بورس

پیش بینی بورس شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲

بورس تهران در هفته دوم تیرماه با رشد‌های متوالی خود که روی حمایت شاخص کل صورت گرفت، امید به بازگشت بازار را افزایش داده بود. این هفته اما علی رغم وجود انتقاد‌های بسیار به افزایش نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، ابلاغیه رسمی این مصوبه آمد و بورس تهران در واکنش به آن نه تنها کل مسیر پیموده شده در هفته گذشته را برگشت بلکه کف حمایتی خود را نیز از دست داد.

رکود مسری در بازارهای دارایی

مدتی است معاملات اسکناس آمریکایی در میدان فردوسی با رکود همراه شده است. زمانی هم که تحرکی در بازار ارز صورت می‌گیرد عموما رو به پایین است. به طور کلی اما دامنه نوسان محدود دلار در رنج بین ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان باعث شده تا تحلیلگران برای برآورد سود انتظاری خود با احتیاط بیشتری رفتار کنند. این عامل باعث شده رکود حاکم بر بازار ارز به دیگر بازارهای موازی از جمله بورس، سکه، خودرو و ملک نیز سرایت کند.

با این حال خریداران با روندی محتاطانه در نیم ساعت پایانی بازار چهارشنبه دست به خرید زدند تا احتمال تعادل در بازار شنبه افزایش یابد. با کاهش ارتفاع شاخص کل در جریان معاملات هفته اخیر، حال این نماگر در فاصله ۱۸.۷ درصدی نسبت به سقف خود که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ثبت شد، قرار دارد. از طرفی سهامداران معتقدند اصلاح شاخص کل تناسب معناداری با اصلاح پرتفو آن‌ها ندارد و بسیاری از سهام بیش از آنچه شاخص‌های بورسی اصلاح کرده‌اند، کاهش ارزش داشته‌اند.

ارزندگی بازار؛ لازم اما ناکافی!

در حال حاضر فعالان بورسی معتقدند تعدیل بازار در جریان روند اصلاحی اخیر به حد کافی و حتی بیش از آنچه نیاز بود صورت گرفته است و قیمت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده‌اند. بر همین اساس زمینه برای رشد بازار فراهم است. اما این تنها مولفه لازم برای اینکه نقشه بازار باری دیگر رنگ یکدست سبز به خود گیرد، نیست. سنتیمنت بازار نیز که اخیرا با پمپاژ خبرهای منفی همراه بوده است، در راه بازگشت به روند صعودی تاثیر انکارناپذیری دارد.

معاملات بورس روز چهارشنبه در حالی رقم خورد شاخص کل سنت‌شکنی نکرد و در جهت روز گذشته خود اما شدیدتر رفتار کرد. نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۵۶هزار و ۹۴۸ واحدی که معادل ۲.۶۸ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات روز پایانی هفته در سطح دو میلیون و ۷۱ هزار واحدی ایستاد. البته نزول شاخص هم‌وزن شدیدتر بود و با افت ۲.۹۳ درصدی به سطح ۷۲۴ هزار و ۷۱۶ واحدی رسید.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام 

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات خرد را هفت هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان نشان می‌دهد که این ارقام مربوط به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی است.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج ادامه‌دار سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس چهارشنبه، خبر از خروج هزار و ۲۰۴ میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

گفتنی است فولاد با چهار هزار و ۳۹۱ واحد، بیشترین تاثیر را نزول شدید شاخص کل داشت و نشان داد در حال حاضر بازار نه تنها پذیرای تحلیل تکنیکال نیست بلکه حتی اهالی بازار سرمایه به بنیاد خبر هم توجه نمی‌کنند و با هر خبر منفی در باره هر شرکتی، فارغ از موضوع فعالیت شرکت، صنعت شرکت و ارزشمندبودن آن، دست به فروش سهم‌های خود می‌زنند.

این رفتار که نشان‌دهنده فروش بدون منطق در بازار سرمایه است را می‌توان به فاز ناامیدی تعبیر کرد. در چرخه احساسات بازارها، ناامیدی و فروش همراه با بی اعتنایی به تحلیل بنیادی و تکنیکال دقیقا مرحله‌ی قبل از شروع موج بعدی صعود بازار است.

پیش بینی بورس شنبه

همان‌گونه که یادآوری شد در فاز پایانی بازار آخرین روز هفته شاهد تعدیل عرضه‌ها با ظهور خریداران بودیم. بر این اساس در ارتباط با پیش بینی بورس شنبه می‌توان بیان کرد بازار سهام شاهد تعادل میان قدرت خریداران و فروشندگان باشد.

از طرفی پول پارک شده بیرون بازار، همچنان منتظر نشانه‌های مثبتی است که بلافاصله از فرصت سهام پرپتانسیل استفاده کند. بنابراین تا زمانی که این نشانه‌ها برای سرمایه‌گذاران ظاهر نشود احتمالا بازگشت بازار به فاز صعودی خود، دور از انتظار باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا