بورس

سیگنال دلار به بورس در تایم پایانی

 ۱۹ مرداد ماه، یکی از تلخ ترین روزهای تاریخ بازار سرمایه است؛ روزی که آغازی بر شدیدترین اصلاح تاریخ شاخص کل بود و هرچند شاخص کل از اوج تاریخی خود حدود ۵۰ درصد کاهش یافت اما بسیاری از نمادها بیش از این عدد سقوط کردند.

همانگونه که از معاملات روز سه شنبه به نظر می رسید؛ بازار امروز در سالگرد روز تلخ بازار قرمز پوش شد و شاخص کل با کاهش حدود ۳٬۵۰۰ واحدی همراه شد و تا سطح یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحدی پایین آمد.

هر چند در ابتدای بازار به واسطه معاملات فولاد شاخص کل افزایش یافت اما در ادامه با افزایش عرضه ها در کلیت بازار،‌شاخص کل نیز روند نزولی به خود گرفت.

بانکی ها و به ویژه خودرویی های که چند روزی معاملات مثبتی را تجربه کرده بودند امروز به واسطه تشدید نااطمینانی از آینده برجام،‌در محدوده منفی معامله شدند. اما در دقایق پایانی بازار، افت دلار در بازار آزاد به عنوان سیگنال مثبت برجامی تلقی شد و دوباره شاهد افزایش تقاضا در این گروه‌ها بودیم.

تردید معامله گران و روزهای کم رونق بازار

امروز ارزش معاملات خرد دوباره به کم‌تر از دو هزار میلیاد تومان رسید تا شاهد یکی از روزهای کم رونق بازار باشیم؛ موضوعی که نشان از نااطمینانی معامله گران از آینده بازار دارد.

حقیقی‌های بازار هم امروز بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که خساپا، شپنا و فملی هر کدام با حدود ۱۴ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را ثبت کردند. در نقطه مقابل، فزر با بیش از ۱۱ میلیارد تومان بیش ترین ورود پول حقیقی بازار امروز را تجربه کرد، فولاد با ۹ و شفن با بیش از ۸ میلیارد تومان در رتبه های بعدی ورود پول حقیقی قرار داشتند.

در میان صنایع نیز،‌خودرو و ساخت قطعات با ۳۴ میلیارد تومان بیش ترین خروج پول حقیقی را ثبت کرد؛ پس از آن بانکی ها با ۱۷ میلیارد و محصولات شیمیایی با ۱۳ میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی قرار داشتند.

پیش بینی بازار هفته آینده

دو روز پایانی هفته نقش تعیین کننده ای دارد؛ اخبار احتمالی برجام، و انتشار آمار تورم ماهانه آمریکا دو موضوعی است که روند بازار در هفته چهارم مرداد ماه را مشخص می کند. احتمالاً در این دو روز موضع رسمی ایران در خصوص متن پیشنهادی اروپا اعلام شود؛ در صورتی که موضع مثبتی وجود داشته باشد، صنایع ریالی همچون بانکی ها،‌خودرویی ها  و حمل و نقل شاهد افزایش تقاضا خواهد بود. کمااینکه در تایم پایانی بازار امروز هم با کاهش دلار به محدود ۳۱ هزار تومان پالس مثبتی را به این صنایع داد و شاهد افزایش تقاضا در این نمادها بودیم. در نقطه مقابل احتمالا صنایع دلاری با فشار عرضه روبرو خواهند بود.

از سوی دیگر در صورتی که آمار تورم آمریکا امیدوارکننده باشد و از شدت افزایش آن کاسته شده باشد،‌ می تواند پالس مثبتی را به بازارهای کامودیتی ارسال کند.

حالا باید دید که اخبار دو روز آینده چه سرنوشتی را برای بازار  در هفته چهارم مرداد ماه رقم می زند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا