‌دانیم و ثبات و امنیت در افغانستان هم تامین کننده ملت افغانستان و هم همسایگان از جمله ایران است. در کنار مردم افغانستان هستیم تعامل سازنده را با حاکمیت موقت افغانستان برقرار کردیم و گفت‌وگوها در سطوح مختلف با هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان ادامه دارد.  تلاش خواهیم کرد در کنار مردم افغانستان باشیم و همچنان نقش سازنده خود را برای تشکیل دولت مردمی و فراگیر در این کشور ایفا کنیم.

کنعانی درباره اعزام سفیر کویت به تهران بعد از ۷ سال بیان کرد: شاهد تحول جدید در مسیر ارتقای مناسبات و همکاری‌های ایران و کویت هستیم و سطح روابط به سطح سفیر ارتقا یافت و مناسبات و همکاری‌های ما با کویت دوستانه و توام با احترام متقابل بوده است. کشورهای منطقه به دلیل پیچیدگی‌هایی که در حوزه مشترک ما وجود دارد ممکن است در برخی موضوعات دچار سوتفاهماتی شوند و اختلاف نظرهایی رخ دهد، ولی رابطه دو کشور با احترام متقابل بوده و در شرایط جدید این انگیزه شکل گرفت که روابط را به سطح سفیر ارتقا دهند. 

وی افزود: البته سفیر ما در کویت حضور داشت و کویت سفیر جدید خود را به ایران اعزام کرد و این می‌تواند گام جدید در ارتقای روابط دو کشور باشد و ظرفیت‌های موجود را به فعلیت برسانیم و می‌تواند باعث شود در حوزه منطقه شاهد ارتقای روابط با کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد شرایط سیاسی در عراق گفت: مسائل عراق برای ما مهم است و تحولات این کشور را با دقت و حساسیت  دنبال می‌کنیم و در پرتو وجود ارتباطات مثبت و سازنده با جریان‌های مختلف سیاسی عراق در تلاش هستیم که کمک کنیم تا دیدگاه‌های سیاسی دو طرف به هم نزدیک شود. در همین راستا همه جریان‌های سیاسی عراق را به احترام به قانون اساسی این کشور به عنوان منشور ملی دعوت می‌کنیم و همچنین پاسداشت نهادهای قانونی در این کشور و اینکه ثبات و آرامش در این کشور از طریق همفکری بین جریانات داخلی این کشور به دست می‌آید و منافع ملی بر منافع جناحی ارجحیت می‌یابد. 

وی ادامه داد: لزوم توجه به منافع ملی می‌تواند باعث شود ثبات و استقرار به این کشور بازگردد. ارتباط با دوستان و برادران عراقی مستمر است و هیچ وقت جدا نبودیم. از طریق سفارت ایران در بغداد تبادل هیأت‌ها انجام می‌شود و این ارتباط مثبت و سازنده وجود دارد.

کنعانی در خصوص ترور سلمان رشدی در نیویورک و اتهام ارتباط فرد ضارب با ایران در آمریکا توضیح داد: در ماجرایی که در حمله به سلمان رشدی در آمریکا اتفاق افتاد هیچکس را غیر از او و غیر از حامیان او شایسته سرزنش و ملامت و حتی محکومیت نمی‌دانیم. 

وی با تاکید بر اینکه سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد، تصریح کرد: نه تنها مسلمانان بلکه همه پیروان ادیان الهی از اینکه به مقدسات یک دین الهی و آسمانی و یک رسول الهی اهانت شود رنجور هستند. خشم و غضب در ابتدا صرفاً مربوط به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای مسلمان واکنش خشمگینانه نشان دادند. کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند. اقدام و اهانتی که انجام و حمایتی که صورت گرفت اهانت به همه ادیان و پیامبران الهی بود و غیرقابل دفاع است. 

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه بیان کرد:‌نکته‌ای که در ادبیات برخی کشورها از جمله آمریکا شاهدیم که به آزادی بیان اشاره می‌کنند نمی‌تواند محلی برای توهین به ادیان الهی باشد. نفرت پراکنی و توهین به مقدسات اسلامی که نمونه بارز آن اقدام سلمان رشدی است از نظر حقوق بین‌الملل هم قابل دفاع نیست. محکوم کردن اقدام ضارب و حمله کننده و در مقابل تطهیر اقدام اهانت کننده به مقدسات دینی و اسلامی رفتار کاملاً متناقض است. در ارتباط با فردی که این اقدام را انجام داده غیر از آنچه از سوی رسانه‌های آمریکایی شنیدیم چیزی ندیدیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در ادامه در خصوص روند مذاکرات خاطرنشان کرد: ایران بر مبنای توافق برجام معتقد است که منافع کشور باید منطبق بر برجام لحاظ شود. باید توافق دو طرفه باشد و این طور نیست که یک طرف ملتزم باشد و طرف دیگر تعهدات خود را انجام ندهد. انتظارات ایران کاملا مشخص، قانونی و منطبق بر برجام است. مذاکرات محرمانه و اقتضای آن است که جزئیات در رسانه‌ها مطرح نشود.

کنعانی در ادامه مطرح کرد: متن ⁧انریکه مورا⁩، هماهنگ کننده مذاکرات وین جمع‌بندی جدیدی از گفت‌وگوها بود. انتظار می رود نظرات تکمیلی به این طرح ارائه شود. مشورت‌ها در عالی‌ترین سطح در تهران در جریان است. در حال پیشرفت هستیم اما اینکه بگوییم به توافق نزدیک شدیم معطوف به تامین انتظارهای ایران از سوی آمریکا است.

وی بیان کرد: از نظر ایران، متنی نهایی، در زمانی نهایی است که منافع و مصالح و انتظارات قانونی و به حق جمهوری اسلامی ایران در آن رعایت و خطوط قرمز در آن تضمین و مشخصاً منافع اقتصادی ناشی از احیای برجام برای ایران تامین شده باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا