بورس

بورس خوب بود اما …

معاملات امروز بورس، دلچسب بود؛ شاخص کل با افزایش بیش از ۱۸٬۶۳۶ واحدی تا ارتفاع یک میلیون و ۴۶۷ هزار واحدی بالا آمد. در حقیقت بازدهی ۱.۲۹ درصدی امروز شاخص کل، بیش‌ترین بازدهی از ۲۳ خرداد محسوب می‌شود. فولاد با ۳٬۷۴۱، فملی با ۱٬۳۰۳، وبملت با ۱٬۲۱۶ و خودرو با ۷۶۱ واحد بیش‌ترین نقش را در صعود امروز شاخص کل داشتند.

شاخص هموزن هم با افزایش حدود ۶٬۳۰۰ واحدی همراه شد و تا مرز ۳۹۶ هزار واحدی بالا آمد.

ریسک های سیستماتیک دست از سر بازار برداشتند؟

شاید بتوان برجام و کاهش ریسک رکود اقتصاد جهانی را دو عامل موثر بر بازار امروز دانست؛ دو ریسکی که طی چند ماه گذشته همواره به عنوان مقصر اصلی شرایط رکودی بازار شناخته می شدند.

هر چند هنوز مقامات ایران در خصوص برجام و متن ارائه شده از سوی اروپا اظهار نظر رسمی نکردند اما اخبار منتشر شده بیش تر بر موافقت ایران تاکید می کند. کاهش دوباره قیمت دلار به زیر ۳۱ هزار تومان در بازار آزاد نیز این تحلیل را تقویت می کند.

رکود اقتصاد جهانی نیز بیشتر تحت تاثیر سیاست‌های ضد تورمی و افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی اقتصادهای جهان و به ویژه فدرال رزرو قرار دارد؛ آخر هفته گذشته انتشار آمار تورم آمریکا و عدم افزایش آن در مقایسه با ماه گذشته میلادی این امیدواری را ایجاد کرد که شاید حداقل از شدت افزایش نرخ بهره کاسته شود؛ موضوعی که با واکنش مثبت بازارهای جهانی همراه شد و به عنوان مثال مس دوباره به سطح ۸هزار دلاری بازگشت.

ارزش معاملات خرد جذاب می شود؟

طی چند ماه گذشته همواره پایین بودن ارزش معاملات خرد به عنوان پاشنه آشیل بازار مطرح بود؛ موضوعی که منجر شده بود با وجود ارزشمند بودن بسیاری از نمادها، رکود عمیقی بازار را فرا بگیرد. تحلیل گران معتقد بودند که افزایش ارزش معاملات خرد به سطح حدودی میانگین سال، ‌پیش شرط بازگشت بازار است. ارزش معاملات خرد در بازار امروز به حدود ۲هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان در ۱۷ روز معاملاتی گذشته به حساب می‌آید. با این وجود همچنان نسبت به میانگین سال (حدود ۴هزار میلیارد تومان) فاصله دارد.

بازار برای حقیقی‌ها جذاب می شود

یکی دیگر از نقاط ضعف بازار طی دو ماه گذشته، خروج مداوم پول حقیقی بود؛ به گونه ای که تا هفته گذشته در ۳۵ روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. اما امروز حقیقی های بازار ۱۷۳ میلیارد تومان تومان پول وارد بازار کردند تا در چهار روز معاملاتی گذشته،‌ حقیقی‌ها در دو روز پول وارد بازار کرده باشند. موضوعی که می تواند به برگشت پر قدرت بازار کمک کند.

وبملت با بیش از ۵۶ میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی بازار امروز را به نام خود ثبت کرد؛ فولاد با ۲۸ و شستا با ۲۱ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار داشتند. در نقطه مقابل نوری با ۱۲، وسالت با ۱۱ و فجام با ۱۰ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند.

پیش بینی بورس

بازار خوب بود اما همیشه برای تحلیل ها باید جا برای یک «اما» گذاشت؛ باید توجه داشت که دو عامل اصلی بازار سبز امروز یعنی برجام و واکنش مثبت بازارهای جهانی، قطعیت صد درصدی ندارند؛ همانگونه که اشاره شد هنوز اظهار نظر رسمی در خصوص آینده برجام صورت نگرفته است و احتمال هر اتفاقی وجود دارد؛ کما اینکه طی دو سال گذشته بارها به نظر می رسید کار برجام به پایان رسیده است اما مذاکرات فرسایشی ادامه پیدا کرد. در خصوص آمار امیدوارکننده تورم آمریکا هم می توان به اظهار نظر یک مقام ارشد فدرال رزرو اشاره کرد؛ مری دالی، رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو بیان کرد که ما هنوز در مهار تورم پیروز نشدیم و ضمن اعلام حمایت اولیه خود از کاهش سرعت بالا رفتن نرخ‌ بهره، تاکید کرد که قیمت‌ها هنوز بسیار بالاست و برای اعلام پیروزی در مبارزه با تورم بسیار زود است. چنین اظهاراتی در بحبوحه بحث‌هایی در مورد اینکه فدرال رزرو با چه سرعتی سیاست‌های پولی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، پس از سریع‌ترین افزایش نرخ بهره از اوایل دهه ۱۹۸۰ در نیمه اول سال جاری تشدید خواهد کرد، مطرح می‌شود. نرخ وجوه فدرال که در ماه مارس نزدیک به صفر بود، اکنون بین ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد ثابت شده است. بنابراین هرچند که ریسک های بازار تعدیل شده اند اما همچنان به قطعیت نرسیده اند و این به معنای این است که احتمال هر اتفاقی وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا